Eten en drinken voor recreant: Wat is normaal
Dat verband is er wel bij wielrenners.
Als je drie uur lang leeft op zoete dingen zoals bidons, reepjes en gelletjes dan stop je heel veel suikers naar binnen.
Profwielrenners hebben bijvoorbeeld een bovengemiddeld slecht gebit.
Misschien wat minder vaak een slokje drinken en een paar drinkmomenten per uur doen. En daarna nog een slok water er achteraan.
Als je drie uur lang leeft op zoete dingen zoals bidons, reepjes en gelletjes dan stop je heel veel suikers naar binnen.
Profwielrenners hebben bijvoorbeeld een bovengemiddeld slecht gebit.
Misschien wat minder vaak een slokje drinken en een paar drinkmomenten per uur doen. En daarna nog een slok water er achteraan.
Dat kan heel goed! Mijn vrouw is mondhygiënist en volgens haar en de wetenschappelijke studies een aantoonbaar verband tussen veel suiker inname en gebitschade. Vooral bij suiker in de bidon passeren er steeds kleine hoeveelheden suiker langs je tanden. Volgens haar kan je dan nog beter vaste repen nemen of grote gels en water in de bidon, zodat het aantal momenten lager wordt. Ze behandeld ook een paar topsporters en die gebitten zijn idd niet heel goed zoals Bakboord ook al aangaf.1094 schreef: ↑24 jan 2025 09:07 Ik heb afgelopen jaar bijna al mn suikers via de bidon genomen. Erg goed bevallen (maltodrextrine en fructose gemixt 2:1). Nu ben ik laatst bij de tandarts geweest en had ineens weer een gaatje.
Meer mensen die deze ervaring hebben of zie ik verbanden die er niet zijn?
Het is belangrijk om dagelijks met een rager (zo'n houten is prima) te rageren. Doe dit stevig 10x, tussen alle tanden en je mag wel wat weerstand voelen. Dus kies niet voor te smalle. Als je het nooit doet zal het de eerste keer wat bloeden, maar dat is na een week wel weg en dan gaat het goed. Dat bloeden is een teken dat je tandvlees wat ontstoken is. Rageren is misschien nog wel belangrijker dan poetsen. Ik heb ze standaard in de auto liggen.
Nee, en ik gebruik Maltodextrine het al 5 jaar.1094 schreef: ↑24 jan 2025 09:07 Ik heb afgelopen jaar bijna al mn suikers via de bidon genomen. Erg goed bevallen (maltodrextrine en fructose gemixt 2:1). Nu ben ik laatst bij de tandarts geweest en had ineens weer een gaatje.
Meer mensen die deze ervaring hebben of zie ik verbanden die er niet zijn?
De link die poste is tandvriendelijk.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
-
- Forum-lid
Ja deze bv https://www.amacx.nl/products/fructose
Fructose is toch alleen van toegevoegde waarde als je meer dan 60gr koolhydraten per uur tot je neemt. Want dat is zo ongeveer de max wat je aan maltodextrine kunt opnemen per uur. Dus enkel als je bv 90 gram per uur wilt innemen dan doe je 60 gr malto en 30gr fructose. Maar als je onder de 60 gr blijft dan is die verhouding niet noodzakelijk lijkt me.