Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?
Daar gaat deze 50mm ook niet voor gebruikt worden. Voor portret heb ik een hele mooie 85mm uit de S-line...............
..
Ik heb zelf alleen foto's gemaakt met de 7artisans fisheye. Bij een fisheye krijg je zaken als flares op voorhand al cadeau

Maatje heeft de 7artisans 35mm 0.95 en ik heb bestanden die zo uit de camera komen gezien. Die heb ik uit zitten zoomen en dat heeft mij doen besluiten deze 50mm te kopen.
Voor mijn gevoel iets meer verzadiging maar ga er vanuit dat zijn camera instellingen iets kleuriger staan dan die van mij.
Overigens ongewenste of zelfs onverklaarbare lichtbollen (ook wel orbs) kan je ook wat leuks mee doen. Ik heb eens voor een groep fotovrienden een avond jagen op ORBS georganiseerd.
In het donkere bos bij Leersum en uiteraard langs de catacombe en de uilentoren die de meeste van ons van het fietsen kennen.
Enorm gelachen en geweldig wat ieder bedacht had om mooie orbs te krijgen. Ieder hield natuurlijk "zijn geheim" voor zich en achteraf moest ieder maar eens raden hoe dat tot stand was gekomen. Photoshop NIET toegestaan!
Heeft bizar fraaie abstracte foto's opgeleverd.
Nog steeds ga ik met sommige van die gasten s'avonds op pad. Ik neem dan liever niet 2-3 camera's mee en 6 lenzen. Dus niet een te grote set. 1 body en 2 lenzen en deze nieuwe aanwinst wordt vooral een nachtvlinder..............
Dat heeft volgens mij niets met elkaar te maken. Alleerst bij F0.95 hoeft de diaframma motor niets te doen want dat is volle opening. Maar als je bedoelt dat hij razendsnel scherp stelt bijvoorbeeld kan ik het begrijpen dat, dat een voordeel is?razendsnel diafragma van F/0,95
...
- daniel1975
- Forum-lid HC
Een groot diafragma wordt idd ook een snel diafragma genoemd.
Snelheid van de aansturing van diafragma is sowiso geen issue, in tegenstelling tot de autofocus waar wel enorme verschillen zitten tussen lenzen en camera's.
Snelheid van de aansturing van diafragma is sowiso geen issue, in tegenstelling tot de autofocus waar wel enorme verschillen zitten tussen lenzen en camera's.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
De term "snelle lens" is in de fotografie een heel bekend begrip.
Het is echter niet absoluut.
Net zoals de snelheid op de fiets per definitie niet absoluut is.
20km per uur de Cauberg op is voor veel van ons al een heel knappe snelheid terwijl op de dijk met de wind in de rug zelfs de bejaarden (waaronder ikzelf) op dit forum hun neus ophalen.
Zo is de 50mm 2.8 macro die ik heb geen snelle lens. Maar een 70-200 zoom van 2.8 mogen we echt wel een snelle lens noemen.
Een lens wordt snel genoemd als de opneming groot is er en dus veel licht doorheen kan.
Snel heeft verder niks met autofocus te maken op de manier zoals het in de gequoot tekst wordt gebruikt.
Overigens is het Leica die voor haar M (meetzoeker) serie camera's al heel lang heel snelle lenzen maakt................en.................het M systeem van Leica is NIET autofocus.
De Leica Noctilux-M 50mm F/0.95 ASPH voor het M systeem is een meesterwerk. Als ik geen bestemming voor m'n geld had kocht ik zo'n ding voor op de schoorsteenmantel
De lens (eigenlijk noemen we het een objectief) borduurt voort op een lange geschiedenis die Leica heeft op het gebied van snelle lenzen.
Hoewel ik zelf ook een meetzoeker heb is het gebruik van dat soort camera's in combi met snelle lenzen voor mij nooit een optie geweest. Je kan met een meetzoeker immers niet de scherptediepte beoordelen. Ik speel daar zelf graag mee en "de alles is zo lekker scherp" telefoon foto's boeien mij doorgaans niet. (overigens logische dat ze lekker scherp zijn met die kleine sensors)
Een snelle lens wordt echter om twee redenen ingezet:
- slechte lichtomstandigheden
- creatief dansen op de scherptediepte
Leica M heeft het ooit nooit goed gedaan onder wielersportfotografen. Dikke Nikons, Canons en de laatste jaren Sony maken daar de dienst uit.
Joris Knapen die mij en mijn fietsjes voor Fiets heeft gefotografeerd werkt met Sony. Hij ging daarna zo door naar de Vuelta en een blik in zijn tas maakte mij wel een beetje jaloers............
Veel snelle lenzen
Terwijl ik dit intik neemt mijn lief het pakje aan (gelukkig niet tijdens de koers) waarin het kleinood zich begeeft. Net mijn laatste werkmail gedaan en met dit dichte doosje is er voor mij nog maar één optie: AFK (ik hou van DLAtjes
)
Fijne avond!
Het is echter niet absoluut.
Net zoals de snelheid op de fiets per definitie niet absoluut is.
20km per uur de Cauberg op is voor veel van ons al een heel knappe snelheid terwijl op de dijk met de wind in de rug zelfs de bejaarden (waaronder ikzelf) op dit forum hun neus ophalen.
Zo is de 50mm 2.8 macro die ik heb geen snelle lens. Maar een 70-200 zoom van 2.8 mogen we echt wel een snelle lens noemen.
Een lens wordt snel genoemd als de opneming groot is er en dus veel licht doorheen kan.
Snel heeft verder niks met autofocus te maken op de manier zoals het in de gequoot tekst wordt gebruikt.
Overigens is het Leica die voor haar M (meetzoeker) serie camera's al heel lang heel snelle lenzen maakt................en.................het M systeem van Leica is NIET autofocus.
De Leica Noctilux-M 50mm F/0.95 ASPH voor het M systeem is een meesterwerk. Als ik geen bestemming voor m'n geld had kocht ik zo'n ding voor op de schoorsteenmantel

De lens (eigenlijk noemen we het een objectief) borduurt voort op een lange geschiedenis die Leica heeft op het gebied van snelle lenzen.
Hoewel ik zelf ook een meetzoeker heb is het gebruik van dat soort camera's in combi met snelle lenzen voor mij nooit een optie geweest. Je kan met een meetzoeker immers niet de scherptediepte beoordelen. Ik speel daar zelf graag mee en "de alles is zo lekker scherp" telefoon foto's boeien mij doorgaans niet. (overigens logische dat ze lekker scherp zijn met die kleine sensors)
Een snelle lens wordt echter om twee redenen ingezet:
- slechte lichtomstandigheden
- creatief dansen op de scherptediepte
Leica M heeft het ooit nooit goed gedaan onder wielersportfotografen. Dikke Nikons, Canons en de laatste jaren Sony maken daar de dienst uit.
Joris Knapen die mij en mijn fietsjes voor Fiets heeft gefotografeerd werkt met Sony. Hij ging daarna zo door naar de Vuelta en een blik in zijn tas maakte mij wel een beetje jaloers............
Veel snelle lenzen

Terwijl ik dit intik neemt mijn lief het pakje aan (gelukkig niet tijdens de koers) waarin het kleinood zich begeeft. Net mijn laatste werkmail gedaan en met dit dichte doosje is er voor mij nog maar één optie: AFK (ik hou van DLAtjes

Fijne avond!
Misschien moet er een dedicated fotografie topic komen? 

Bijna besteld: een D-Lux 8. Cadeautje voor m'n vader.
https://leica-camera.com/en-int/photogr ... ux/d-lux-8
https://leica-camera.com/en-int/photogr ... ux/d-lux-8
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
Uiteraard!
Ach, soms mag je iemand wel eens verrassen met een iets te duur cadeau.
Ik had dat bedrag ook in een nieuwe wielset of verrekijker 'voor erbij' (voor dit bedrag is dit best erg dat het voor 'erbij' is) kunnen steken, maar van nieuwe wielen ga ik toch niet harder van fietsen... en het wapenarsenaal verrekijkers samen met m'n pa komt nu in totaal op al 9.
Hij was al aan het kijken voor een cameraatje wat ie op zak kan steken.. Heb ik 'm maar besteld.

Ik had dat bedrag ook in een nieuwe wielset of verrekijker 'voor erbij' (voor dit bedrag is dit best erg dat het voor 'erbij' is) kunnen steken, maar van nieuwe wielen ga ik toch niet harder van fietsen... en het wapenarsenaal verrekijkers samen met m'n pa komt nu in totaal op al 9.
Hij was al aan het kijken voor een cameraatje wat ie op zak kan steken.. Heb ik 'm maar besteld.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
Lijkt mij een mooie camera maar of hij dit formaat in z'n broekzak kan stoppen.?jwkeij schreef: ↑05 mar 2025 10:16 Uiteraard!Ach, soms mag je iemand wel eens verrassen met een iets te duur cadeau.

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless