Ik heb fietsen met schijven en ook nog een winter fiets met velgremmen en heel eerlijk rij ik in de winter liever met de velgremmen. Ja het remt minder, maar dat komt ook omdat ik met carbon velgen rij..dat nadeel heb ik alleen als ik moet remmen, hoeveel procent van een duurrit is dat? De rest van de rit is het gewoon fijn om geen aanlopende schijven te hebben of ander gezeik. Ik rij nu ook wel op de weg met mijn crosser met schijven en als ik dan moet remmen komt er een enorme herrie, dus dat is ook niet zaligmakend.wasbeer2006 schreef: ↑22 jan 2025 09:10Rationeel klopt dat natuurlijk. Maar we willen toch ook gewoon mooie spullen.53x11 schreef: ↑21 jan 2025 14:11Nu onderschat je de meesters van de marketing echt hoor! Gewicht doet er ineens niet meer toe als er iets nieuws aan de man gebracht moet worden:
- schijfremmen
- electronisch schakelen
- aerodynamische wielen en frames
Allemaal met voor de recreant zeer discutabele voordelen (en de nodige nadelen ook), toch moet je goed je best doen om een goede fiets met velgremmen en een frame met ronde buizen te vinden (en veel hi-end fietsen komen standaard met Di2 spul).
En ik vind de huidige generatie fietsen gewoon mooi, zat gisteren road cc video te kijken.
Voor mij het mooiste jaar qua fietsen en paintjobs.
Je geheugen belazerd je ook he. Stap op een fiets van 20 jaar oud, het gros gaat dat niet fijn vinden.
Schijven is er zo een, ik denk als mensen teruggaan ze toch ff moeten wennen.
Zeker de laatste elektronische groepen en schijven zijn echt een klap beter. De nieuwe Red bv viel me echt op wat een stappen er gemaakt zijn, tuurlijk heb je het niet nodig en ga ik er niet harder door, maar fijn is het wel.
Flitedeck
Ik ben net aan mijn eerste fiets met schijven toe, nog geen electronisch schakelen. Wat je zegt herken ik wel. Ik heb die schijven gekocht voor in de bergen op vakantie. Daar hoop ik wel verschil te merken. Schakelen doe ik (denk ik) 10 keer per ritje ofzo. Dus voor mij is mechanisch echt goed genoeg voor nu.
Zelfs mijn crosser heeft nog velgremmen
. Daar zouden schijven ook wel aardig zijn, die canti's remmen echt voor geen drol. Maar voor de racer in Nederland, zou ik denk ik niet voor schijven gaan (tenminste, ik zou er niet voor gaan, maar je koopt geen fiets meer zonder denk ik).
Ik heb er nog over gedacht in Nederland met velgremmen te blijven rijden. Maar dan zit ik een paar weken per jaar op een andere fiets. Dus ik denk dat ik maar de schijfremfiets ook in nederland ga gebruiken.
Zelfs mijn crosser heeft nog velgremmen

Ik heb er nog over gedacht in Nederland met velgremmen te blijven rijden. Maar dan zit ik een paar weken per jaar op een andere fiets. Dus ik denk dat ik maar de schijfremfiets ook in nederland ga gebruiken.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
- Forum-lid HC
En zo dwaalt een topic over een slim stuur af richting schijfremmen en electronisch schakelen.
Hoewel dat laatste natuurlijk wel mooi geïntegreerd kan worden op een van de schermen.
Hoewel dat laatste natuurlijk wel mooi geïntegreerd kan worden op een van de schermen.
Mijn beide racefietsen hebben bouwjaar 2009, dus ik ben er bijnawasbeer2006 schreef: ↑22 jan 2025 09:10 (...)
Je geheugen belazerd je ook he. Stap op een fiets van 20 jaar oud, het gros gaat dat niet fijn vinden.
Schijven is er zo een, ik denk als mensen teruggaan ze toch ff moeten wennen.
Zeker de laatste elektronische groepen en schijven zijn echt een klap beter. De nieuwe Red bv viel me echt op wat een stappen er gemaakt zijn, tuurlijk heb je het niet nodig en ga ik er niet harder door, maar fijn is het wel.

(geen enkele behoefte deze te vervangen, lang leve de eenvoudige kabelloop, touwtjesremmen en esthetisch fraaie buizen

On topic: van een echte HUD, die naar wens aan of uit te zetten is (en dus niet een deel van je beeld blokkeert zoals Recon) zie ik het nut nog wel in (vooral voor navigatie en voor de snelheidsfetisjisten die meer op hun klokje dan op de weg kijken). Deze Flitedeck biedt niets meer dan een GPS-fietscompu, zit op de verkeerde plek om te kijken, is onhandig met opladen en vast idioot duur. Maar toegegeven, het ziet er wel hip uit.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Altijd fijn, een waarschuwing op je stuur dat je over 50 meter op een voetganger botst. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om voor je te kijken, maar dat is dan misschien niet zo cool. Met dat dit ding op een S-Works, straal je uit dat je geld en succes in overvloed hebt.
Echt met stip de domste uitvinding op fietsgebied sinds de PMP cranks met "efficiëntere hoek"

Echt met stip de domste uitvinding op fietsgebied sinds de PMP cranks met "efficiëntere hoek"

Campagnolo Ultra Dork
Die is echt geweldig! Ik heb op mijn werkkamer (als bewegingswetenschapper) een advertentie hiervan hangen. Zou er graag eentje willen hebben 

baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Kost een paar centen, maar dan heb je wel een apparaat dat de wetten van de natuur kan tarten! (Tenzij de advertentietekst niet klopt. Zal toch niet zeker...?)
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
ROFL 

-
- Forum-lid HC
Klagen dat ik off topic ging
. Ik houd het op innovatie topic
Als het voor testen is kan je zo,n crank best zelf maken natuurlijk. beetje huisvlijt moet het wel lukken.

Als het voor testen is kan je zo,n crank best zelf maken natuurlijk. beetje huisvlijt moet het wel lukken.
Uiteraard niet om te testen, maar de gemaakte claims zijn zo hilarisch dat ik er ironisch genoeg eigenlijk eentje wil. Je kunt ze hier nalezen! En tot de conclusie komen dat er verbazingwekkend genoeg meerdere producenten dit fysica doorbrekende idee hadden! 

baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ook dan blijft het off-topicwasbeer2006 schreef: ↑22 jan 2025 13:54 Klagen dat ik off topic ging. Ik houd het op innovatie topic
![]()

"De definitie van innovatie kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd, maar in de kern verwijst het naar het proces van het ontwikkelen en implementeren van nieuwe ideeën, methoden, producten of diensten die waarde creëren. Innovatie gaat niet alleen om creativiteit, maar ook om het praktisch toepassen ervan om een probleem op te lossen, efficiëntie te verhogen of nieuwe kansen te benutten."