Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Natuur en bos fietsers.

Sulla
Forum-lid

Sulla 12 feb 2025 11:46

Over verstoring van de natuur gesproken......je leest ook steeds vaker oproepen (van uit natuurclubs) om stenen, takken e.d. zo veel mogelijk te laten liggen, en om bijvoorbeeld geen dammetjes te bouwen in beekjes (vond ik als kind het mooiste wat er was).

De grap is alleen dat (soms) de zelfde natuurclubs staan te juichen bij een beverdam of over het nut van omploegen van bosgrond door everzwijnen, of van het nut van een omgewaaide boom.

We leven echt in een tijd waarbij relativeren voor iedereen wat lastig geworden is, en waarbij de 'overlast' door de ander compleet wordt uitvergroot.
Laatst gewijzigd door Sulla op 12 feb 2025 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

jakkel
Forum-lid

jakkel 12 feb 2025 11:47

Ik heb net dat filmpje ook bekeken. Ik ga ook wandelen met m'n hond in de bossen (ik heb trouwens net dezelfde retriever als in het filmpje), in de buurt van MTB routes blijf ik gewoon weg. En als je in zulke afdaling al geen snelheid meer mag maken, tja... . Het is tenslotte een single track voor fietsers, denk ik toch? Persoonlijk vind ik die mens met z'n hond in de fout gaan. Maar dat bedoel ik dus dat we met teveel mensen, met elk hun eigen hobby's, allemaal hetzelfde plekje opeisen. En voor velen is enkel hun ding het juiste ding. Wandelaars mogen haast overal wandelen, fietsers krijgen nog enkel hun (tegenwoordig zeldzame) weggetjes door de velden en bossen. Blijf daar als de wandelaar die niet graag oplet dan toch gewoon weg.

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 12 feb 2025 12:12

Bij de LDD loopt het MTB parcours op 1 plek op 10 meter van het boscafe vandaan en kunnen wandelaar alleen de natuur in door het oversteken van de track.
Weet niet zeker of dat deze plek is maar het lijkt er wel op.
Hoe onwenselijk het ook is dat wandelaars op mtb-routes lopen: ze hebben dezelfde rechten om daar te zijn.
Zeker bij de paar drukke punten op de hele route moet je even rustig aan doen. Deze mountainbiker is gewoon onnodig erg onbeschoft.

Hopelijk zijn er volgende week zondag alleen maar leuke mensen daar want dan ben ik er ook weer eens.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 12 feb 2025 12:29

Ik heb ook wel eens een wandelaar die de fout in gaat op de mountainbikeroute met hond voor me gehad. Het verschil is alleen dat ik daarna mijn schouders ophaal en er geen filmpje van ga posten op Social media. Niet dat ik een filmpje had overigens.

Fouten maken we allemaal, er online ophef over maken is je eigen keuze. Het is het voor mijn gemoedsrust niet goed om ergens lang ruzie over te gaan of boos over te zijn.

Het laatste wat ik wil is op de mountainbike over een golden retriever of labrador rijden. Jammer genoeg moet je eigenlijk gewoon altijd remmen bij loslopende honden ook voor je eigen veiligheid. Het zijn eigenlijk ook vooral dit soort domme goedzakken van honden die juist vlak voor je neus willen springen uit enthousiasme. Het is dan ook zelden dat je in het bos een goed afgerichte luisterende hond tegenkomt. En als dat al zo is dan zijn het vaak types als Herders of Collies etc.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Kluus
Forum-lid

Gebruikersavatar Kluus 12 feb 2025 12:31

bakboord1 schreef: 12 feb 2025 12:12 Bij de LDD loopt het MTB parcours op 1 plek op 10 meter van het boscafe vandaan en kunnen wandelaar alleen de natuur in door het oversteken van de track.
Weet niet zeker of dat deze plek is maar het lijkt er wel op.
Hoe onwenselijk het ook is dat wandelaars op mtb-routes lopen: ze hebben dezelfde rechten om daar te zijn.
Zeker bij de paar drukke punten op de hele route moet je even rustig aan doen. Deze mountainbiker is gewoon onnodig erg onbeschoft.

Hopelijk zijn er volgende week zondag alleen maar leuke mensen daar want dan ben ik er ook weer eens.
Ja, precies dit, de MTB route loopt in een grote ronde over de grenzen van het gebied, daar zijn inderdaad verschillende oversteek plaatsen zoals deze waar wandelaars wel moeten lopen om het gebied in te komen. Daarbij is het ook gewoon ongelofelijk druk in het gebied met zowel wandelaars als fietsers waardoor je elkaar altijd wel op deze plekken tegen komt.

Ik heb het idee dat deze wandelaar ook bewust blijft staan omdat hij niet weet welke van de twee paden de bikers zullen pakken, dat dat net achter een boompje is is hem ook niet echt aan te rekenen denk ik. Maar goed op dat facebook kanaal moet je niet proberen het verhaal te nuanceren, want dan wordt je geblocked zoals hierboven al gezegd. :(

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 12 feb 2025 12:46

Ik wandel niet vaak in de bossen, maar de laatste keer dat ik dat wel deed, kwam ik onbewust op een MTB track terecht. Lang niet bij elke boom staat een bordje. En een zandpad is een zandpad. Ik zie het verschil met een MTB track niet in een oogopslag. Probeer maar eens op Komoot precies op je eigen wandelpad te blijven. Ondoenlijk.

Dus als er een wandelaar plots op 'jouw' MTB pad loopt, ze doen dat niet allemaal express. Gelukkig waren de twee MTB-ers die we tegenkwamen alert en remden op tijd.
Live fast; die young. mijn blog

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 12 feb 2025 13:05

Je kunt inderdaad moeilijk het hele bos vol bordjes, verkeerslichten e.d. gaan zetten. Dan kan er ook nog een kind dat wat vooruit loopt per ongeluk het verkeerde pad pakken. Er is geen aanlijnplicht voor kinderen in het bos. Bovendien mag je volgens mij gewoon lopen op MTB-routes. Een verbod lijkt mij ook lastig te handhaven, al was het maar omdat een mountainbiker die even langs zijn fiets loopt op een steile helling of bij pech al een voetganger wordt.

Aangezien in dit geval het kind wel prima op tijd kon stoppen, was dit duidelijk een gevalletje eigen onkunde.
Campagnolo Ultra Dork

senior
Forum-lid

senior 12 feb 2025 13:13

Ernie C. schreef: 11 feb 2025 10:48
Freek053 schreef: 11 feb 2025 10:13Nijmegen
Noord-Malden toch?
Never mind. :mrgreen:

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 12 feb 2025 14:34

53x11 schreef: 11 feb 2025 07:32 Nou, dat valt dus nogal tegen. Rondje Schoorl is heel lang tegen gehouden om vormdingetjes als een pad wat een paar dm afweek van de tekeningen. En zo is er altijd wel wat nieuws te vinden (dat met natuurschade niets van doen heeft, maar wel zorgt voor eindeloze vertragingen en frustraties)
Mwah, gezien de officiële kaart van Staatsbosbeheer is 't toch opmerkelijk dat de mtb-route van de Schoorlse Zuidlus substantieel afwijkt van de praktijk. Da's wel meer dan een paar decimeter. De verschillen lopen daar op tot zo'n 250 meter hemelsbreed. Tevens is de Zuidlus in de praktijk ±1300 meter langer dan op Staatsbosbeheer-kaart is getekend.

N.eelis
Forum-lid

N.eelis 12 feb 2025 16:23

Filmpje net pas gezien, Slechte actie van de MTB'r maar ik vind er ook wel wat van dat je op pad gaat met je peuter/kleuter achterop in een zitje en dan zo'n afdaling volgas induikt :shock:

Gevalletje "m'n vrouw is er niet en ik heb de kinderen maar ik wil perse fietsen" ;) :mrgreen:

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 12 feb 2025 17:01

Ik ken die plek: is heel vlakbij een van de drukste plekken van de LDD. Onmogelijke opgave om daar géén voetgangers tegen te komen. Voetpad en mtb track ook nog eens heel dicht bij elkaar. Die situatie, icm zijn snelheid met een kind achterop is gewoon oerlomp.
Less is bore

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 12 feb 2025 17:45

Die man heeft het filmpje van Danny Macasskill iets te serieus genomen.
https://youtu.be/jj0CmnxuTaQ?si=IFnuI9CXor-GUxsU
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

Plaats reactie