Ultegra 8000 remklauw lak laat los/delamineert na 13 maanden
Tja zoals het topic aangeeft zie opeens na iets meer dan 13 maanden nadat ik mn fiets nieuw heb gekocht over breed vlak lak dat los laat. Steenslag dacht ik eerst aan maar toch niet op deze manier. Lijkt me niet normaal. Ik kan er tot nu prima mee fietsen maar ziet er niet uit. Heeft iemand dit ook meegemaakt? Lijkt me garantie geval echter hoelang duurt het voordat Shimano nieuwe opstuurt ervaringen?.

Laatst gewijzigd door Snarfie op 02 feb 2025 05:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
Yep, dat komt door je zweet dat op de remklauw terechtkomt!
Heb het zelf een aantal keer meegemaakt met Shimano Ultegra remklauwen, 1e keer onder garantie vervangen.
Kan een aantal weken duren voordat je garantieclaim gehonoreerd wordt...
Rijd nu met Sram Red Etap en AXS en Force AXS en daar komt het niet voor!
Heb het zelf een aantal keer meegemaakt met Shimano Ultegra remklauwen, 1e keer onder garantie vervangen.
Kan een aantal weken duren voordat je garantieclaim gehonoreerd wordt...
Rijd nu met Sram Red Etap en AXS en Force AXS en daar komt het niet voor!
Zweet op je achterste remklauw bij het achterwiel?
Dat is dan heel toevallig erop gevallen. Nu kan je zweet natuurlijk overal terecht komen. Maar toch.
Gewoon scheuren en zelf even opnieuw likje verf erop.
Of hopen op coulance van Shimano
Er is trouwens denk niemand die denkt. Nou moet je die vent nou zien rijden met die achterrem. Kan echt niet.
Dat is dan heel toevallig erop gevallen. Nu kan je zweet natuurlijk overal terecht komen. Maar toch.
Gewoon scheuren en zelf even opnieuw likje verf erop.
Of hopen op coulance van Shimano
Er is trouwens denk niemand die denkt. Nou moet je die vent nou zien rijden met die achterrem. Kan echt niet.

- thestudent
- Forum-lid HC
Die persoon is er wel. Ik heb het ook vaker gezien al bij Shimano remmen en juist vooral de ultegra.
Dit komt gewoon door pekel in combinatie met krasjes in het materiaal. Zweet kan ook, maar je zweet niet op je achterste remklauw. Goed schoon blijven maken.
Is in mijn ogen niet onschuldig, want dit wordt veroorzaakt door galvanische corrosie van het aluminium onder die lak. Ook galvanische corrosie verspreidt zich snel ( net als normale roest ). Omdat het bobbelig en grof van structuur is zorgt het uiteindelijk voor zwetende afdichtingen bij de zuigers. Of voor lekkage tussen de twee helften van de caliper zelf. Als je het nu nog niet hebt dan heb je waarschijnlijk zeer binnenkort te maken met remblokken die constant vuil worden met de remolie omdat de klauw gaat lekken. En het zou ook goed kunnend dat de borgschroef van de remblokken vastgebakken zit. ( ook duidelijk het startpunt van de corrosie )
Ik zou dit zelf dus na deze winter meteen vervangen ook als je geen garantie krijgt. Een losse remklauw valt nog wel mee qua werk en kosten.
Dit komt gewoon door pekel in combinatie met krasjes in het materiaal. Zweet kan ook, maar je zweet niet op je achterste remklauw. Goed schoon blijven maken.
Is in mijn ogen niet onschuldig, want dit wordt veroorzaakt door galvanische corrosie van het aluminium onder die lak. Ook galvanische corrosie verspreidt zich snel ( net als normale roest ). Omdat het bobbelig en grof van structuur is zorgt het uiteindelijk voor zwetende afdichtingen bij de zuigers. Of voor lekkage tussen de twee helften van de caliper zelf. Als je het nu nog niet hebt dan heb je waarschijnlijk zeer binnenkort te maken met remblokken die constant vuil worden met de remolie omdat de klauw gaat lekken. En het zou ook goed kunnend dat de borgschroef van de remblokken vastgebakken zit. ( ook duidelijk het startpunt van de corrosie )
Ik zou dit zelf dus na deze winter meteen vervangen ook als je geen garantie krijgt. Een losse remklauw valt nog wel mee qua werk en kosten.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Serieus galvanische corrosie/zweet? Na 13 maanden op kwalitatief de een na beste/duurste type remklauw die Shimano verkoopt! Die lak moet dan wel heel dun zijn. Het zal dan wel zo zijn en zeer teleurstellend als ik dat van te voren wist had ik wellicht andere keuze gemaakt. Is 13 maanden normaal? Zit dan weer aan kosten. Zie remklauwen niet als wegwerp artikel op mn vorige fiets met Ultegra velg remmen nooit enig probleem in 12 jaar tijd gehad. Rij pak weg 5 a 6000 km per jaar. En schoonmaken ok maar als je het goed wilt doen kan je elke fietsrit je remblokken (klemmen) demonteren om het grondig schoon te maken. Gezien remklauwen direct een onderdeel uitmaken van je veiligheid zeker indien de zuigers hier schijnbaar/wellicht ook onder lijden erg verontrustend voor de wielrenner en zeker niet in de laatste plaats voor Shimano zelf. In iedergeval bedankt voor de uitgebreide info.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Ga in eerste instantie eens langs de fm waar je deze fiets hebt gekocht.
Laat hem, mocht hij niet direct zelf het initiatief nemen, alleszins een claim bij Shimano indienen.
Mogelijk dat het dan toch nog gewoon wordt opgelost.
Laat hem, mocht hij niet direct zelf het initiatief nemen, alleszins een claim bij Shimano indienen.
Mogelijk dat het dan toch nog gewoon wordt opgelost.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Heb ik al contact mee gehad prima FM gaat remklauw opsturen zit alleen met een tijd geen goede fiets. Die met Ultegra velg remmen is al weg heb nog een maat te kleine Keke racefiets uit eind 80tigere jaren Stalen oversized ros is niet echt optimaal 8kg zwaarder maar still going strong rijd redlijk comfortabel. We gaan het meemaken. Er is ergere shit in de wereld

Even, een nieuwe losse Ultegra remklauw is 6 tientjes en daar zit dan ook een nieuwe set blokjes in, dus zeg voor de klauw zelf 45 euro. Dan fiets je meteen weer. En zet je eventueel daarna de nieuwe klauw uit de garantie op MP, of hou hem op de plank. Of je zet er tijdelijk een 105 klauw op, goedkoper.
Ben helaas niet zo handig al helemaal niet met olie ontluchten etc. Maar bedankt voor het advies geld voor een ieder hierbovenWoefdram schreef: ↑01 feb 2025 11:41 Even, een nieuwe losse Ultegra remklauw is 6 tientjes en daar zit dan ook een nieuwe set blokjes in, dus zeg voor de klauw zelf 45 euro. Dan fiets je meteen weer. En zet je eventueel daarna de nieuwe klauw uit de garantie op MP, of hou hem op de plank. Of je zet er tijdelijk een 105 klauw op, goedkoper.