Ketting waxen met verwarmde wax
Ik vind dat dat wel meevalt, ten eerste is het niet zo'n smeerboel als bij olie, ten tweede kan je zo'n stijve ketting makkelijk in één keer door de derailleur steken. Je moet even af van het denkbeeld dat die ketting meteen mooi over de tandwielen moet lopen, makkelijkste is grote stukken ketting te buigen en op de plaats te leggen waar je die wil hebben. Voordeel van zo'n stijve ketting is ook dat die niet meteen terug van je crank of cassette loopt als je de crank loslaat.
Ik gebuik nu 1 jaar hotwax van
Absolutely black graphenwax 2.0.
Ik heb zo'n wax verwarmer van ali.
1e keer ontvet in een bakje met wasbenzine en daarna in een bakje met dasty black
Daarna overgieten met kokend water een paar x,
en op 80gr in de oven dat ie goed droog word.
Ik laat de wax smelten tot 95gr en leg dan de ketting in de wax en zet de verwarmer uit..
Na 10 min haal ik de ketting eruit en haal hem meteen door een dikke schonen doek zodat er niks aan de buitenkant zit kwa wax.
Ik rij 3 a 400km met een brand schone ketting.
En tussen door geen andere middelen op de ketting...alleen effe een droge schone doek na een rit over de ketting.
Eerst volgende keer dat ik me ketting doe dan overgiet ik hem alleen 3 a 4 x met kokend water terwijl die in een zeef ligt...
Dan in de oven op 90gr en dan weer als de wax gesmolten is in de wax etc etc..
De quiklink heb ik wel 30 of 40 x gebruikt en heeft nog steeds een stevig klik,
Heb wel een reserve bij me.
De ketting is nu zo'n 8000km oud en is nog meer dan goed .
Ik ga nooit meer naar een ander soort smeermiddel.
Hij is stil,schoon,gaat langer mee,geen
bende die blijft plakken etc etc.
Ja die wax is niet goedkoop..maar wat is duur...
Koste 26,90 plus verzendkosten..zeg rond de 35 euro..maar je krijgt 4 blokken van in totaal 340gr en heb nog meer dan de helft over na gebruik.
Voor mij een absolute game changer en voor me gevoel minder tijd rovend dan met olie met alle bij komende schoonmaak gedoe.
Absolutely black graphenwax 2.0.
Ik heb zo'n wax verwarmer van ali.
1e keer ontvet in een bakje met wasbenzine en daarna in een bakje met dasty black
Daarna overgieten met kokend water een paar x,
en op 80gr in de oven dat ie goed droog word.
Ik laat de wax smelten tot 95gr en leg dan de ketting in de wax en zet de verwarmer uit..
Na 10 min haal ik de ketting eruit en haal hem meteen door een dikke schonen doek zodat er niks aan de buitenkant zit kwa wax.
Ik rij 3 a 400km met een brand schone ketting.
En tussen door geen andere middelen op de ketting...alleen effe een droge schone doek na een rit over de ketting.
Eerst volgende keer dat ik me ketting doe dan overgiet ik hem alleen 3 a 4 x met kokend water terwijl die in een zeef ligt...
Dan in de oven op 90gr en dan weer als de wax gesmolten is in de wax etc etc..
De quiklink heb ik wel 30 of 40 x gebruikt en heeft nog steeds een stevig klik,
Heb wel een reserve bij me.
De ketting is nu zo'n 8000km oud en is nog meer dan goed .
Ik ga nooit meer naar een ander soort smeermiddel.
Hij is stil,schoon,gaat langer mee,geen
bende die blijft plakken etc etc.
Ja die wax is niet goedkoop..maar wat is duur...
Koste 26,90 plus verzendkosten..zeg rond de 35 euro..maar je krijgt 4 blokken van in totaal 340gr en heb nog meer dan de helft over na gebruik.
Voor mij een absolute game changer en voor me gevoel minder tijd rovend dan met olie met alle bij komende schoonmaak gedoe.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2887
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Hoeveel langer is je ketting na 8000km?
Geen idee.
Heb zo,n chain checker en die valt er niet door heen..nog ruim op.het rolletje hangend.
- CampaYolo
- Forum-lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
- Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust
Ik heb dit wel eens geprobeerd. Ook geëxperimenteerd met het toevoegen van een beetje olie.
Bij mij was dit in ieder geval geen succes. Het was wat rommelig/ schilferig, overal kaarsvet tussen op den duur.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2887
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Dan zou ik maar even controleren of dat het wel goed gaat. Voor 11 speed was een ketting versleten bij 0.75%, tegenwoordig is dat 0,5%.
Als je een oude meter gebruikt dan rijdt je flink wat km-ers met een versleten ketting.
Waarom zou het mis gaan? Heb met mijn eerste ketting icm wax ook ruim 6000km gedaan.
Het hele idee van wax is onder andere dat er minder zand/vuil aan je ketting blijft plakken, wat zou moeten zorgen voor minder snelle slijtage van je ketting.
E.e.a. hangt natuurlijk wel af van je wax frequentie. Maar die 300/400km is ook wel vrij gebruikelijk.
Het hele idee van wax is onder andere dat er minder zand/vuil aan je ketting blijft plakken, wat zou moeten zorgen voor minder snelle slijtage van je ketting.
E.e.a. hangt natuurlijk wel af van je wax frequentie. Maar die 300/400km is ook wel vrij gebruikelijk.
Milieuvriendelijke smeermiddelen bestaan niet in mijn optiek. Er wordt vaak mee geadverteerd, ook bij wax, dat het biologisch afbreekbaar zou zijn of plant based enz., maar vaak zitten ook hier weer toevoegingen in die in de basis niet goed zijn voor het milieu.
Het klinkt allemaal leuk, maar het is gewoon marketing.