Fietsen op dak of aan koffer zonder trekhaak
Ik ben heel tevreden met de Thule Upride (https://www.thule.com/nl-nl/bike-rack/r ... e-_-599001). Die komt niet in contact met het (carbon) frame en de fiets zit er superstevig in. Mijn fiets kan gemakkelijk in de auto, maar op meerdaagse trips vind ik het juist zo fijn de bagageruimte vrij te hebben voor andere spullen. Uiteindelijk is het maar net wat je zelf prettig vindt.
Met twee personen kan je toch easy de banken plat, fietsen erachter in met meer dan genoeg ruimte voor overige bagage? Niet bepaald een kleine auto, zo'n x1.
Fietsen in de auto is veilig op de parking, en zuiniger qua energieverbruik bovendien.
Fietsen in de auto is veilig op de parking, en zuiniger qua energieverbruik bovendien.
Ook maar net wat je gewend bent. De vorige stationwagen die ik had gaf de geest net boven Metz. Kregen we een Clio als vervangwagen, niet de station uitvoering. Konden we verder met de fietsendrager ín de kofferbak, twee fietsen er in en de rest van de bagage. Paste ook ‘prima’.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Ik zou persoonlijk nooit een fiets aan een koffer bevestigen.
Ik zou ook nooit op een hotel of een vliegtuig gaan zitten. Liever erin.
Ik zou ook nooit op een hotel of een vliegtuig gaan zitten. Liever erin.
- daniel1975
- Forum-lid HC
“Vroeger”……
2e generatie Audi A3: 2 personen, 2 26” MTB’s, 2 racefietsen, (fiets-)kleding voor 5 dagen en karren maar.
2e generatie Audi A3: 2 personen, 2 26” MTB’s, 2 racefietsen, (fiets-)kleding voor 5 dagen en karren maar.
Less is bore
- daniel1975
- Forum-lid HC
Grandioos, was toen voor de Fiets-challenge: zaterdag de cyclo, zondag mtb cyclo. Fantastisch evenement met start in centrum Vaals finish op 3-landenpunt (en daar tussen een lus Voerstreek).
Helaas allemaal weggereguleerd
Helaas allemaal weggereguleerd

Less is bore
Nah, weg gereguleerd... de laatste versie had nogal wat gebreken. Dus of het alleen regeltjes waren vraag ik me af.daniel1975 schreef: ↑02 feb 2025 15:36 Grandioos, was toen voor de Fiets-challenge: zaterdag de cyclo, zondag mtb cyclo. Fantastisch evenement met start in centrum Vaals finish op 3-landenpunt (en daar tussen een lus Voerstreek).
Helaas allemaal weggereguleerd![]()
on Topic: ik zou goed oefenen met wielen eruit halen. Als je 10 keer achter elkaar je voorwiel en achterwiel eruit haalt ken je het truukje, kun je erna je wielen eruit halen en alles in de auto leggen.
De voordelen:
- je fiets wordt niet vies, nat
- veiliger, de kans op jatten is echt stukken minder
- het rijdt veel lekkerder want er hangt niks aan of staat niks op je auto (en bij een kleinere auto is dat helemaal lekker).
Dus ik zeg, uurtje oefenen, een wiel uithalen is geen wetenschappelijke exercitie. Iedereen kan het.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
De beste optie is toch echt in de auto. Met alle voordelen die hier al aangehaald zijn. Gewoon wielen eruit, dikke strandlaken ertussen en de overige spullen eromheen. Met z'n 2-en in een X1 gaat dat echt dikke prima. Hooguit de schijven even nastellen op plaats van bestemming.
Tweede beste optie is wat mij betreft op het dak. Thule Proride is (denk ik) het meest gebruikte systeem. Je hoeft dan geen wielen te demonteren. Staat als een huis op de auto. Ik denk ook een goed betaalbare, want tweedehands zijn dakdragers voor een X1 en fietsendragers ruim beschikbaar. Dakdragers kun je dan ook nog eens inzetten als je met een dakkoffer op pad wil. En je verkoopt ze ook weer gemakkelijk, als je een nieuwe leasewagen krijgt.
Die zuignapsystemen . . . , ik zou er toch niet gerust op zijn. Je hebt ook versies waarbij je met haken en sjorbanden om de achterklep e.e.a. beter vast kan zetten, maar dat lijkt me een heel gedoe. En kans op beschadigingen. Voordeel is wel dan je iets minder benzine / stroom verbruikt. Maar een fiets pakt niet zo heel veel wind.
Last but not least, ik heb tot twee keer toe live gezien dat hele dure fietsen werden afgeschreven onder een tunnel. Echt iets om rekening mee te houden als je fietsen op het dak plaatst. Met een X1 heb je best wat hoogte!
Tweede beste optie is wat mij betreft op het dak. Thule Proride is (denk ik) het meest gebruikte systeem. Je hoeft dan geen wielen te demonteren. Staat als een huis op de auto. Ik denk ook een goed betaalbare, want tweedehands zijn dakdragers voor een X1 en fietsendragers ruim beschikbaar. Dakdragers kun je dan ook nog eens inzetten als je met een dakkoffer op pad wil. En je verkoopt ze ook weer gemakkelijk, als je een nieuwe leasewagen krijgt.
Die zuignapsystemen . . . , ik zou er toch niet gerust op zijn. Je hebt ook versies waarbij je met haken en sjorbanden om de achterklep e.e.a. beter vast kan zetten, maar dat lijkt me een heel gedoe. En kans op beschadigingen. Voordeel is wel dan je iets minder benzine / stroom verbruikt. Maar een fiets pakt niet zo heel veel wind.
Last but not least, ik heb tot twee keer toe live gezien dat hele dure fietsen werden afgeschreven onder een tunnel. Echt iets om rekening mee te houden als je fietsen op het dak plaatst. Met een X1 heb je best wat hoogte!
Ik pak ze wel weer in de afdaling 

- daniel1975
- Forum-lid HC