Zoektocht racefiets 4-6K~
Als je een beetje een normale lichaamsbouw hebt en ook nog normaal flexibel ga je op praktisch elke fiets passen. Zeker als je ook nog wat kunt spelen met spacers.
Ik zou vooral gaan voor een fiets die je echt mooi vindt, anders krijg je sowieso spijt. En dan gewoon lekker gaan rijden. En mocht het achteraf echt niet bevallen ruil je hem weer in en koop je een andere. Kost je alleen wat afschrijving.
Ik zou vooral gaan voor een fiets die je echt mooi vindt, anders krijg je sowieso spijt. En dan gewoon lekker gaan rijden. En mocht het achteraf echt niet bevallen ruil je hem weer in en koop je een andere. Kost je alleen wat afschrijving.
Dat is nogal makkelijk gezegd "kost je alleen wat afschrijving". Ik betwijfel of iemand echt spijt krijgt van een minder dure fiets, zeker als hij voor het wielrennen een "instapper" is.chris80 schreef: ↑30 jan 2025 13:06 Als je een beetje een normale lichaamsbouw hebt en ook nog normaal flexibel ga je op praktisch elke fiets passen. Zeker als je ook nog wat kunt spelen met spacers.
- Goudhaantje
- Forum-lid
In vergelijking met een fiets van 14-15k is een fiets van 4-6k toch echt een minder dure fiets. Alles is relatief.
Nu vertel je me toch echt iets wat ik nog niet wist.Goudhaantje schreef: ↑30 jan 2025 17:59In vergelijking met een fiets van 14-15k is een fiets van 4-6k toch echt een minder dure fiets. Alles is relatief.
Het gaat niet om het kopen van een fiets voor dat bedrag. Het gaat om (relatief) veel uitgeven terwijl je niet weet welke richting je uit wil.
"Doe maar medium" met een Cube Agree is dan een oplossing, maar ik ben daar ook geen fan van, niet van Cube, maar da's maar een mening. Ik ben vooral geen fan omdat je imho voor dat bedrag prima een fiets kan kopen die, op wat details op de afmontage na 100% aan je wensen voldoet.
"Doe maar medium" met een Cube Agree is dan een oplossing, maar ik ben daar ook geen fan van, niet van Cube, maar da's maar een mening. Ik ben vooral geen fan omdat je imho voor dat bedrag prima een fiets kan kopen die, op wat details op de afmontage na 100% aan je wensen voldoet.
Campagnolo Ultra Dork
Ik zou zelf spijt krijgen als ik een goedkope fiets zou kopen, terwijl de andere duurdere mijn favoriet is. Ik ken maar weinig mensen die spijt hebben van hun S-works of hun Dogma. Ik ken er wel die spijt hebben dat ze die Dogma niet hebben gekocht, omdat ze zoveel € niet over hun hart konden verkrijgen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ik heb ooit mijn s-works verkocht na een paar maanden omdat ik er niet aan kon wennen. Had op papier alles (SuperRecord, Shamal) maar paste gewoon niet bij mij. Frame verkocht aan de broer van Michael Boogert.
Less is bore
Met een goedkope fiets koop je relatief goedkoop een experiment op gebied van gewenste zithouding en comfort. Zeker als die fiets ook nog een "ouderwetse" stuur en stuurpen combinatie heeft.
Zeker tweedehands schrijf je echt niet veel af, waarschijnlijk minder dan een bikefit, en mocht die bikefit toch nodig blijken vanwege klachten, kun je aan die goedkope fiets voor een fractie van de prijs dingen versleutelen om hem passend te maken t.o.v. een fiets met geïntegreerde cockpit.
En wie wil er nu geen goedkopere winter/Tacx fiets naast de dure fiets?
Zeker tweedehands schrijf je echt niet veel af, waarschijnlijk minder dan een bikefit, en mocht die bikefit toch nodig blijken vanwege klachten, kun je aan die goedkope fiets voor een fractie van de prijs dingen versleutelen om hem passend te maken t.o.v. een fiets met geïntegreerde cockpit.
En wie wil er nu geen goedkopere winter/Tacx fiets naast de dure fiets?

Campagnolo Ultra Dork
Ik niet!
Heb bewust niet de duurste afmontage op mijn fiets zitten. Van het verschil in prijs tussen wat erop zit en de topgroep kan ik andere leuke dingen doen.
Verder ben ik van 'Form Follows Function'. Het moet het beoogde doel dienen.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
Het blijft een lastige discussie. Voor mij is 4-6k best veel geld en niet iets dat ik in 1 maand spaar.
Wel wil ik altijd fatsoenlijke spullen omdat goedkoop vaak duurkoop is bij mij.
Ik heb inderdaad ook nog nooit spijt gehad van een dure aankoop.
Ergens begrijp ik TS ook wel. Een half jaar geleden heb ik een carbon fully gekocht en ook een paar carbon velgen erbij. Alles bij elkaar bijna net zo duur als mijn racefiets waar ik 10x zoveel op fiets. Sinds de aankoop heb ik 50km met die mtb gereden. Maar tegelijkertijd heb ik wel een goede fiets en dat fietsen komt ook wel een keer.
Wat voor mij meespeelt is dat ik nu bijna 50 jaar ben en in mijn omgeving mensen zie worstelen met kanker. Soms winnen ze het gevecht maar een aantal heeft het gevecht ook al verloren. Dan worden dit soort aankopen iets minder rationeel maar een cadeautje aan jezelf op het leven omdat je nooit weet wat er voor jou in het verschiet ligt.
Wel wil ik altijd fatsoenlijke spullen omdat goedkoop vaak duurkoop is bij mij.
Ik heb inderdaad ook nog nooit spijt gehad van een dure aankoop.
Ergens begrijp ik TS ook wel. Een half jaar geleden heb ik een carbon fully gekocht en ook een paar carbon velgen erbij. Alles bij elkaar bijna net zo duur als mijn racefiets waar ik 10x zoveel op fiets. Sinds de aankoop heb ik 50km met die mtb gereden. Maar tegelijkertijd heb ik wel een goede fiets en dat fietsen komt ook wel een keer.
Wat voor mij meespeelt is dat ik nu bijna 50 jaar ben en in mijn omgeving mensen zie worstelen met kanker. Soms winnen ze het gevecht maar een aantal heeft het gevecht ook al verloren. Dan worden dit soort aankopen iets minder rationeel maar een cadeautje aan jezelf op het leven omdat je nooit weet wat er voor jou in het verschiet ligt.
Als je tussen 4k - 6k te besteden hebt aan een (eerste) nieuwe fiets, moet je dat zeker doen! Waarom een instapmodel kopen als je dit budget wil/kan geven aan een nieuwe fiets. Een mooi en goed carbon frame levert mijn inziens alvast meer comfort (lees: plezier) op dan een instap alu model - zo heb ik het alvast ervaren toen ik begon met fietsen. Voor dat geld heb je bijvoorbeeld een DI2 105 groep en afhankelijk van het merk nog wat budget om (met verloop van tijd) een mooi carbon wielsetje aan te schaffen, aangezien je de 'looks' ook niet onbelangrijk vindt.
Waar ik de meesten hier wel in volg is TESTEN! Voor dat budget mag de fiets je wel als gegoten zitten en zou ik een online aankoop bij Canyon ook niet aanraden.
Succes!
Waar ik de meesten hier wel in volg is TESTEN! Voor dat budget mag de fiets je wel als gegoten zitten en zou ik een online aankoop bij Canyon ook niet aanraden.
Succes!
It's just a hill - Get over it