Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Crash replacement Roval / Specialized

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 31 mei 2025 20:46

kxlight schreef: 31 mei 2025 14:07 Bij crash replacement kun je toch eigenlijk niet heel veel meer verwachten dat de producent zn winst marge weggeeft.

Is inderdaad een doekje voor t bloeden. Maar goed is beter dan niks.
Nou... Roval biedt in de USA en UK gewoon een gratis nieuw wiel of reparatie aan bij beschadiging tijdens het rijden. Hunt doet dat iig ook en zo zijn er vast wel meer.

Maar een velg tegen kostprijs zou al wat zijn in dit geval. En dat die kostprijs een stuk minder is dan de bruto adviesprijs min 35% lijkt me toch wel evident.

(Ik reageer morgen ook even op de rest)

tommeke14
Forum-lid

tommeke14 01 jun 2025 07:13

Ik vind dat je de dealer in deze niks kan verwijten. Je hebt de wielen daar niet gekocht en omspaken kost hem ook gewoon tijd en arbeidsloon en ik ga er vanuit dat ze daar geen vergoeding voor krijgen van Specialized.

Ik heb zelf een paar keer een garantiegevalletje gehad bij Specialized. Een tijdje terug een band besteld die canvasbreuk had. Kreeg zonder morren of foto’s sturen een nieuwe. En in het verleden een frame met een scheurtje en bij de fiets van m’n toenmalige vriendin de voorvork die verkleurde. We hadden allebei binnen een week een nieuw frame.

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 02 jun 2025 10:52

Iedereen nog bedankt voor de reacties en adviezen. Nog even een reactie van mijn kant.

Er wordt door een aantal mensen gesuggereerd om een ander wiel te laten spaken door een wielbouwer. Ik snap natuurlijk dat dat een optie is, maar dat lijkt me een slechte uitkomst als je een wielset koopt met crash replacement verwachtingen. Die kant wil ik niet zonder slag of stoot opgaan. Zoals iemand hier ook aangaf betaal je toch een premium als je dit soort merkwielen koopt en over het algemeen wordt dan gesteld dat je daarvoor goede garantie e.d. krijgt. Een nette crash replacement hoort daar m.i. ook bij. Je ziet dat bij andere merken, maar Roval biedt in de UK en VS een gratis vervanging of reparatie aan als crash replacement. En ook in NL boden (?) ze op MTB wielen een ‘echte’ crash replacement. Waarom dat nu in NL dan een magere 35% korting op enkel de velg is mag Joost weten. Zeker als je kijkt naar een realistisch totaalplaatje is dat gewoon een slechte regeling. De wielen in kwestie zijn op meerdere plekken te koop voor ca. €1.000 per set. Als je dan bijna €650 moet aftikken voor alleen een achterwiel dan betaal je dus eigenlijk gewoon de gangbare prijs voor dat wiel. (Ja, de bruto adviesprijs ligt hoger, maar dat betaalt natuurlijk niemand). Lastige is alleen dat deze wielen alleen per set te koop zijn.

De dealer die ik benaderd heb voor deze kwestie verwijt ik verder niets. Ik heb de wielen daar idd niet gekocht dus ze zijn verder geen partij. OK, ze vragen redelijk wat geld voor het omspaken, maar goed, zij moeten ook eten en als de velg gewoon voor een nette prijs geleverd zou worden kan ik er altijd nog voor kiezen om wel of geen gebruik van hun diensten te maken. Mijn probleem is dat de regeling die Specialized aanbiedt idd niet meer is dan een doekje voor het bloeden. Ik had van zo’n grote speler wel meer verwacht. En dan uiteraard nog het feit dat ze pas in september de velg zouden kunnen leveren. Dan heb je je zaakjes gewoon niet op orde. Maar in plaats van te komen met een voorstel om die pijn wat te verlichten is de houding er 1 van ‘take it or leave it’. Al met al een voor mij behoorlijk tegenvallende ervaring met Specialized.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 02 jun 2025 16:56

Je kan ook hier eens kijken voor een, al dan niet, voorlopige wielset.
Ben je voor enkele 110-en euro's klaar.
viewtopic.php?t=100712
I know myself like no one else
Nothing to defend

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 02 jun 2025 18:27

Lcsmet schreef: 02 jun 2025 16:56 Je kan ook hier eens kijken voor een, al dan niet, voorlopige wielset.
Ben je voor enkele 110-en euro's klaar.
viewtopic.php?t=100712
Kijk eens wie daar vandaag al wat geplaatst heeft? ;)

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 02 jun 2025 23:13

:)
I know myself like no one else
Nothing to defend

jsparie
Forum-lid

jsparie 03 jun 2025 14:42

Wil de online aanbieder waar je ze hebt gekocht niet nog wat met coulance doen ? Misschien krijgt de dealer ook nog wat marge op de nieuwe velg en zit daar nog rek in? Anders zou ik, hoewel ze formeel misschien niets te verwijten valt, met zo'n regeling mij toch een beetje in de maling genomen voelen en uit principe wat anders kopen. Eur 650 zou je sowieso al kwijt zijn, verkoop je nu je voorwiel nog voor zeg Eur 100 dan heb je Eur 750 budget om wat anders te kopen.

Moet lukken in die range
https://www.bike-discount.de/en/novatec ... n-wheelset
https://www.hopmansfietsgigant.nl/wiele ... 17097.html
https://www.bike24.nl/producten/893570? ... ccb44f87a1
of iets duurder
https://www.bike24.nl/producten/586249? ... ccb44f87a1

Plaats reactie