Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

1 set wielen voor 1x12 gravel en 2x12 road fiets

MAHI86
Forum-lid

MAHI86 10 feb 2025 11:48

Hi allemaal,

Ik heb een Canyon Grizl CF SL8 1 by. Deze heeft een SLX 12 speed casette die op een microspline body zit. Op dit moment zitten hier de DT Swiss GR 1600 wielen op.

Daarnaast heb ik nog een Canyon Aeroad CF SLX 8 met 2x12 speed DI2 en DT SWiss arc 1400 62mm met een HG body.

Nu ben ik opzoek naar 1 extra wielset waar ik tubeless wegbanden onder wil liggen. Ik wil deze kunnen gebruiken voor de Gravel bike, zodat mijn vriendin/vrienden/vader daar op met mij mee kan. En ik wil een zeer lichte set, om te kunnen gebruiken als klimwielen voor mijn Aeroad. Ik zit te denken aan de Dura Ace C36 of DT Swiss Arc 1400 38 mm wielen.

Nu is er één punt waar ik niet 100% zeker over ben, dat heeft te maken met de compabiliteit van de body en casettes.

Ik ben in de veronderstellig dat ik een extra microspline body kan kopen die ik op de wielset kan plaatsen, zodat ik daar mijn SLX Gravel casette op kan zetten. Zodat ik op die manier de wielen ook voor mijn Gravel bike kan gebruiken. Dan kan ik namelijk gemakkelijke 1 wielset gebruiken voor beide fietsen en hoef ik alleen af en toe de body en casette te veranderen. Klopt dit? Of zijn de naven van beide wielen niet compatible met een microspline freehub body?

Alvast bedankt voor de hulp mede fietsfanaten

abdr
Forum-lid

abdr 10 feb 2025 14:57

Op een Dura Ace wielset ga je geen microspline body krijgen.

Verder is het gemakkelijkste om bij DT Swiss te blijven, en te zorgen dat beide wielsets van dezelfde soort body gebruik maken, dwz Ratchet en Ratchet ofwel Ratchet EXP en Ratchet EXP. Dan kan je de cassette met body en al van de naaf trekken en op het andere wiel monteren, geen gereedschap nodig.

abdr
Forum-lid

abdr 10 feb 2025 15:04

Jouw DT Swiss GR 1600 is Ratchet. DT SWiss arc 1400 is Ratchet EXP. Dus als je op zoek wil naar iets dat compatibel is met de GR1600-set moet je naar een ratchet wiel kijken maar dat zal niet met jouw criterium 'zeer licht klimwiel' overeenkomen. Je kan natuurlijk een wielset met 2 bodies kopen (HG en Microspline), je SLX cassette demonteren van de GR1600 wielset en die dan op de Microspline body plaatsen. Maar gezien de kosten van zo'n ARC wielset zou ik dan overwegen gewoon een tweede SLX cassette bij te kopen, dan kan je de ene body met HG-cassette eraf trekken en de andere met SLX-cassette erop duwen.

mhr-zip
Forum-lid

mhr-zip 10 feb 2025 18:14

abdr schreef: 10 feb 2025 14:57 Op een Dura Ace wielset ga je geen microspline body krijgen.

Verder is het gemakkelijkste om bij DT Swiss te blijven, en te zorgen dat beide wielsets van dezelfde soort body gebruik maken, dwz Ratchet en Ratchet ofwel Ratchet EXP en Ratchet EXP. Dan kan je de cassette met body en al van de naaf trekken en op het andere wiel monteren, geen gereedschap nodig.
Dit zou ook mijn oplossing zijn. Ik wissel geen cassettes, maar alleen body’s (waar uiteraard cassette al op gemonteerd zit).
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 10 feb 2025 19:57

Vergeet de ketting lengte niet.
Kan de combi hg cassette- grx derailleur kooi.
En zoals gezegd indien bovenstaand geen probleem 1 wielset 2 body’s met cassette.
Degene waar jij je fiets aan gaat uitlenen hebben allemaal dezelfde zit positie als jij?
Lichte klimset dan wordt het de 240 of 180 exp naaf.

Laat weten wat het geworden is.

Ik zelf heb de DT Swiss g1850 wielen nu als winterset met een 370/350 rachet body (oude 370 = pallen systeem)en een 11-30 cassette daarop.(Sensa)
De Grizl met 240 exp naaf.
Sensa zomer set ook met 240 exp naaf.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

MAHI86
Forum-lid

MAHI86 11 feb 2025 15:17

abdr schreef: 10 feb 2025 14:57 Op een Dura Ace wielset ga je geen microspline body krijgen.

Hi adbd,

Puur uit nieuwschierigheid, wat is de reden dat dit niet lukt op Dura Ace dan (voorkeur ging toch al uit naar DT Swiss hoor haha).

Ik had het inderdaad zo begrepen dat ik gewoon twee body's kan gebruiken. 1 hg met 12 speed ultegra casette er op voor de racer en 1 microspline met SLX casette voor de gravel. En dan inderdaad hub body met casette er op in een keer switchen. Fluitje van een cent dan toch? Dus ik schaf aan:

- set wielen
- extra body microspline compatible met rachet exp 36 (die zit op de DT Swiss)
- Extra SLX en Ultegra casette voor op beide body's
- Schijfremmen

Klopt dit?

MAHI86
Forum-lid

MAHI86 11 feb 2025 15:23

abdr schreef: 10 feb 2025 15:04 Jouw DT Swiss GR 1600 is Ratchet. DT SWiss arc 1400 is Ratchet EXP. Dus als je op zoek wil naar iets dat compatibel is met de GR1600-set moet je naar een ratchet wiel kijken maar dat zal niet met jouw criterium 'zeer licht klimwiel' overeenkomen. Je kan natuurlijk een wielset met 2 bodies kopen (HG en Microspline), je SLX cassette demonteren van de GR1600 wielset en die dan op de Microspline body plaatsen. Maar gezien de kosten van zo'n ARC wielset zou ik dan overwegen gewoon een tweede SLX cassette bij te kopen, dan kan je de ene body met HG-cassette eraf trekken en de andere met SLX-cassette erop duwen.
Ah sorry ik zie nu deze opmerking pas. Dat beantwoord eigenlijk mijn eerdere opmerking. Ik had inderdad begrepen dus een extra microspline body nodig te hebben die compatible is met de rachet exp, zoals onderstaande:
https://www.rullensfietsen.nl/dt-swiss- ... mtb/724940

abdr
Forum-lid

abdr 11 feb 2025 17:28

Shimano doet niet aan body's uitwisselen. Daarenboven is die Dura Ace body heel specifiek, er passen alleen 12 speed road cassettes op.

Als je nieuwe 38mm ARC 1400 wielen koopt, heb je een extra Microspline body nodig maar niet de MTB variant. Je moet de road conversion kit hebben, het verschil zal in de end cap zitten. (Bij road naven is er 1,8mm meer plaats voor de body tov MTB naven bij DT Swiss).

Als je die Ultegra cassette van je 62mm ARC 1400 wielen naar je nieuwe 38 ARC 1400 wielen wil zetten kan je dat gewoon met body en al doen. Dus heb je eigenlijk alleen een microspline road body nodig, maar ik denk niet dat die wielset zo te koop is. Het beste is via de website van DT Swiss het correcte DT Swiss nummer van de conversion kit te zoeken en dat te bestellen.

Plaats reactie