100 km grens
-
- Forum-lid
Shit, knipoog smiley vergeten
<mod> op-de-persoon tekst verwijderd
</mod>
Was het maar waar dat een beklimming plus afdaling net zoveel energie kostte als vlakke weg. Alle verliezen in rolweerstand, luchtweerstand spelen een behoorlijke rol. En zeker bij hoge(re) daalsnelheden. Luchtweerstand neemt kwadratisch toe met snelheid, 2x zo snel dalen als klimmen is 4x hogere luchtweerstand. En meestal is het verschil veel groter.
Dogma F
Wel goed doen dan Kees, je raakt (bijna) alle verkregen potentiele energie weer KWIJT als je terug omlaag gaat. Die zet je namelijk om in kinetische energie en wrijving
(dat weet jij ook wel, maar dat geldt ook voor Martin)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Zelf ben ik er wel achter dat ik genoeg moet eten maar ook zeker moet drinken - "Als je te weinig drinkt, dan wordt het moeilijker voor je bloed om zuurstof en voedingsstoffen efficiënt naar je lichaamscellen te vervoeren"
Dit is ook echt iets wat mijzelf heb moeten aanleren, om gewoon om de zoveel tijd de bidon te pakken en of wat te eten. Hoeven geen liters te zijn of hele repen in 1x, maar wel blijven bijvoeden dat heeft mij echt wel geholpen.
Dit is ook echt iets wat mijzelf heb moeten aanleren, om gewoon om de zoveel tijd de bidon te pakken en of wat te eten. Hoeven geen liters te zijn of hele repen in 1x, maar wel blijven bijvoeden dat heeft mij echt wel geholpen.
-
- Forum-lid
Dat is echt de stand van de huidige wetenschap toch?
Jezelf niet overvoeden, helemaal vol hydrateren maar juist proportioneren.
Elke zoveel kilometer je energieniveau aanvullen. Idem voor vocht en zouten (calcium, magnesium, etc) uiteraard afhankelijk van de weersomstandigheden.
Misschien zit daar juist de crux voor de vraagsteller (TS) niet voldoende energie inname voor de afstand die je wilt halen.
Luister naar je lichaam en maak desnoods aantekeningen van je ritten: op hoeveel km voel je de kracht uit je lichaam verdwijnen en hoeveel km daarvoor moet je dan juist eten/drinken om die leegloop te voorkomen?
Proefondervindelijk er achter komen wat voor jou werk dus.
Jezelf niet overvoeden, helemaal vol hydrateren maar juist proportioneren.
Elke zoveel kilometer je energieniveau aanvullen. Idem voor vocht en zouten (calcium, magnesium, etc) uiteraard afhankelijk van de weersomstandigheden.
Misschien zit daar juist de crux voor de vraagsteller (TS) niet voldoende energie inname voor de afstand die je wilt halen.
Luister naar je lichaam en maak desnoods aantekeningen van je ritten: op hoeveel km voel je de kracht uit je lichaam verdwijnen en hoeveel km daarvoor moet je dan juist eten/drinken om die leegloop te voorkomen?
Proefondervindelijk er achter komen wat voor jou werk dus.
Adversity is the Catalyst of Change
Precies, 100km is toch een hele prestatie. Dat is toch uren aan een stuk energie leveren, daar moet je lichaam aan wennen. Onderweg eten is belangrijk, maar te veel eten kan ook een probleem zijn. Dat eten moet ook verwerkt worden en als de benen veel energie moeten leveren gaan de spijsverteringsorganen een standje minder productief zijn. Van tevoren goed eten en drinken (de dag ervoor al beginnen) is belangrijk.
En genieten onderweg, stress vreet meer energie dan fietsen
En genieten onderweg, stress vreet meer energie dan fietsen

-
- Forum-lid
Eten en drinken, tja, blijft een dingetje. En zeker als het erg warm is, alles wat je meeneemt is niet meer te hachelen na een uurtje. Dan plan ik maar langs tankstations. Maar soms krijg ik gewoon niets meer weg, misselijk, en dan ben je al te laat. Ik zou beter moeten weten na al die jaren, maar blijft lastig.
De juiste koolhydraten in de bidon dan hoef je maar weinig bij te eten.Fietsgenieter schreef: ↑04 jun 2025 18:01 Eten en drinken, tja, blijft een dingetje. En zeker als het erg warm is, alles wat je meeneemt is niet meer te hachelen na een uurtje. Dan plan ik maar langs tankstations. Maar soms krijg ik gewoon niets meer weg, misselijk, en dan ben je al te laat. Ik zou beter moeten weten na al die jaren, maar blijft lastig.
Bijvoorbeeld https://www.nutribreak.be/nl/isomaltulose/
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Ik mis toch echt van Gerlof of hij relatief hard fietst of dat het wel meevalt. Zoals iemand al schreef, over de helft ergens iets drinken en misschien wat eten, dan zou ik denken dat met een aangepaste snelheid te doen moet zijn.