l/R power niet in balans
Bij mij is het verschil ook ongeveer hetzelfde, ik denk dat je jezelf geen zorgen moet maken en dat het wel binnen de marge zit. Het grappige is dat ik rechts ben en een plexus laesie op links (verlamming linker bovenzijde) heb. Voor mijn gevoel kan ik dan ook meer kracht zetten met rechts, ik kan daar namelijk ook meer aan mijn stuur "trekken", terwijl ik links zit vastgeklikt aan mijn stuur met mijn orthese, en vrijwel alleen kan steunen en in veel mindere mate trekken met mijn verlamde kant. ik vraag mij dan ook af in hoeverre de powermeter accuraat is.
60/40 is idd een groot verschil; geeft toch aan dat je een echt voorkeursbeen hebt.
Misschien is het verzuringsresultaat niet zo verrassend; bij duurtrainingen werkt je linker been minder. En heeft dus minder basis. Dan is het misschien niet abnormaal dat dat been sneller verzuurt (ik ben toch niet fout als ik stel dat het linkerbeen de '40%' is?).
Misschien is de oplossing ook bij zware inspanning 60/40 te blijven rijden (dat is niet helemaal een serieuze opmerking).
Je hebt al heel wat begeleiding. Moeilijk om daar iets aan toe te voegen denk ik.
Het voorstel om op hogere cadans te trainen bij de duurtrainingen helpt misschien om meer in evenwicht te rijden. Oefenen hiermee al getest?
Het kan ook zijn dat je gewoon te snel klimt; dat je ergens verzuurt is dan niet abnormaal. Het is dan toevallig je linker been dat eerst sneuvelt in de inspanning. Dat je dan nog een been hebt dat goed vooruit wil is misschien frustrerend maar iets waar je je misschien moet bij neerleggen.
De mensen die je al begeleiden hebben denk het beste zicht op wat oplossingen kunnen zijn.
40/60 wil zelfs zeggen dat de andere kant 50% harder trapt.
Een been 50% extra laten werken tijdens duurtrainingen; daar moet toch iets aan te verbeteren zijn.
Misschien is het verzuringsresultaat niet zo verrassend; bij duurtrainingen werkt je linker been minder. En heeft dus minder basis. Dan is het misschien niet abnormaal dat dat been sneller verzuurt (ik ben toch niet fout als ik stel dat het linkerbeen de '40%' is?).
Misschien is de oplossing ook bij zware inspanning 60/40 te blijven rijden (dat is niet helemaal een serieuze opmerking).
Je hebt al heel wat begeleiding. Moeilijk om daar iets aan toe te voegen denk ik.
Het voorstel om op hogere cadans te trainen bij de duurtrainingen helpt misschien om meer in evenwicht te rijden. Oefenen hiermee al getest?
Het kan ook zijn dat je gewoon te snel klimt; dat je ergens verzuurt is dan niet abnormaal. Het is dan toevallig je linker been dat eerst sneuvelt in de inspanning. Dat je dan nog een been hebt dat goed vooruit wil is misschien frustrerend maar iets waar je je misschien moet bij neerleggen.
De mensen die je al begeleiden hebben denk het beste zicht op wat oplossingen kunnen zijn.
40/60 wil zelfs zeggen dat de andere kant 50% harder trapt.
Een been 50% extra laten werken tijdens duurtrainingen; daar moet toch iets aan te verbeteren zijn.
wow respectserbak schreef: ↑10 dec 2020 11:37 Bij mij is het verschil ook ongeveer hetzelfde, ik denk dat je jezelf geen zorgen moet maken en dat het wel binnen de marge zit. Het grappige is dat ik rechts ben en een plexus laesie op links (verlamming linker bovenzijde) heb. Voor mijn gevoel kan ik dan ook meer kracht zetten met rechts, ik kan daar namelijk ook meer aan mijn stuur "trekken", terwijl ik links zit vastgeklikt aan mijn stuur met mijn orthese, en vrijwel alleen kan steunen en in veel mindere mate trekken met mijn verlamde kant. ik vraag mij dan ook af in hoeverre de powermeter accuraat is.

Heb ook even je site bekeken. Interessant !
ik heb inmiddels wel een dubbelzijdig powermeter en het verschil is toch groter dan ik dacht links zo'n 43,44,45 en rechts 55,56,57 %. Komt waarschijnlijk door atrofie en minder goede aansturing na een hernia bijna 10 jaar geleden. Ik lig er niet wakker van maar merk wel meer verzuring links. Been is ook dunner. k probeer wel bij te trainen, maar dat heeft dus weinig geholpen.bever schreef: ↑09 dec 2020 18:15 ik heb n.a.v. lage rugklachten ook een disbalans. Links is een beetje een puddingbeen geworden. Ik ben naast core stability (wat overal goed voor is denk ik) links gaan bijtrainen met als resultaat dat het wel sterker is geworden. Nooit op een powermeter gemeten, maar de spiermassa is links wel toegenomen t.o.v. rechts.
(Allemaal op advies van de sportarts en onder de bezielende leiding van een sportfysio). Of het helemaal 50/50 is...geen idee, maar voor mij heeft het gewerkt
Ik vind het toch de moeite waard om dit nog een keer te onderzoeken met een sportfysio. Of.....is de schade al geleden en is dat een kansloze exercitie ? Ik verwacht geen medische adviezen van jullie, maar ervaringen delen zou wel fijn zijn

De laatste keer dat ik keek (lang geleden) was het iets van 42%-58% bij mij, soms nog "erger". Ik ben nooit een wereldtopper geweest, maar kon daarmee toch vrij aardig meekomen in het amateurpeloton. Dik goud op cyclo's als de Marmotte lukte daar ook mee. Kortom, ik heb me er nooit zo druk om gemaakt eigenlijk. Een paar jaar geleden is bij een ski-onhandigheidje een flink stuk van de spierbuik van mijn binnenste kuitspier (mediale kop van de gastrocnemius voor wie het weten wil) afgescheurd, dus de onbalans is bij mij waarschijnlijk OF een stuk minder geworden, OF een stuk erger geworden
(ik weet dus niet meer welk been in eerste instantie het minste deed).
Oftewel: zolang je er geen last van hebt zou ik me niet zo druk maken.
NB, als gedeeltelijk antwoord op @bever: het been met de beschadigde kuit is WEL een tijdje een bottleneck geweest: snel kramp in, merkbaar minder kracht en controle. Maar het lijf is adaptief, en alhoewel er cosmetisch een flink L-R verschil is, is het verschil in functie nauwelijks merkbaar meer. Wat mij veel heeft geholpen is op de slackline oefenen.

Oftewel: zolang je er geen last van hebt zou ik me niet zo druk maken.
NB, als gedeeltelijk antwoord op @bever: het been met de beschadigde kuit is WEL een tijdje een bottleneck geweest: snel kramp in, merkbaar minder kracht en controle. Maar het lijf is adaptief, en alhoewel er cosmetisch een flink L-R verschil is, is het verschil in functie nauwelijks merkbaar meer. Wat mij veel heeft geholpen is op de slackline oefenen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Welk advies denk je dan te krijgen? Op Papendal is best lang geprobeerd om bij mij het verschil te verkleinen, zonder succes.
Die gaat niet heel andere waardes vinden dan de powermeter op de fiets van bever hoor. Zorgen maken moet je niet doen op basis van een getalletje uit je metertje (zou je je ook zorgen maken als je die info niet had). Wel eventueel op basis van klachten. Zelf ben ik daar te eigenwijs voor, maar voor veel mensen kan een gesprekje met een expert/arts helpen.
(daarom ben ik ook getrouwd met een arts denk ik

"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
Als je bv een trap oploopt merk je dan echt verschil. Met 60/40 zou je ook daar wel wat moeten merken.
Squat eens op 1 been.
Squat eens op 1 been.