havana schreef: ↑05 jun 2025 12:25
Het was een oprechte vraag, want ik weet het niet, ik ken het systeem niet goed.
Het voordeel is dat je nooit mee je derrie hoeft te richten en nooit meer een krom pad kan hebben. (pad zit er niet op)
Wat volgens Sram 50% van de schakelproblemen voorkomt. Zeker op de MTB waar sommige nog wel eens wat raken.
De derrie zit feitelijk over de steekas dus staat altijd exact haaks op de as.
Het is stijver waardoor je onder vollast kan schakelen, dat gaat ook echt met Sram transmission. Je kan vol doortrappen en schakelen, op de MTB wel eens fijn.
Echter het grote nadeel van Sram transmission is dat het echt traag schakelt, dat zie je ook in jouw insta filmpjes.
En in het echt is ie soms nog trager omdat ie op een bepaald punt van de cassette schakeld. Hoe dat werkt is mij en het hele internet nog een raadsel, maar hij doet dat wel.
Let wel: De normale (niet T type) derrie schakeld veel sneller en de nieuwe Red E1 is minimaal met afschakelen net zo snel als shimano.
Ik zou persoonlijk T type voor XC MTB niet aanraden ik heb er kort op gereden maar vind het trage schakelen echt een ding.
Shimano had 15 jaar geleden al een Di2 XTR groep die net zo goed of misschien wel beter was dan alles wat ze nu hebben. Echt alles was instelbaar schakeltijd, tijd voor het schakelen, Piepjes. Of het nodig was kun je over discussiëren. Misschien het juiste product op de verkeerde tijd.
Ik heb door kapotte duimen gripshift nodig, daardoor rijd ik sram mechanisch op de MTB zou ik dat niet hebben was ik voor XTR gegaan als schakelgroep met een Sram quarq crank. Op de MTB mag je gewoon mixen