Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Stofwisseling in sportmedisch attest

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 01 feb 2025 10:57

Binnenkort heb ik een sportmedisch onderzoek waarbij ik met een mondmasker een inspanningstest doe.
Kunnen ze bij zo’n test ook naar de stofwisseling kijken?

Voor mijn gevoel is mijn stofwisseling heel erg hoog en dat zou ik graag weten.
Ik kan eten wat ik wil en blijf lekker slank. Maar als ik 80 km fiets ben ik soms meer bezig met mijn vele eetmomenten dan met het fietsen zelf.

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 01 feb 2025 12:25

Met een ademtest kunnen wel wat dingen gemeten worden, zoals je fructose tolerantie bijvoorbeeld.

Of dat ook in deze specifieke test zit weet ik niet want je moet daarvoor eerst wat vieze drankjes drinken.
Adversity is the Catalyst of Change

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 01 feb 2025 12:31

bakboord1 schreef: 01 feb 2025 10:57 Binnenkort heb ik een sportmedisch onderzoek waarbij ik met een mondmasker een inspanningstest doe.

Ik kan eten wat ik wil en blijf lekker slank. Maar als ik 80 km fiets ben ik soms meer bezig met mijn vele eetmomenten dan met het fietsen zelf.
De ademgasanalyse is bedoeld om de veranderingen in de samenstelling van je ademgassen vast te stellen tijdens een oplopende inspanning. Dan gaat het om zuurstof (O2) en koolzuurgas (CO2). Het is een hulpmiddel om je maximale zuurstofopnamecapaciteit (VO2Max) vast te stellen.

Snelle/langzame stofwisseling gaat over de werking van bacteriën in je darmen. Dat meet je niet tijdens de ademtest.
hun fietsen.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 01 feb 2025 12:56

bakboord1 schreef: 01 feb 2025 10:57 Binnenkort heb ik een sportmedisch onderzoek waarbij ik met een mondmasker een inspanningstest doe.

Ik weet niet of je bedoelt met stofwisseling de vet- en koolhydraatverbranding. Bij SMA midden Nederland heb ik dat 13 jaar geleden wel inzichtelijk gekregen. Mijn verbranding was toen nog dramatisch.

Afbeelding

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 01 feb 2025 18:19

Dat lijkt me wel interessant inderdaad.

Wat heb jij gedaan om dit te verbeteren?

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 01 feb 2025 21:08

bakboord1 schreef: 01 feb 2025 18:19 Dat lijkt me wel interessant inderdaad.

Vooral veel fietsen. Toen ik die test deed was ik na 7 jaar inactiviteit weer net begonnen met fietsen, dus nog niet veel jaren aan training gehad. Veel duurritten rond je vetdrempel helpt goed. Ritten die je eigenlijk te hard rijdt werkt dus niet goed, want dan zit je voornamelijk in je koolhydraatverbranding.

Ochtends nuchter 60min op lage inspanning is ook goed, maar hier moet je niet mee overdrijven, hersteltijd neemt dan wat toe, dus bijv. max 1x per 2 weken ofzo.

Gewoon lekker veel fietsen en zeker 80% van je ritten rustige duur.

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 02 feb 2025 08:27

bakboord1 schreef: 01 feb 2025 18:19 Dat lijkt me wel interessant inderdaad.

Veel in laag tempo fietsen tijdens in de wintermaanden waarin je je conditie opbouwt.
hun fietsen.

7Wattperkg
Forum-lid

7Wattperkg 02 feb 2025 17:28

Dat is precies wat ze doen ja ;)

Maar ruststofwisseling meten ze niet, want dan moet je een paar uur met dat masker op gaan zitten.

Wat wel gemeten wordt tijdens inspanning is de RER waarmee je de verhouding tussen koolhydraat- en vetverbranding kunt bepalen. Om daar echt zinnige uitspraken over te doen zou je wel een langere test nodig hebben.

Plaats reactie