Natuur en bos fietsers.
- thestudent
- Forum-lid HC
Volgens mij zijn er nog geen of heel weinig recente studies over de impact van de huidige aangelegde routes op de verstoring van Natuur in Nederland ten opzichte van andere recreatie in hetzelfde gebied. Alleen de mountainbikers an sich nemen is eigenlijk niet eerlijk. Elke vorm van recreatie levert verstoring op voor natuur. Kanovaren en bijvoorbeeld schaatsen hoor je dan ook nooit iemand over. In de basis ben ik trouwens Bioloog. Maar ik ben geen Ecoloog maar Moleculair plant bioloog.
Ik kan alleen het zeer oude rapport uit 2004 vinden van Patrick Jansen die wel vaker wordt aangehaald in verschillende media. Het hele rapport kan je onder de volgende link vinden.
https://www.probos.nl/images/pdf/rappor ... liteit.pdf
Maar sinds 2004 is er een hoop veranderd. De aard van Mountainbike routes die er nu liggen is compleet anders dan doen. Ik denk dat het wel nuttig kan zijn om toch een aantal Ecologen een nieuwe grootschaliger onderzoek te doen.
Verder vind ik ook dit, maar dat gaat dan vooral over waar we wel en niet fietsen door de MTB-routes.
https://www.ntfu.nl/ons-werk/mountainbi ... bikeroutes.
Trouwens dit is volgens mij de studie die gedaan is voordat de routes in Nijmegen zijn aangelegd.
https://media.gelderland.nl/Natuurtoets ... 36e759.pdf
Ik kan alleen het zeer oude rapport uit 2004 vinden van Patrick Jansen die wel vaker wordt aangehaald in verschillende media. Het hele rapport kan je onder de volgende link vinden.
Maar sinds 2004 is er een hoop veranderd. De aard van Mountainbike routes die er nu liggen is compleet anders dan doen. Ik denk dat het wel nuttig kan zijn om toch een aantal Ecologen een nieuwe grootschaliger onderzoek te doen.
Verder vind ik ook dit, maar dat gaat dan vooral over waar we wel en niet fietsen door de MTB-routes.
Trouwens dit is volgens mij de studie die gedaan is voordat de routes in Nijmegen zijn aangelegd.
Laatst gewijzigd door thestudent op 11 feb 2025 13:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Dan ligt het er ook nog eens aan of het een losloopgebied is of niet. De hond aan de lijn zal minder verstoren, maar ik ga zelf niet ergens lopen als m'n hond aan de lijn moet blijven. Dat is als alsof je je kind aanlijnt in monkey towndaniel1975 schreef: ↑11 feb 2025 10:30Heeee, nu ga je een redelijke discussie proberen te voeren. Dat is niet de bedoeling.....thestudent schreef: ↑11 feb 2025 08:08 Tja, als je niet wil dat mensen mountainbiken omwege het beschermen van natuur dan moet je er ook niet gaan wandelen. Dan moet je het hele gebied permanent afsluiten en tot rustgebied verklaren.
Voor de verstoring van de natuur is er nagenoeg geen verschil tussen een fietser of wandelaar. Die Mountainbike paden zijn juist met veel gevoel voor de natuur aangelegd en doordat ze zo smal zijn vormen ze een veel kleinere barrière dan veel brede wandel of ruiterpaden. Veelal liggen de mountainbike paden ook nog eens op stukken die al verstoord zijn ( de stukken bos dicht op de A12 en het knooppunt Waterberg in deze route ). Die routes zijn helemaal niet zomaar in het bos geplempt, daar is wel degelijk al studie naar gedaan.![]()
Ik wil de echte verschillen in verstoring wel eens weten van een mtb route vs wandelen met hond.

Tegelijkertijd, je wil niet je hond los laten lopen rond en om MTB routes. Mijn ervaring met MTB/gravel is beperkt tot de Achterhoek en daar ervaar ik nul problemen of geklaag van wandelaars. Er staat daar zovaak aangegeven dat de paden zowel voor wandelaars als fietsers zijn even je snelheid aanpassen bij passeren en weer door. Meeste stroken zijn daar ook wel breed trouwens, dus dat scheelt wel. Verstoren kennen ze daar niet, gezien het feit dat menig zandpad ene 60km bord er naast heeft staan

Zo zie je maar, je moet je zaken rondom vergunningen gewoon goed op orde hebben. En als ik het goed lees, rammelt het hier vanwege een paar verplichte onderzoeken die niet gedaan zijn.
Zodra milieuorganisaties hun kans ruiken, schieten ze met scherp. Zie dit voorbeeld, Urgenda, Johan Vollebroek etc. etc. Vaak worden dit soort vergunningen voor MTB routes door een groep vrijwilligers gedaan, met weinig tijd, kennis en wellicht ook geld en kunde. Die gaan het afleggen tegen de goed georganiseerde milieuorganisaties met veel slagkracht en funding. Ik zie het somber in voor de MTB routes.
Alle respect voor de intenties van milieuorganisaties. Maar we leven in een klein en drukbevolkt landje . . .
Zodra milieuorganisaties hun kans ruiken, schieten ze met scherp. Zie dit voorbeeld, Urgenda, Johan Vollebroek etc. etc. Vaak worden dit soort vergunningen voor MTB routes door een groep vrijwilligers gedaan, met weinig tijd, kennis en wellicht ook geld en kunde. Die gaan het afleggen tegen de goed georganiseerde milieuorganisaties met veel slagkracht en funding. Ik zie het somber in voor de MTB routes.
Alle respect voor de intenties van milieuorganisaties. Maar we leven in een klein en drukbevolkt landje . . .
Ik pak ze wel weer in de afdaling 

- Lcsmet
- Forum-lid HC
Je mag nog zoveel onderzoeken als je wil.
Je zal uiteindelijk altijd mensen hebben die "tegen" zijn.
In de democratische rechtstaat zullen en moeten deze gehoord worden.
Wat jammer is dat deze gerechtskosten meestal door de belastingbetaler (subsidies), lees "ook de MTB-er, wandelaar, ...." betaald worden.
Je zal uiteindelijk altijd mensen hebben die "tegen" zijn.
In de democratische rechtstaat zullen en moeten deze gehoord worden.
Wat jammer is dat deze gerechtskosten meestal door de belastingbetaler (subsidies), lees "ook de MTB-er, wandelaar, ...." betaald worden.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Eens. Maar de hardheid van de vergunning rommelt. Dan krijgen de tegenstanders een gelegenheid om gebruik te maken van de omissies. Dit had ten tijde van het vergunningsproces uitgevochten moeten worden.
Ik pak ze wel weer in de afdaling 

Wat is verstoring van de natuur? Natuur, dieren, passen zich ook aan. Ik zie roofvogels aan de rand van een bos op korte afstand van de snelweg op een paaltje zitten. En waar gecreëerd wordt zal slijtage aan de natuur ontstaan en niet alleen door MTB-ers. Dus moet er voor MTB-routes gezocht worden naar plekken waar dat het minst nadelig is. Daarnaast zal er continue onderhoud gepleegd moeten worden. Maar het lijkt erop dat er natuurfreaks zijn die voor geen rede vatbaar zijn. Ja dan wordt het lastig.thestudent schreef: ↑11 feb 2025 13:07 Volgens mij zijn er nog geen of heel weinig recente studies over de impact van de huidige aangelegde routes op de verstoring van Natuur in Nederland ten opzichte van andere recreatie in hetzelfde gebied. Alleen de mountainbikers an sich nemen is eigenlijk niet eerlijk. Elke vorm van recreatie levert verstoring op voor natuur. Kanovaren en bijvoorbeeld schaatsen hoor je dan ook nooit iemand over. In de basis ben ik trouwens Bioloog. Maar ik ben geen Ecoloog maar Moleculair plant bioloog.
Het is gezond om een stevige discussie te voeren over recreatiedruk op de Nederlandse snippernatuur.
Er is te weinig natuur en die staat er slecht voor door de stikstofdruk die al sinds de jaren ‘90 bekend is.
Op zondag wordt de boel vaak compleet overlopen.
Het is wat mij betreft ongezond de mountainbikers als zondebok aan te wijzen.
Maak je druk om het grote plaatje ipv om een groep fietsers.
Er is te weinig natuur en die staat er slecht voor door de stikstofdruk die al sinds de jaren ‘90 bekend is.
Op zondag wordt de boel vaak compleet overlopen.
Het is wat mij betreft ongezond de mountainbikers als zondebok aan te wijzen.
Maak je druk om het grote plaatje ipv om een groep fietsers.
hun fietsen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Welnee, er is geen stikstofprobleem....... Aldus onze geweldige regering 

Less is bore
Als ik milieu-activist was, zou ik de MTB'er in eerste instantie als bondgenoot zien. De gezamenlijke belangen lijken mij veel groter dan dat kleine stukje waar je het niet eens bent.
Natuur waar je niet van mag genieten is natuur met nauwelijks draagvlak.
De grote meerderheid van de natuurliefhebbers en bosfietsers zijn gewoon redelijke mensen, maar redelijke mensen hoor je nog nauwelijks in het publieke debat. Schreeuwende activisten en idiote fietsers zoals uit dat filmpje dat Daniel postte beheersen het volledig. Probeer dan nog maar eens tot een oplossing te komen
.
Natuur waar je niet van mag genieten is natuur met nauwelijks draagvlak.
De grote meerderheid van de natuurliefhebbers en bosfietsers zijn gewoon redelijke mensen, maar redelijke mensen hoor je nog nauwelijks in het publieke debat. Schreeuwende activisten en idiote fietsers zoals uit dat filmpje dat Daniel postte beheersen het volledig. Probeer dan nog maar eens tot een oplossing te komen

Campagnolo Ultra Dork
Het probleem is dat we met teveel mensen zijn die allemaal hun plekje natuur opeisen voor hun hobby of vrijetijdsbesteding. De meeste 'groenen' zijn wandelaars, dus... de wandelaar krijgt overal voorrang op de rest. Ik heb hier in m'n buurt één van de aantrekkelijkste MTB parcours van gans Vlaanderen, MvDP, Van Aert,... ze komen hier allemaal trainen. Ik rijd er al bijna 30 jaar over. Echter, de laatste jaren worden er regelmatig stukken geschrapt. Een dikke 10 jaar terug het mooiste traject van de ene op de andere dag weg, vervangen door een rechte zandweg. Tja, nergens wordt het beter.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Tsja, zolang de grootste schreeuwer president kan worden blijkt dat die taktiek gewoon succesvol is...
Less is bore
Ja dat facebook kanaal volgde ik eerst ook, puur om de status van die route bij te houden. Maar die eigenaar is de laatste tijd behoorlijk doorgeslagen op een aantal fronten dus dat ben ik ook maar gestopt te volgen. Sowieso is LDD een beetje verloren gebied wat mij betreft, veel te druk en ook vaak geruzie tussen MTBers onderling, ik kom er niet graag meer.daniel1975 schreef: ↑11 feb 2025 10:58 Ach, zolang we nog dit soort mafklappers op noppenbanden hebben zal het nooit goed gaan.....
https://www.facebook.com/mtbrouteldd/vi ... 100236932/
Rijdt veel te hard op een stukje route wat bekend heel druk is vlakbij horeca en krijgt het voor elkaar om gewoon NIET in de spiegel te kijken. Heeft een kind achterin de trailer die zijn wanten voor de ogen houdt ivm het opspattende zand en hij ramt bijna zijn zoon op de mtb voor hem omdat die WEL op tijd anticipeerde op de situatie.
Iedereen die zijn filmpje niet de hemel in prijst is geblockt inmiddels.
Op de overige routes waar ik vaak kom (UHR, Nijmegen, Maashorst) gaat het meestal een stuk gemoedelijker maar voor de algemene beeldvorming helpen situaties zoals LDD inderdaad niet.