Alles over vakanties op én met de fiets

Wielrennen in Portugal

Goudhaantje
Forum-lid

Gebruikersavatar Goudhaantje 16 jan 2025 09:32

Nu wij een rondtrekkend bestaan leiden lijkt het ons leuk om ook een keer naar Portugal te gaan. Maar dan wel graag naar een locatie waar je ook (goed) kan fietsen. Ik hoor eigenlijk nooit iets over Portugal en wielrennen. Op CycloWorld vind ik wel de nodige cyclo's die ter inspiratie gebruikt kunnen worden. En ook Cycletours biedt reizen aan naar Portugal. Dus er zijn vast veel mogelijkheden.

Heeft er hier iemand ervaring met een wielrenvakantie in Portugal?

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 16 jan 2025 10:12

Mijn vakantie was geen wielrenvakantie in Portugal, maar wel een aantal keer gefietst in Portugal.

Wij stonden op een camping in Serra da Estrela Nature Park, in dit gebied heb je de nodige klimmetjes met Torre als hoogste punt van het vaste land van Portugal. Het fietsen was er voor mij meer voor erbij, maar ik heb wel genoten van de Torre. Mijn vermoeden is dat je je in dit gebied wel voor een langere tijd kunt vermaken. Later in Noordoost Portugal ook een klimritje gedaan. Je hoeft geen lang rondje te maken om aan de hoogtemeters te komen. Ik vond het bij tijd en wijlen erg steil, erg mooi en ook heel rustig. Qua verkeer heb ik geen negatieve ervaringen gehad.

Mijns inziens kun je heel mooi fietsen in Portugal. Het land heeft niet de "beroemde/iconische" beklimmingen zoals in Spanje, Frakrijk, Italië, maar het is wel een prachtig land en tijdens het klimmen heb je genoeg vergezichten.

Woefdram
Forum-lid

Woefdram 16 jan 2025 11:32

Ik heb in november een week in de Algarve gereden, kijk ook eens bij Sunhillcycling. Uitlvalsbasis was Portimão. Het binnenland daar is prima geschikt, asfalt is wel wisselend tussen biljartlaken en stuur goed vasthouden bij putten.

Goudhaantje
Forum-lid

Gebruikersavatar Goudhaantje 17 jan 2025 17:20

Dank voor jullie reacties. Omdat het er maar twee zijn, denk ik dat het geen populaire bestemming is. Terecht of onterecht, daar ga ik dan nog achter komen.

bluebird
Forum-lid

Gebruikersavatar bluebird 17 jan 2025 18:58

Kom al ruim 10 jaar in Portugal, helaas nooit met de fiets. Altijd in de regio ten noorden van de Serra de Estrela, erg mooi. Ook het noorden van Portugal vind ik erg mooi. Geen iconische klimmen inderdaad, maar overal hoogteverschillen, prachtige natuur en vriendelijke bevolking. En niet echt toeristisch, dus behoorlijk betaalbaar. Raar dus dat je er niet zoveel Hollanders ziet 🤗.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

Nils Gekopfietsen
Forum-lid

Nils Gekopfietsen 17 jan 2025 19:04

Kijk op YouTube ook ff naar de filmpjes van the cycling tattoist. Niet schrikken van zijn uiterlijk, de filmpjes zijn cool!

galileo2
Forum-lid

galileo2 17 jan 2025 22:27

2 keer wielrenvakantie gedaan in de Algarve: Albufeira & Monte Gordo.
Monte Gordo vond ik het beste. Vooral omdat het er minder ruk qua verkeer.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 18 jan 2025 10:10

Ik heb zelf 3x een week gefietst rondom Aljezur. Waarom daar: vrienden van mij hebben daar een B&B. Twee keer met vakantie geweest en een keer een weekje workaction gedaan.

Fietsen vond ik fantastisch. Zeer rustig, over het algemeen goed wegdek met soms een klein stukje gravel. Leukste rit is zonder meer naar de Alto de Foia fietsen, het hoogste punt van Algarve.

Ook naar het zuidelijkste puntje is een aanrader. Heel lastig wordt het over algemeen niet, maar je verzamelt toch echt wel wat hoogtemeters.

Plaats reactie