Vandaag geklust aan de fiets
- daniel1975
- Forum-lid HC
Remblokken roodgloeiend fikken boven gasfornuis werkt erg goed.
Less is bore
Las ik ook al. De remblokjes zijn nog ver van op, dus dat is de volgende stap.
Dat schijven nooit helemaal stil zullen zijn, aanvaard ik. Maar dat mensen honderd meter verder schrikken is toch echt wel te veel van het goede.
Dat schijven nooit helemaal stil zullen zijn, aanvaard ik. Maar dat mensen honderd meter verder schrikken is toch echt wel te veel van het goede.

- daniel1975
- Forum-lid HC
Wacht maar tot het pensionada-e-bike-seizoen weer is begonnen, dan ben je er blij mee 

Less is bore
Al heel wat tijd verknoeid met zoeken naar het kraken van de winterschoenen tov. pedalen. Oude pedalen waren óp, en lager revisie heb ik een hekel aan. Nieuwe set pedalen, beetje minder gekraak maar bij lange na niet weg.
Schoenzolen nog wat ruimer gemaakt zodat het rubber de pedalen niet kan raken. Let wel, zomerschoenen aan en weg is het kraken.
Enfin, zolen aanpassen hielp niet. Pedalen lichtjes ingeolied, schoenen idem dito. Dat maakte het ietsje beter op de heenweg naar werk, terug weer hetzelfde als voorheen.
Na een hele tijd het licht gezien. Nieuwe schoenplaatjes. Stil!
Schoenzolen nog wat ruimer gemaakt zodat het rubber de pedalen niet kan raken. Let wel, zomerschoenen aan en weg is het kraken.
Enfin, zolen aanpassen hielp niet. Pedalen lichtjes ingeolied, schoenen idem dito. Dat maakte het ietsje beter op de heenweg naar werk, terug weer hetzelfde als voorheen.
Na een hele tijd het licht gezien. Nieuwe schoenplaatjes. Stil!
Dogma F
Vandaag voor het eerst de 4 lagers van mijn achterwiel vervangen. De oude waren zo’n 8.500km oud schat ik.
Ik had een setje skf die in de naaf zijn gegaan en een setje elvedes die in de body zijn gegaan. Ik denk dat de skf van betere kwaliteit zijn en dit in de naaf meer uitmaakt.
Vorig jaar had ik al een tooltje gekocht voor het pressen van de lagers en een soort van keilbout om de lagers er uit te halen.
De lagers van de naaf kwamen echt maar heel moeilijk los. Het verbaasde me hoeveel kracht ik moest zetten met de hamer om ze eruit te tikken.
Uiteindelijk gelukt en nu lopen mijn wielen niet korrelig meer.
Uiteindelijk zitten de sleeves tussen de lagers wel goed maar ik vraag me wel af of er een tip is om die op hun plek te houden tijdens het persen.
Al met al nog best even bezig geweest en langer dan ik had gedacht.
Toen ik klaar was lag er oa een hamer, 2 sleutels 13, 2 sleutels 17, sleutel 19, schroevendraaiers, tang, cassette afnemer en lagertool in de keuken. Gelukkig was mijn vrouw niet thuis.
Het is gelukt maar toch is dit niet iets dat ik heel vaak wil doen.
Ik had een setje skf die in de naaf zijn gegaan en een setje elvedes die in de body zijn gegaan. Ik denk dat de skf van betere kwaliteit zijn en dit in de naaf meer uitmaakt.
Vorig jaar had ik al een tooltje gekocht voor het pressen van de lagers en een soort van keilbout om de lagers er uit te halen.
De lagers van de naaf kwamen echt maar heel moeilijk los. Het verbaasde me hoeveel kracht ik moest zetten met de hamer om ze eruit te tikken.
Uiteindelijk zitten de sleeves tussen de lagers wel goed maar ik vraag me wel af of er een tip is om die op hun plek te houden tijdens het persen.
Toen ik klaar was lag er oa een hamer, 2 sleutels 13, 2 sleutels 17, sleutel 19, schroevendraaiers, tang, cassette afnemer en lagertool in de keuken. Gelukkig was mijn vrouw niet thuis.
Bij veel persgereedschap is de dikte van de pers al genoeg om ze op’hun plek te houden. En dan rustig draaien zodat je voelt wanneer de lagers op hun plek zitten. Ter referentie meten hoe ver de lagertjes er in zitten bij de oude situatie is bij twijfel prettig (schuifmaat). Dan kun je net voor je er bent (als in volledig geperst) controleren of de bussen goed zitten.
Niet zijken maar reiden !
-
- Forum-lid
De lagers stuiten toch op een randje bij persen? Dan zitten altijd hetzelfde. Ik heb ook bij Novatec naven en bodies met zo’n losse sleeve/holle binnenste as nooit problemen gehad met persen van lagers. Sommige types Campa/Fulcrum naven (Scirocco, Khamsin) hebben dit ook.
-
- Forum-lid
Ik heb gisteren deel twee gehost van de klusdag voor vrienden. Dit keer gewoon geen eigen werk gepland en dus alle aandacht voor de beginnende sleutelaars. En het meeste ze lekker zelf uit laten vogelen. Alleen de zaken waar ik veel extra werk van verwachtte als ik het over moest doen, heb ik maar zelf gedaan 
De komende weken een paar eigen projectjes afmaken: een Sensa/Garnelli met Campa Potenza opbouwen voor zoonlief, m’n C40 afbouwen, een Gazelle Special opbouwen met 10 speed Chorus en twee stalen frames schoonmaken en bijtippen voor de verkoop.
Na wat stilstand begint het weer te kriebelen om te klussen

De komende weken een paar eigen projectjes afmaken: een Sensa/Garnelli met Campa Potenza opbouwen voor zoonlief, m’n C40 afbouwen, een Gazelle Special opbouwen met 10 speed Chorus en twee stalen frames schoonmaken en bijtippen voor de verkoop.
Na wat stilstand begint het weer te kriebelen om te klussen

Ik heb deze set https://share.temu.com/Dc8P5y7oqUAbakboord1 schreef: ↑09 feb 2025 13:16 Vandaag voor het eerst de 4 lagers van mijn achterwiel vervangen. De oude waren zo’n 8.500km oud schat ik.
voor het uittrekken van lagers, werkt prima. Lagers met as erin cq sleeve er tussen, dan schuif ik een M10 bout in de as en sla op de boutkop. Kleine kans dat de as beschadigd. Dan heb je 1 lager eruit, het andere met de trekker.
Nieuwe lagers ruim vooraf in de diepvries leggen (krimpen) en de naaf beetje verwarmen met föhn. Dan druk je de lagers vaak al op hun plek.
Even persen https://share.temu.com/p2VMEmRNykA tot ze goed erin zitten.
Dogma F