Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Maat Scott RC 2025 S M of L

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 16 jan 2025 12:32

Ik zou zeker proefrijden op een M. Die wens van een echte topfiets is heel begrijpelijk. Moet het groter, dan zou ik persoonlijk iets korter en hogers zoeken, zonder dat het meteen endurance moet worden. Een Orbea Orca OMX frame zou dan bijvoorbeeld kunnen.
Campagnolo Ultra Dork

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 16 jan 2025 13:40

UulkeDijkstra schreef: 15 jan 2025 22:34 Op basis van gewicht en prijs, heb ik de nieuwe Scott RC op het oog.
Ik ben 1.78m en heb een BBL van 82.
............
Heeft iemand een idee of een maat Small bij iemand van 1.78 logisch kan zijn (ik ben niet overdreven lenig). .................
Lees er je post nog eens op na.
Je wileen fiets met een erg sportieve geometrie, de fm raadt je deze aan in de (bijna) kleinste maat en dan vraag je of je met je 178 cm en niet erg lenig er op zou passen.
Het zou zomaar eens kunnen dat een RC geen fiets is voor jou en er veel beter passende alternatieven zijn.
I know myself like no one else
Nothing to defend

UulkeDijkstra
Forum-lid

UulkeDijkstra 16 jan 2025 15:48

Lcsmet schreef: 16 jan 2025 13:40
UulkeDijkstra schreef: 15 jan 2025 22:34 Op basis van gewicht en prijs, heb ik de nieuwe Scott RC op het oog.
Ik ben 1.78m en heb een BBL van 82.
............
Heeft iemand een idee of een maat Small bij iemand van 1.78 logisch kan zijn (ik ben niet overdreven lenig). .................
Lees er je post nog eens op na.
Je wileen fiets met een erg sportieve geometrie, de fm raadt je deze aan in de (bijna) kleinste maat en dan vraag je of je met je 178 cm en niet erg lenig er op zou passen.
Het zou zomaar eens kunnen dat een RC geen fiets is voor jou en er veel beter passende alternatieven zijn.
Ik wil vooral een heel erg lichte racefiets. Heb bij de dealer aangegeven dat ik enig comfort wenselijk vind. Mijn kennis is vooral boekenkennis (ik lees veel), maar fiets al jaren op dezelfde fiets en ik heb de indruk dat ik anders op mijn fiets moet zitten. De laatste bikefit was ik niet erg onder de indruk van de adviezen. Ik wil een goede keus gaan maken. Als ik het dan voorleg bij een dealer en die komt met de suggestie dat ik juist een kleinere fiets moet kopen. Dan wend ik mij tot het forum om dat eens te bespreken.
Het is geen zekerheid dat ik een addict Rc ga kopen, maar wil ‘m wel graag proberen. Dat het dan uiteindelijk toch een heel andere fiets gaat worden, dat zie inderdaad wel gebeuren. Dat het een addict in maat S gaat worden, acht ik inmiddels wel uitgesloten.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 16 jan 2025 16:43

Dan is een SWorks Æthos nog een optie in maat 54. Frame is wellicht met korting te koop. Afmonteren met een lichte groep en wielen en je zit op 6,4 kg.

Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

bikerke
Forum-lid

bikerke 16 jan 2025 17:46

Waarom het moeilijker maken dan het is?
Je gaat naar een bikefitter, die geeft je de ideale stack en reach bij 2cm spacers en een stuurpen van 11cm.
Dan zoek je een frame die er het dichtst bij past. Je hebt dan ruimte om te spelen tussen 1 en 3cm spacers
en met de stuurpen tussen de 10 en 12cm.
De hoogte van de balhoofdbuis of zadelbuis kan je niet nemen als referentie om de nodige hoogte te bepalen.
Enkel met de stack kan je dit. Idem voor reach.

UulkeDijkstra
Forum-lid

UulkeDijkstra 16 jan 2025 18:58

bikerke schreef: 16 jan 2025 17:46 Waarom het moeilijker maken dan het is?
Je gaat naar een bikefitter, die geeft je de ideale stack en reach bij 2cm spacers en een stuurpen van 11cm.
Dan zoek je een frame die er het dichtst bij past. Je hebt dan ruimte om te spelen tussen 1 en 3cm spacers
en met de stuurpen tussen de 10 en 12cm.
De hoogte van de balhoofdbuis of zadelbuis kan je niet nemen als referentie om de nodige hoogte te bepalen.
Enkel met de stack kan je dit. Idem voor reach.
Omdat ik bij een bikefitter ben geweest en die heeft me een 56 sl7 aangeraden met een 9-38 stuur. En naarmate ik dat ben gaan bespreken, krijg ik feitelijk alleen maar te horen dat dat advies niet juist is.
Ik heb dus een stack en reach. Maar bij de eerste oprechte poging om dat om te zetten naar de mogelijke aanschaf van een fiets, krijg ik te horen dat ik twee maten kleiner en krankzinnig veel dieper moet kopen. De bikefitter dacht 56 en de dealer stelt 52.
Ik ben nu dus niet meer zeker van mijn zaak. Maar twijfel ook aan het advies van de bikefitter.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 16 jan 2025 20:46

Ik zag net in het Basso topic de nieuwe SV voorbij komen. Dat lijkt mij wel een serieuze optie als je een echte racer zoekt met de lengte van een M/54 en de hoogte van een L/56.
Campagnolo Ultra Dork

bikerke
Forum-lid

bikerke 16 jan 2025 20:48

UulkeDijkstra schreef: 16 jan 2025 18:58 Ik ben nu dus niet meer zeker van mijn zaak. Maar twijfel ook aan het advies van de bikefitter.
De ene bikefitter is de andere niet, maar, ik heb minder vertrouwen in fietsenverkopers.
Of, je neemt contact op met de bikefitter, (zit meestel in de dienst na verkoop inbegrepen)
Of, je gaat naar een 2e en laat je daar nog eens uitmeten....

walters
Forum-lid

walters 16 jan 2025 21:38

rene schreef: 16 jan 2025 16:43 Dan is een SWorks Æthos nog een optie in maat 54. Frame is wellicht met korting te koop. Afmonteren met een lichte groep en wielen en je zit op 6,4 kg.

Afbeelding
Is op dit moment in Nederland als actie te koop (S-works met Dura ace)in twee verschillende kleuren uit 2023 voor 8.800 euro. Zit hij inderdaad op ongeveer 6,5 kg.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 17 jan 2025 08:19

Een 56 met smal stuur wat is aangeraden vind ik niet zo heel raar met je wensen.
Je moet wel even goed nagaan waarom anderen dat afraden.

Ik snap hem wel met je eerste wens, kijk ook of je ondertussen je eigen wensen niet aan het aanpassen bent dan krijg je ook ander andvies.
Dat bedoel ik niet lullig maar dat is mensen eigen.

Hier wordt nog extreem veel op stack en reach vergleken. Kijk daar mee uit, zeker reach zegt helemaal niet zoveel.
In een stuur kan al 15mm verschil zitten, dat zijn 3 framematen. Een graden stijlere zadelbuis scheelt ook al gauw een halve tot 1 cm.

Ik ben echt van de MTB aanpak ook voor de racer en gravel, dus minder setback (automatisch dus een kortere totale reach)
Vooral heel goed kijken welk stuur bij je houding past, dan is de reach niet heel belangrijk. Kortere cranks, max 165mm voor jouw lengte.
in de race wereld nog niet gebruikelijk, maar dat duurt niet lang meer. Op de MTB zijn ze al om.

Jij hebt niet echt lange benen dus een addict zou echt geen probleem moeten zijn.

idske
Forum-lid

idske 17 jan 2025 08:29

Let op dat de nieuwe Addict RC echt een race geo heeft. Hij is een stuk langer en lager dan bv een Tarmac. Helemaal in de kleinere maten. Hij is zelfs langer en lager dan de Foil. Als je daar dan ook nog een kortere cranks op zet dan ga je helemaal diep zitten.

Als je dus niet al te diep wil zitten kun je beter een andere fiets uitzoeken.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 17 jan 2025 09:11

wasbeer2006 schreef: 17 jan 2025 08:19 Een 56 met smal stuur wat is aangeraden vind ik niet zo heel raar met je wensen.
Je moet wel even goed nagaan waarom anderen dat afraden.

Ik snap hem wel met je eerste wens, kijk ook of je ondertussen je eigen wensen niet aan het aanpassen bent dan krijg je ook ander andvies.
Dat bedoel ik niet lullig maar dat is mensen eigen.

Hier wordt nog extreem veel op stack en reach vergleken. Kijk daar mee uit, zeker reach zegt helemaal niet zoveel.
In een stuur kan al 15mm verschil zitten, dat zijn 3 framematen. Een graden stijlere zadelbuis scheelt ook al gauw een halve tot 1 cm.

Ik ben echt van de MTB aanpak ook voor de racer en gravel, dus minder setback (automatisch dus een kortere totale reach)
Vooral heel goed kijken welk stuur bij je houding past, dan is de reach niet heel belangrijk. Kortere cranks, max 165mm voor jouw lengte.
in de race wereld nog niet gebruikelijk, maar dat duurt niet lang meer. Op de MTB zijn ze al om.

Jij hebt niet echt lange benen dus een addict zou echt geen probleem moeten zijn.
Niet helemaal mee eens. Juist met die geïntegreerde cockpits waarbij niet alle maten beschikbaar zijn en je niet zomaar even een stuur met andere reach kiest, is de reach van het frame misschien wel belangrijker geworden dan de stack. Temeer ook omdat aero spacers wat beter ogen dan ouderwetse ronde.

0 Setback is zeker niet iedereen gegeven op de racer. Je zwaartepunt komt dan meer naar voren en dat KAN klachten opleveren aan schouders en polsen.

Op de MTB ben je dynamischer bezig waardoor dat soort klachten minder snel komen. De stack is doorgaans hoger, met klimmen is meer naar voren zitten prettig en voor de afdaling heb je de dropper. Ik zou dat niet één op één vertalen naar de racer. Het is een aanpak die kan werken, maar wel met enige voorzichtigheid.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie