Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Varia bike radar ja of nee

hebben we achter 10 jaar allemaal een electronisch verkeersdetectie systeem op onze fiets?

Peiling eindigde op 28 aug 2015 15:00

Jazeker en het wordt misschien verplicht.
1
6%
Waarschijnlijk wel
1
6%
Dat is alleen iets voor de technofreaks
9
53%
Ik denk dat dit heel snel van de markt is.
6
35%

Totaal aantal stemmen: 17

Woefdram
Forum-lid

Woefdram 30 jan 2025 09:49

Woefdram schreef: 27 dec 2023 11:13 Dan zou je ook eens kunnen kijken naar de gratis Smart Bike Lights IQ app op de Garmin. Daarmee kun je de Varia bedienen op de Garmin. Nog fancier: je kunt hem ook programmeren, bv nacht/dagstand adhv zonsopkomst, 2s constant branden bij remmen, automatische tunnelstand, auto uit na 10s stilstand etc. Is wel even wat gepiel om het te krijgen zoals je wilt maar er is een gebruikersforum waar de developer ook actief is.
Woefdram schreef: 04 jan 2024 11:59 Deze https://forums.garmin.com/developer/con ... rol-widget al gevonden? Let wel er is een widget en een datafield die je niet met elkaar moet verwisselen, maar dat komt op dat forum aan de orde.

Configureren gaat via https://maca88.github.io/SmartBikeLights/, docu op https://github.com/maca88/SmartBikeLigh ... nfigurator.
Misschien deze nog even naar boven halen, hiermee kun je de Varia bedienen vanaf de Garmin, en je kunt hem ook programmeren.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 30 jan 2025 10:01

koeroeur schreef: 29 jan 2025 20:24 Dat is wat ik tot nu toe altijd gelezen heb, en wat ik zelf ook wel een beetje ervaar.
Daarnet met de auto stonden twee tractoren met zwaailichten op het tegengestelde rijvak. Het was moeilijk in te schatten 1. wat er nu precies stond en 2. hoe ver ze stonden. Maar ze hadden wel mijn complete aandacht...

Maar op zich dus een extra argument voor knipperlicht blijkbaar :winkthumb:

Sinds ik m'n Magene radar heb, ben ik amper nog vertrokken zonder.
En dat is precies het probleem. De knipperende lamp heeft de volle aandacht, waardoor de aandacht voor het overige verkeer verslapt. Verder zie ik ook af en toe langskomen dat het irritatie oplevert.
Dat zijn berichten die ik lees. Dan neem ik dat kleine beetje minder zichtbaarheid wel voor lief en zet mijn lamp op de minst felle continu stand.

Oppbogga
Forum-lid

Oppbogga 30 jan 2025 11:55

@Woefdram: Wat is het verschil tussen die twee laatste links?
...

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 30 jan 2025 12:19

Een bedenking: geeft de Garmin Radar geen vals gevoel van veiligheid?
Je ziet achteropkomende wagens naderen op het schermpje, maar dat is nog steeds geen garantie dat je niet overhoop wordt gereden.

Na het ongeval waarbij onze schoonzoon om het leven kwam, dacht ik onmiddellijk dergelijk toestel aan te kopen.
Uiteindelijk niet gedaan, maar mijn kopvrouw en ikzelf fietsen veel vaker dan vroeger met een achterlichtje.

synapse
Forum-lid

Gebruikersavatar synapse 30 jan 2025 12:44

Die vraag stel ik mijzelf ook wel.

Wat ik doe als ik een melding krijg:
als ik alleen fiets zoveel mogelijk rechts rijden
als samen met een of meer anderen fiets zachter elkaar fietsen en zoveel mogelijk rechts houden.

Als een automobilist dan niet oplet kan het nog steeds gruwelijk fout gaan....
Courir c'est mourir un peu

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 30 jan 2025 12:59

scottwilko schreef: 30 jan 2025 10:01
koeroeur schreef: 29 jan 2025 20:24 Dat is wat ik tot nu toe altijd gelezen heb, en wat ik zelf ook wel een beetje ervaar.
Daarnet met de auto stonden twee tractoren met zwaailichten op het tegengestelde rijvak. Het was moeilijk in te schatten 1. wat er nu precies stond en 2. hoe ver ze stonden. Maar ze hadden wel mijn complete aandacht...

Maar op zich dus een extra argument voor knipperlicht blijkbaar :winkthumb:

Sinds ik m'n Magene radar heb, ben ik amper nog vertrokken zonder.
En dat is precies het probleem. De knipperende lamp heeft de volle aandacht, waardoor de aandacht voor het overige verkeer verslapt. Verder zie ik ook af en toe langskomen dat het irritatie oplevert.
Dat zijn berichten die ik lees. Dan neem ik dat kleine beetje minder zichtbaarheid wel voor lief en zet mijn lamp op de minst felle continu stand.
Als ik moet kiezen tussen niet gezien worden (met een zwak lichtje verdrink je in de zee van lichten) of en beetje irritatie opwekken, dan weet ik wat ik kies.

Afbeelding
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2024 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

Flipmoehoe
Forum-lid

Flipmoehoe 30 jan 2025 13:14

Vind het vooral fijn om een melding te krijgen als je wind tegen hebt. Door het windgeruis hoor je een auto minder snel aankomen.
Zonder radar zou je bijvoorbeeld flink kunnen schrikken en een zwieper maken waardoor je in de berm terecht komt.
Nu kan je er rekening mee houden dat er verkeer achter je zit en je ziet wanneer ze dicht achter je zijn.
Dan is het aan jezelf om je positie op de weg te kiezen.

In mijn omgeving (Achterhoek) rijd ik veel op smalle 60km/h wegen. Zie je dan een tegenligger, dan zou ik echt niet helemaal rechts op het randje gaan rijden zodat de auto achter je nog even snel jou voorbij kan steken en je zelf misschien wel in de problemen komt.
Laat die auto achter je maar even wachten tot hij je veilig kan passeren.

senior
Forum-lid

senior 30 jan 2025 13:18

Patrick VB schreef: 30 jan 2025 12:19 Een bedenking: geeft de Garmin Radar geen vals gevoel van veiligheid?
Je ziet achteropkomende wagens naderen op het schermpje, maar dat is nog steeds geen garantie dat je niet overhoop wordt gereden.

Na het ongeval waarbij onze schoonzoon om het leven kwam, dacht ik onmiddellijk dergelijk toestel aan te kopen.
Uiteindelijk niet gedaan, maar mijn kopvrouw en ikzelf fietsen veel vaker dan vroeger met een achterlichtje.
In de eerste plaats nog gecondoleerd met je schoonzoon. Nee, het is een indicatie dat er wat achter je zit met een hogere snelheid, iets wat je niet hebt zonder die radar. En met het toenemend gebruik van elektrische, lees stille, voertuigen is dat een voordeel. Het ontslaat je niet van je eigen verantwoordelijkheid in het verkeer. Je zult dus nog steeds moeten kijken en beoordelen of het veilig is. Het is dus geen middel om de kans op ongelukken sterk te verkleinen of zelfs terug te brengen tot nul.

Woefdram
Forum-lid

Woefdram 30 jan 2025 13:19

Oppbogga schreef: 30 jan 2025 11:55 @Woefdram: Wat is het verschil tussen die twee laatste links?
De eerste is de configurator, de tweede is de gebruikshandleiding.

Critic
Forum-lid

Critic 30 jan 2025 13:31

Ik deel wel wat flipmoehoe zegt. Met wind op je oor (of tegenwoordig al die electrische autos) hoor je ze niet altijd aankomen. Zeker in wat rustiger gebieden is dan een signaal fijn om zelf even wat meer rechts te kunnen houden. Ook op een slingerweg of dijk oid.. ben je toch snel geneigd iets meer richting midden te trekken bij een bocht naar links. Een radar kan daarvoor waarschuwen. (Veiliger en je bent iets minder de stereotype k#twielrenner)
Een niet oplettende autobestuurder oid heb je inderdaad niets aan een waarschuwing. Maar toch best prettig

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 30 jan 2025 15:42

Critic schreef: 30 jan 2025 13:31 Ik deel wel wat flipmoehoe zegt. Met wind op je oor (of tegenwoordig al die electrische autos) hoor je ze niet altijd aankomen. Zeker in wat rustiger gebieden is dan een signaal fijn om zelf even wat meer rechts te kunnen houden. Ook op een slingerweg of dijk oid.. ben je toch snel geneigd iets meer richting midden te trekken bij een bocht naar links. Een radar kan daarvoor waarschuwen. (Veiliger en je bent iets minder de stereotype k#twielrenner)
Een niet oplettende autobestuurder oid heb je inderdaad niets aan een waarschuwing. Maar toch best prettig
Dit is inderdaad precies de reden waarom ik ook een radar gebruik. Zeker als ik toevallig een keer met zijn tweeën fiets kan je veel sneller achter elkaar gaan fietsen bij achterop komend verkeer.
Ik probeer ook altijd mijn uiterste best te doen om zo min mogelijk overlast te veroorzaken. Ons imago is al slecht genoeg.

DDX
Forum-lid HC

DDX 30 jan 2025 19:59

Op dijkweggetjes (maar ook andere wegen zonder gescheiden fietspaden) is het gewoon ideaal dat je niet verrast wordt door een auto.
Dus radar gaat piepen en je kan eventueel nog iets meer naar rechts fietsen.
En ook in beeld op de garmin of het meerdere auto's zijn.

Plaats reactie