Zo lust ik er nog wel een paar. Ik mag er niet mee rommelen. Maar als de verzekering (nogmaals die helemaal niks eist qua keuring, dus ook nooit op een vervalst keurinkje kan terugvallen) moeilijk kan over dat dat ding fake zou zijn, kunnen ze ook vallen over dat er een keuring van niks heeft plaatsgevonden door een arts. Dan kunnen ze dus de door hun uit te keren schade weer bij de arts gaan halen.gede schreef: ↑17 feb 2025 14:33Wel, of dat overal een paar honderd euro kost, betwijfel ik, maar het voornaamste dat je nodig hebt is een ECG tijdens een inspanningstest. Als je veel sport (en dat doet bijna iedereen die zo'n granfondo gaat doen), zou je eigenlijk verstandig zijn om dat elk jaar sowieso te laten doen. Er zijn zeker al gevallen geweest die ook daar niet werden opgemerkt, maar nog veel meer probleemgevallen zijn daar aan het licht gekomen vooraleer er iets ernstigs kon gebeuren. (Zie maar het lijstje beroepssporters dat is moeten stoppen na zo'n test en bijkomend onderzoek.)MarkVeenstra schreef: ↑17 feb 2025 14:24Volgens mij zou een Nederlandse huisarts niet zondermeer zoiets mogen ondertekenen. En wordt het ze vanuit de beroepsgroep zelfs afgeraden om te doen. Juist omdat een simpel onderzoek in 10 minuten onvoldoende is om enige waarde aan de verklaring te geven.gede schreef: ↑17 feb 2025 12:19
Ik zeg het nog eens: Ik zou niet weten waarom je moet willen dat iemand zonder kennis van zaken dit snel even tekent. Je kan het met heel weinig inspanning ook gewoon goed doen... Mijn dokter overloopt telkens een uitgebreide vragenlijst, vraagt nu hoe mijn trainingen zijn verloren en checkt wat parameters zoals bloeddruk ed... Is dat een diepgaand onderzoek? Helemaal niet, maar dat wordt ook niet gevraagd...
Als je eigen huisarts dus weigert dit te doen. Dan heb je volgens mij hooguit nog een optie om voor een paar 100 euro een uitgebreide sportmedische keuring uit te voeren.
Soms volstaat een licentie van een nationale fietsbond (of andere sportbond), onder het mom van dat je dan toch ook verklaard gezond genoeg te zijn. En anders regel je dat je mag starten door inderdaad zo'n verklaring in te leveren zonder dat er een arts voor getekend heeft.
Ik snap de hele discussie niet. Er zijn twee partijen: de organisatie en de deelnemer, en die keuring is om te voorkomen dat je de organisatie aanklaagt. De verzekering is helemaal geen partij in dezen, ze eisen niks en kunnen dus ook niet zeuren over een gefakete keuring, anders hadden ze wel een echte keuring geeist (en dat doen ze niet).