Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Statines

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 22 jan 2025 20:10

Ik ben wel benieuwd naar die alternatieven. Want er wordt altijd eerst gestuurd naar statines.
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 22 jan 2025 20:38

Dat is omdat de statines véél goedkoper zijn, en voor het overgrote merendeel zeer effectief. Wil je de andere middelen vergoed krijgen van de zorgverzekeraar, zul je eerst meerdere statines en doseringen geprobeerd moeten hebben.

senior
Forum-lid

senior 22 jan 2025 21:52

Hanz Bé schreef: 22 jan 2025 14:40 Heb je ff?
Ik heb de afgelopen jaren 4 verschillende statines gebruikt. De eerste 3 een jaar of 10 geleden. De meest gunstige situatie leverde alleen irritante spierpijnen in de benen op. Maar dan wel op zo'n nivo dat ik het eerste half uur tot uur van elke rit bezig was de pijn uit de benen te fietsen.
Ik ben er toen uiteindelijk mee gestopt.
Afgelopen juni opnieuw gestart, nu met Rosuvastatine, in lage dosering. Na de eerste start wat pijntjes, maar ook een opvallende negatieve invloed op mijn stemming. Werd erg vlak/somber. Ik had in eerste instantie niet eens zin om te fietsen. Dit trok echter wel bij. Waarna ik naar een hogere dosering ging. Toen ging het na enkele weken los. Spierpijnen in benen en armen, wat erg vervelend was met fietsen. Maar me ook erg hinderde bij het slapen. Opnieuw een verminderde stemming, gewrichtspijnen (vooral in de handen en polsen), algehele malaise, en als klap op de vuurpijl een zeer snelle afbraak van m'n conditie. Begin september was ik nog fit, in oktober was 30km fietsen al teveel.

Na het staken van de medicatie verdwenen sommige klachten binnen enkele dagen. Bij een deel van de klachten heeft het echt wel een tijd geduurd voor ik weer de oude was. M'n conditie was binnen enkele weken weer op nivo. (Alleen jammer dat ik nu weer griep heb 😥)
Dan ben je niet de enige! Met name de spierpijn in de benen ( en wel in de liezen) komt me wel heel erg bekend voor. Maar ook pijn alsof je een rib gekneusd hebt.

galileo2
Forum-lid

galileo2 22 jan 2025 22:24

Ik neem al jaren 10 mg atorstatineg. Ik heb niet veel last van spierpijn, maar wel veel rappen en meer krampen tijdens en na het fietsen.
De huisarts heeft al enkele keren gevraagd om de dosis te verhogen, want in de loop der jaren zijn max grenzen voor de LDL cholesterol verlaagd. Vroeger was onder 110 ok, nu zou het onder de 70 moeten.

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 22 jan 2025 22:24

Vicenza schreef: 22 jan 2025 20:38 Dat is omdat de statines véél goedkoper zijn, en voor het overgrote merendeel zeer effectief. Wil je de andere middelen vergoed krijgen van de zorgverzekeraar, zul je eerst meerdere statines en doseringen geprobeerd moeten hebben.
Uiteraard 💸

Als diabeet willen ze ook dat ik het ga slikken. In het verleden al eens geprobeerd en ik voelde me er niet goed onder. De arts heeft toen gezegd dat we beter konden stoppen. Het was voor mij toen niet per se nodig. Als ik niet diabeet zou zijn was het sowieso niet nodig geweest. Nu ik wat ouder word gaat het gesprek er wel weer over. Maar ik wil niet weer aan de statines door de ervaring van toen.
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 23 jan 2025 12:40

Ik heb hyper cholesterol, familiair te hoog.
Bij mij niet extreem, totaal is 7.2 en het LDL is 4.5 bij mij.

Ik heb atorvastatine 20mg laagste dosering daar zakken mijn waardes naar totaal 4.6 totaal en 2.3 LDL.
Mijn arts wil het liefst onder de 1.8 omdat ik een mogelijke tia heb gehad, deels begrijpelijk, maar met de nieuwe info van 1,5 jaar geleden is die kan zo klein, dat ik het op 20mg houd.

Ik heb totaal geen last van. Waar ik wel last van had, maar die slik ik nu niet meer, bloedverdunners en maagmedicatie, dat is echt teringzooi.
Vooral een bloedverdunner ging ik in combinatie met ator en panthopazol heel slecht op. Soort continu depressief, elke dag 90 a 95% ipv 100.

Gelukkig kon ik van de maagmedicatie af na een ruim jaar en aanpassingen in mijn voeding.
Zelfs de MDL arts vertelde als het even kan geen maagmedicatie, met het schokkende bijbericht 80%, ongeveer 1.6mln nederlanders slikt dit zonder indicatie!!!

Ik merk dat de nieuwe jonge artsen, MDL, Cardiologen die ik gesproken heb, heel anders tegen medicatie aankijken wat ik erg toejuich! Die focussen veel meer op gezond leven, het enige om de zorg betaalbaar en gangbaar te houden als je het mij vraagt. Maar dat gaat niet gebeuren we verdienen te veel aan ellende van een ander.

Orbea
Forum-lid

Orbea 23 jan 2025 14:56

Cholesfytol NG dit schreef jakkel als alternatief maar door word je ook niet vrolijk van. Het is gebasseerd op rode rijst en rode rijst word ook weer gebruikt in een statine. Het zoeken in de alternatieve geneeskunde kan je ook vergeten. Ik hoop dat de spierpijn in de loop der tijd wegtrekt en anders is het de keus fietsen met spierpijn of overboord gooien de statines.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 23 jan 2025 15:11

Laat ook je bloed checken als je hier last van heb.
Medicatie kan zorgen voor verstoorde opnamen van enkele vitaminen en minerale.

Hoe hoog is je dosering, start met cde laagste en blijf dat minimaal een half jaar gebruiken en dan bloedprikken.
Hoe hard heb jij het nodig is het op basis van je cholesterol waarde of een combinatie met je in en uitwendige aderverkalking?
Dat scheelt nog al.

Ik ben 46 en mijn aderverkalking is zowel aan de buitenkant als binnenkant zeer laag voor mijn leeftijd.
Het hoge cholesterol heeft dus nooit echt iets gedaan.

Een andere arts stelde al, we denken dat er uit onderzoeken gaat komen dat niet perse de cholesterol waarde de enige graadmeter is voor aderverkalking. Er zijn genoeg mensen die met te hoog cholesterol geen aderverkalking krijgen.

Orbea
Forum-lid

Orbea 23 jan 2025 16:15

Het is mij voorgeschreven voor de te hoge waardes alleen mijn Triglyceriden zit onder de max toegestane waarde.

jakkel
Forum-lid

jakkel 23 jan 2025 16:46

Orbea schreef: 23 jan 2025 14:56 Cholesfytol NG dit schreef jakkel als alternatief maar door word je ook niet vrolijk van. Het is gebasseerd op rode rijst en rode rijst word ook weer gebruikt in een statine. Het zoeken in de alternatieve geneeskunde kan je ook vergeten. Ik hoop dat de spierpijn in de loop der tijd wegtrekt en anders is het de keus fietsen met spierpijn of overboord gooien de statines.
Maar je kan het wel eens proberen, hé. Krijg je weer spierpijnen, dan stop je gewoon. :)

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 23 jan 2025 17:58

Een buurvrouw gebruikt appelazijn, maar dat klinkt niet echt aanlokkelijk.

Spierpijn tijdens inspanning herken ik wel. Dacht dat het kwam doordat ik niet vaak genoeg fiets, maar dit werpt er ander licht op. Ook het gekneusde ribben gevoel heb ik gehad, na een langdurige inspanning.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 23 jan 2025 19:15

EmPeHa schreef: 23 jan 2025 17:58 Een buurvrouw gebruikt appelazijn, maar dat klinkt niet echt aanlokkelijk.

Spierpijn tijdens inspanning herken ik wel. Dacht dat het kwam doordat ik niet vaak genoeg fiets, maar dit werpt er ander licht op. Ook het gekneusde ribben gevoel heb ik gehad, na een langdurige inspanning.
Bij statines is het bij sommige mensen dan weer niet nodig dat ze zich erg inspannen. Ook als je "normaal" doet kun je last van die pijn hebben.

Plaats reactie