upgrade carbon-frame-wielset?
Ik ga een fiets bestellen. Het wordt een Origine Axxome. Ik heb nog budget voor 1 upgrade. Op de fiets zit een aero combi stuur/pen. Powermeter heb ik reeds (pedalen).
Dit zijn de opties:
- carbon frame GTO tokay 800 https://www.origine-cycles.com/nl-NL/ve ... axxome-gto OF GTR tokay 1000 https://www.origine-cycles.com/nl-NL/ve ... axxome-gtr (extra sterk en stijfheid)
- shimano 105DI2 OF utlegra DI2 (stukje lichter en extra hood buttons, met 105 kan je nu ook wel garmin/wahoo swipen na de firmware update wat extra buttons minder belangrijk maakt)
- Prymahl wielset carbon dubble butted spaken https://www.origine-cycles.com/nl-NL/ro ... c-Evo.html OF straight pull spaken en iets beter naaf https://www.origine-cycles.com/nl-NL/ro ... 5-pro-disc . Ik neem sowieso 35mm velgen.
Wat is jullie keuze en waarom?
Dit zijn de opties:
- carbon frame GTO tokay 800 https://www.origine-cycles.com/nl-NL/ve ... axxome-gto OF GTR tokay 1000 https://www.origine-cycles.com/nl-NL/ve ... axxome-gtr (extra sterk en stijfheid)
- shimano 105DI2 OF utlegra DI2 (stukje lichter en extra hood buttons, met 105 kan je nu ook wel garmin/wahoo swipen na de firmware update wat extra buttons minder belangrijk maakt)
- Prymahl wielset carbon dubble butted spaken https://www.origine-cycles.com/nl-NL/ro ... c-Evo.html OF straight pull spaken en iets beter naaf https://www.origine-cycles.com/nl-NL/ro ... 5-pro-disc . Ik neem sowieso 35mm velgen.
Wat is jullie keuze en waarom?
Laatst gewijzigd door MatthiasC op 06 feb 2025 12:57, 5 keer totaal gewijzigd.
Waar wordt je blij van iedere keer als je op je fiets stapt?
Nummer 1 ga je nooit merken.
Nummer 2 zou ik enkel doen als de extra buttons het je waard zijn.
Nummer 3 kan ik niet beoordelen.
Ik heb een aero cockpit uit 1 stuk op mijn fiets gezet en daar wordt ik iedere keer blij van als ik het zie. Dat zou mijn keuze zijn.
Mijn tweede keuze zou zijn om voor dit geld een hotelletje te boeken en met mijn nieuwe fiets in een leuke omgeving te gaan fietsen.
Nummer 1 ga je nooit merken.
Nummer 2 zou ik enkel doen als de extra buttons het je waard zijn.
Nummer 3 kan ik niet beoordelen.
Ik heb een aero cockpit uit 1 stuk op mijn fiets gezet en daar wordt ik iedere keer blij van als ik het zie. Dat zou mijn keuze zijn.
Mijn tweede keuze zou zijn om voor dit geld een hotelletje te boeken en met mijn nieuwe fiets in een leuke omgeving te gaan fietsen.
Dit is wel heel weinig info... Als je weinig brandstof in de tank stopt, komt er weinig uit, hoor.
Maar je kan kiezen tussen carbon en... carbon? Of knopjes? Of een iets lichtere naaf?
Zou het alle drie niet doen en je geld ergens anders aan uitgeven.
Maar je kan kiezen tussen carbon en... carbon? Of knopjes? Of een iets lichtere naaf?
Zou het alle drie niet doen en je geld ergens anders aan uitgeven.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
- thestudent
- Forum-lid HC
105di2 en een powermeter crank upgrade?
Straight pull spaken zijn echt niet beter
100 gram op een frame voel je al helemaal niet
Ultegra Di2 is lelijker en die twee knoppen, tja als dat het is.
Straight pull spaken zijn echt niet beter
100 gram op een frame voel je al helemaal niet
Ultegra Di2 is lelijker en die twee knoppen, tja als dat het is.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Wat is "Ultegra 105Di2"? Alleen de shifters vervangen? De complete Ultegra groep vervangen scheelt natuurlijk ook gewicht. Hoe goed of slecht zijn de originele naven? Zoek wat reviews en zijn er veel klachten over de goedkope en weinig tot geen over de dure, dan kan dat een zinvolle upgrade zijn.
Is het T800 frame slap of zwaar? Op zich is voor een beter frame altijd iets te zeggen, maar alleen als de andere upgrades niet de moeite waard blijken.
Is het T800 frame slap of zwaar? Op zich is voor een beter frame altijd iets te zeggen, maar alleen als de andere upgrades niet de moeite waard blijken.
Campagnolo Ultra Dork
Hey, ik zie dat je nieuw bent op het forum. Welkom! Iets meer info is welkom. Welke merk fiets kijk je naar? Gelet je opmerkingen over T800 en T1000 Carbon denk ik dat je een niet gangbaar merk op het oog hebt?
In het algemeen is het zo dat het verschil tussen T800 en T1000 Carbon niet merkbaar is, behalve in je portemonnaie. Ook het verschil tussen Shimano 105 en Ultegra Di2 is nauwelijks merkbaar. Beide schakelen subliem. Ook het verschil in gewicht zul je niet merken.
De wielen is wel een onderwerp waar een extra investering tot flink wat verbetering in rijgedrag kan leiden. Tussen welke wielen kun je kiezen? De spaken zijn eigenlijk niet relevant. Het gaat veel meer over de velghoogte, gewicht, breedte van het velgbed, etc. Laat ff weten
In het algemeen is het zo dat het verschil tussen T800 en T1000 Carbon niet merkbaar is, behalve in je portemonnaie. Ook het verschil tussen Shimano 105 en Ultegra Di2 is nauwelijks merkbaar. Beide schakelen subliem. Ook het verschil in gewicht zul je niet merken.
De wielen is wel een onderwerp waar een extra investering tot flink wat verbetering in rijgedrag kan leiden. Tussen welke wielen kun je kiezen? De spaken zijn eigenlijk niet relevant. Het gaat veel meer over de velghoogte, gewicht, breedte van het velgbed, etc. Laat ff weten
Ik pak ze wel weer in de afdaling 

- thestudent
- Forum-lid HC
Ik zou de GTO M3 Di2 Bestellen met 105di2 en de P1800 wielen. En eventueel een leuker stuur erin zetten WCS stream carbon 40cm, plus de ritchey stuurpen 10tje. Stuur zeker omdat dit later niet zo eenvoudig te wisselen is met geintegreerd. En het standaard materiaal is wel erg lelijk. Ik zou dan juist weer niet de volledige one piece nemen. Zadelpen naar carbon voor comfort zou kunnen en dat kan je ook kiezen. Maar sinds het een simpele 27.2 is kan dat altijd nog.
Die P1800 wielen worden voor de winter/reserve. Je krijgt er zelfs wel Hutchinson banden bij die daar goed voor zijn.
En dan zoek je daarna los eventueel een echt degelijke gespaakte wielset uit. Al is het maar op basis van DT350 SP naven en de Carbon velgen die de wielbouwer heeft. Denk niet dat die wielen van hun huismerk nu zo bijzonder goed zijn en daar zou ik dus geen 780 of 1300 euro meerprijs voor neertellen.
Dan ooit nog een keer een paar Favero Assioma pedalen aanschaffen. En je zit gebakken.
Maargoed het is jou fiets.
Die P1800 wielen worden voor de winter/reserve. Je krijgt er zelfs wel Hutchinson banden bij die daar goed voor zijn.
En dan zoek je daarna los eventueel een echt degelijke gespaakte wielset uit. Al is het maar op basis van DT350 SP naven en de Carbon velgen die de wielbouwer heeft. Denk niet dat die wielen van hun huismerk nu zo bijzonder goed zijn en daar zou ik dus geen 780 of 1300 euro meerprijs voor neertellen.
Dan ooit nog een keer een paar Favero Assioma pedalen aanschaffen. En je zit gebakken.
Maargoed het is jou fiets.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Even een vraagje.. maar jij zegt ( shimano 105DI2 OF utlegra DI2 (stukje lichter en extra hood buttons, met 105 kan je nu ook wel garmin/wahoo swipen na de firmware update wat extra buttons minder belangrijk maakt)
Kun je met 105 nu paginas wisselen op je wahoo? Hoe werkt dat precies?
Kun je met 105 nu paginas wisselen op je wahoo? Hoe werkt dat precies?
Volgens mij zit er ergens tussen de 2 4 ons verschil (afhankelijk van de bron
) in het gewicht tussen 105 en Ultegra. Bovendien heeft Ultegra HG+ en een iets krachtigere motor in de voorderailleur, wat theoretisch gezien zou moeten zorgen voor beter schakelen. Dat lijkt mij dus de meest zinvolle optie.
Uiteindelijk vind ik al de upgrades zinvol maar een duidelijk budget evengoed. Neem je ze allemaal, dan heb je een fiets die ruim een halve kilo lichter is en de meesten hier zouden best zo'n fiets willen hebben.
Ik vind het dan ook niet gek als je binnen het gestelde budget het maximale wil hebben. Natuurlijk kun je iedere upgrade plat redeneren, maar dan zou dit forum geen bestaansrecht meer hebben.

Uiteindelijk vind ik al de upgrades zinvol maar een duidelijk budget evengoed. Neem je ze allemaal, dan heb je een fiets die ruim een halve kilo lichter is en de meesten hier zouden best zo'n fiets willen hebben.
Ik vind het dan ook niet gek als je binnen het gestelde budget het maximale wil hebben. Natuurlijk kun je iedere upgrade plat redeneren, maar dan zou dit forum geen bestaansrecht meer hebben.
Campagnolo Ultra Dork
Ik zou dan eerst gaan voor de lichtere groepset, dan weer even sparen en dan de wielen vervangen. Uiteindelijk is dat een stuk makkelijker dan eerst de wielen doen en later de groepset vervangen. (of je moet zelf heel handig zijn met opbouwen van een fiets
).