Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Verticale speling SPD pedaal

Mitridi
Forum-lid

Mitridi 04 jun 2025 21:26

Hey!

Ik heb al een tijdje gemerkt dat mijn schoen tijdens het rijden lichtjes naar omhoog komt. Er zit wat speling tussen het pedaal en de schoen. Dit is toch wel voelbaar en vaak hoor ik het zelfs, dus het is wel irritant.

Is dit mijn schoen die wat versleten is? Nieuwe plaatjes en pedalen (het begon reeds met mijn oude pedalen en plaatjes en ik had gehoopt door deze te vervangen dat het probleem opgelost zou zijn). Een stukje dikke ducktape op de onderkant van de schoen net voor het plaatje lost het probleem tijdelijk op maar dat komt na een tijdje los of gaat kapot natuurlijk.

Tips of tricks voor dit probleem? Of gewoon nieuwe schoenen?
https://youtube.com/shorts/TQyfudvk6kI? ... lqayU4rzBV

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 04 jun 2025 21:34

Voor zover ik weet is het normaal dat er wat speling op zit.
Het zijn overigens de plaatjes die in principe vastklemmen in je pedaal. Eventuele slijtage aan de zool zou dan niet van invloed moeten zijn.
Zitten je plaatjes goed vast, of zijn de bevestigingspunten van de plaatjes op je schoen nog goed?
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

Mitridi
Forum-lid

Mitridi 04 jun 2025 21:46

Ja. Ze zitten er zelfs al een beetje in, ik die zool (door de tandjes aan de onderkant van de plaatjes). Je zou denken dat de ruimte tussen plaatje en zool dan juist zo verkleinen.

Aan de rechterkant heb ik het trouwens veel minder

Is het filmpje via de link duidelijk?

Woefdram
Forum-lid

Woefdram 05 jun 2025 10:48

Stap je altijd met links uit? Dan is het gewone slijtage en zou je kunnen kijken of het de plaatjes, de pedalen of beide zijn.

nespresso
Forum-lid

Gebruikersavatar nespresso 05 jun 2025 11:18

CampaYolo schreef: 04 jun 2025 21:34 Voor zover ik weet is het normaal dat er wat speling op zit.
Het zijn overigens de plaatjes die in principe vastklemmen in je pedaal. Eventuele slijtage aan de zool zou dan niet van invloed moeten zijn.
Zitten je plaatjes goed vast, of zijn de bevestigingspunten van de plaatjes op je schoen nog goed?
Maar er zitten wel van die rubber blokken in je schoenzool die precies op het “platform”(pje) van het pedaal rusten. Als er standaard al wat speling in plaatje-pedaal zit dan ga je dat met een versleten (of sowieso niet optimaal gedimensioneerde) zool dat makkelijker merken.

Andersom heb je namelijk wel extra opvulplaatjes (spacers) bij je pedalen meegeleverd gekregen, mocht die rubberzool te dik zijn om (met normale kracht) in te kunnen klikken.

DDX
Forum-lid HC

DDX 05 jun 2025 14:21

Ik heb een paar schoenen waar in de onderkant wat weggesleten is bij rechter schoen (waarmee ik het meest in en uitklik) en die heeft dus wat meer speling.

Mitridi
Forum-lid

Mitridi 07 jun 2025 19:57

Woefdram schreef: 05 jun 2025 10:48 Stap je altijd met links uit? Dan is het gewone slijtage en zou je kunnen kijken of het de plaatjes, de pedalen of beide zijn.
Hmm, daar heb ik nog niet bij stil gestaan. Zoals bij DDX denk ik dus ook dat het vooral slijtage aan de onderkant van de schoen is. Het zijn de goedkoopste Shimano mtb schoenen (rond de 80 euro dacht ik) dus dat zou misschien wel een logische oorzaak kunnen zijn.

Plaats reactie