Welke (bijzondere) dieren gespot tijdens je ritje
Dat lijkt mij serieus adembenemend!
Bij mij staat het Andromeda stelsel M31/NGC 224 nog op mijn lijstje.
Wiki: "...De Andromedanevel is (behalve de Melkweg en de Magelhaense wolken) naast de Driehoeknevel, die nog iets verder weg ligt, het enige sterrenstelsel ... dat onder gunstige omstandigheden met het blote oog gezien kan worden. Hij is meer dan twaalfmaal zo groot als de volle maan, maar veel lichtzwakker...."
Bij mij staat het Andromeda stelsel M31/NGC 224 nog op mijn lijstje.
Wiki: "...De Andromedanevel is (behalve de Melkweg en de Magelhaense wolken) naast de Driehoeknevel, die nog iets verder weg ligt, het enige sterrenstelsel ... dat onder gunstige omstandigheden met het blote oog gezien kan worden. Hij is meer dan twaalfmaal zo groot als de volle maan, maar veel lichtzwakker...."
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
- daniel1975
- Forum-lid HC
Gisteren stapte parmantig een pauw over de weg langs de Leidsevaart nabij Halfweg. Een lokale bewoner gaf aan dat hij geen idee had waar de vogel vandaan kwam. Misschien dus niet direct uit de buurt, maar vast ergens ontsnapt. Tenminste ik denk niet dat die vanuit Azie is komen aanvliegen.
-
- Forum-lid HC
Niet bijzonder, maar het is wel weer de tijd van het jaar. De eerste keer dat er een gans blazend op mij afkomt is weer geweest. Zal op bepaalde paden weer een uitdaging zijn om daar op het fietspad langs te kunnen. (Ze doen in principe niets, maar midden op het pad nemen ze die wel helemaal in)
Vroeger (begin jaren 90) hadden wij in het voorjaar vrijwel ieder jaar een zwanenpaar langs de fietsroute naar school zitten. Manlief vaak blazend en met de vleugels wijd midden op het fietspad. Onstond een mega file van scholieren, totdat er 1tje het lef verzameld had om er toch langs te fietsen en toen ging de hele meute er snel onder dekking van elkaar er snel achteraan.scottwilko schreef: ↑18 apr 2025 09:34 Niet bijzonder, maar het is wel weer de tijd van het jaar. De eerste keer dat er een gans blazend op mij afkomt is weer geweest. Zal op bepaalde paden weer een uitdaging zijn om daar op het fietspad langs te kunnen. (Ze doen in principe niets, maar midden op het pad nemen ze die wel helemaal in)

Heel vaak gedaan en na eten altijd even naar buiten. Mooiste ervaring was een overnachting in een biwakschachtel dat staat op Kesselkeessattel (29xxmeter). Dat is in de Schobbergruppe (gebied tussen Lienz en Heiligenblut)daniel1975 schreef: ↑14 apr 2025 12:27 Wij gaan deze zomer als het goed is nog 1-2 nachten in een berghut slapen in de Alpen. Fantastisch!
Zo'n biwakschachtel is niks meer dan een stoere bouwkeet. Bij een berghut heb je nog iets aan verlichting maar bij zo'n biwakschachtel niks! Alleen het licht wat je zelf maakt. Met open mond omhoog zitten kijken...........
En bij zonsopkomst naar de top van de Boses Weibl terwijl het kaiserwetter was.............
En om beetje on topic te blijven: tijdens de afdaling naar Kals de hele bingokaart beesten die je in de alpen kan zien kunnen afvinken. Geweldige 24 uur!
Als fietser eens op de Izoard overnacht. Kan ik ook wel aanraden. Sowieso de Izoard opfietsen als de zon al begint te zakken is ook heel bijzonder en dan is het rustiger EN dus ook meer bijzondere dieren!
Dan de zwanen. Met fietsen durf ik er wel langs want nest ligt nooit op fietspad zelf. Met wandelen heb ik een kleine opvouwparaplu standaard in de rugzak zitten. Vooral handig op smalle gras- en houtkades hier in de polder. Soms maken ze zo'n nest midden op zo'n heel smal grasdijkje. Vooral op plaatsen waar weinig gewandeld wordt. Paraplu uit en als een ridder die een schild voor zich houdt in een zo ruim mogelijke boog er omheen.
Gister in de Oukoopse Polder trouwens een zwart schaap achter mij aangehad. Die bleef maar aan m'n jack sabbelen..............
- daniel1975
- Forum-lid HC
Hoe bedoel je Op de Izoard overnachten?
Adelaars, gieren, steenbok, gems en marmot gok ik?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Refuge Napoléon du Col d'Izoard. Is al paar jaar terug. Hut speelt met nog 5 een belangrijke rol in een route dus ga er vanuit dat deze gewoon opengaat als de sneeuw van de weg is.daniel1975 schreef: ↑18 apr 2025 11:29 Hoe bedoel je Op de Izoard overnachten?
Adelaars, gieren, steenbok, gems en marmot gok ik?
En dieren alles afgevinkt

Gisteren op het fietspad langs de 'Hoge Vaart" te Almere een familie 'Gans' met zo'n tiental net uit het ei gekropen kuikens. Voorzichtig langs gefietst om ze niet alle kanten op te jagen. 
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
Gelukkig zagen ze jou niet als eerste anders waren ze achter jou aangelopen. (De eerste die ze zien als ze uit het ei kruipen beschouwen ze als de mama namelijk)
Adversity is the Catalyst of Change
-
- Forum-lid
Harry Jekkers: al is het een hijskraan. Zo kwam hij aan kwik, kwak, kwek, kwok en kwuk.Dubbeldekker schreef: ↑18 apr 2025 17:44 Gelukkig zagen ze jou niet als eerste anders waren ze achter jou aangelopen. (De eerste die ze zien als ze uit het ei kruipen beschouwen ze als de mama namelijk)
-
- Forum-lid
Hahaha! Harrie Jekkers, één van mijn grote helden. Vaak live gezien.
Ook zijn liedjes zijn bijzonder leuk, klein orkest natuurlijk maar zijn kinderliedjes zijn echt briljant!
Ook zijn liedjes zijn bijzonder leuk, klein orkest natuurlijk maar zijn kinderliedjes zijn echt briljant!
Adversity is the Catalyst of Change