Maat Scott RC 2025 S M of L
-
- Forum-lid
Op basis van gewicht en prijs, heb ik de nieuwe Scott RC op het oog.
Ik ben 1.78m en heb een BBL van 82.
Bij mijn laatste bikefit is mij een SL7 aangeraden in maat 56.
Maar ik twijfel over de snelheid van die bikefitting.
Ik ga in het kader van de aankoop van de nieuwe fiets een bikefit laten doen, maar ik was onlangs al bij een dealer om eens te informeren naar de levertijd e.d.
We raakten aan de praat, en ik kreeg met een aan stelligheid grenzende waarschijnlijkheid te horen dat ik een maat Small nodig heb.
Ik was er juist van overtuigd dat ik een Medium of een Large nodig heb. (Die Large komt ongeveer overeen met mijn bikefit, ik moet dan wel een stuur met kortere (9cm) stuurpen en smaller stuur (38cm).
Heeft iemand een idee of een maat Small bij iemand van 1.78 logisch kan zijn (ik ben niet overdreven lenig). Op grond van de sizing chart op de site van Scott lijk ik tussen een M en L te zitten. Ik stel deze vraag vooral om te begrijpen of een Small toch het overwegen is. Het daadwerkelijke advies krijg ik uiteraard van mijn bikefitter. Maar ik vind het prettig om ervaringskennis op te doen van jullie.
Ik ben 1.78m en heb een BBL van 82.
Bij mijn laatste bikefit is mij een SL7 aangeraden in maat 56.
Maar ik twijfel over de snelheid van die bikefitting.
Ik ga in het kader van de aankoop van de nieuwe fiets een bikefit laten doen, maar ik was onlangs al bij een dealer om eens te informeren naar de levertijd e.d.
We raakten aan de praat, en ik kreeg met een aan stelligheid grenzende waarschijnlijkheid te horen dat ik een maat Small nodig heb.
Ik was er juist van overtuigd dat ik een Medium of een Large nodig heb. (Die Large komt ongeveer overeen met mijn bikefit, ik moet dan wel een stuur met kortere (9cm) stuurpen en smaller stuur (38cm).
Heeft iemand een idee of een maat Small bij iemand van 1.78 logisch kan zijn (ik ben niet overdreven lenig). Op grond van de sizing chart op de site van Scott lijk ik tussen een M en L te zitten. Ik stel deze vraag vooral om te begrijpen of een Small toch het overwegen is. Het daadwerkelijke advies krijg ik uiteraard van mijn bikefitter. Maar ik vind het prettig om ervaringskennis op te doen van jullie.
M, punt.
Ik ben 1.78/1.79 binnenbeen lengte 81cm en fiets al 20 jaar op M of 54 ( afhankelijk welk merk ). Zadelhoogte 71,4 cm of iets lager, stuurpen 110mm en drop van ca. 9cm. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid spacers en balhoofdbuis lengte.
Ervaring is met een balhoofdbuis lengte van ca 140mm dat er 1 cm spacer nodig is en de standaard balhoofdcap.
Plaatjes : Scott maat Medium / BMC 54:

Ik ben 1.78/1.79 binnenbeen lengte 81cm en fiets al 20 jaar op M of 54 ( afhankelijk welk merk ). Zadelhoogte 71,4 cm of iets lager, stuurpen 110mm en drop van ca. 9cm. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid spacers en balhoofdbuis lengte.
Ervaring is met een balhoofdbuis lengte van ca 140mm dat er 1 cm spacer nodig is en de standaard balhoofdcap.
Plaatjes : Scott maat Medium / BMC 54:

Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 

-
- Forum-lid
Dank u, dat is in ieder geval heel helder. Ik zie nu dat de Small een balhoofd heeft van 113mm, die van de Medium is 130mm en die van de Large 150mm.
Op basis van wat jij zegt, valt de Small dan sowieso af. Mijn zadelhoogte is ook bijna 72cm, dan lijk ik met een 113mm balhoofdbuis wel heel diep te gaan zitten.
Jouw fietsen zien er wel heel mooi uit. Enige gezonde jaloezie maakt zich van mij meester.
Op basis van wat jij zegt, valt de Small dan sowieso af. Mijn zadelhoogte is ook bijna 72cm, dan lijk ik met een 113mm balhoofdbuis wel heel diep te gaan zitten.
Jouw fietsen zien er wel heel mooi uit. Enige gezonde jaloezie maakt zich van mij meester.
- daniel1975
- Forum-lid HC
M! Ik ben ook 179, L is te lang en diep.
Ik zou wel sowieso passen, de RC is wel racy en je zit vrij diep.
Ik zou wel sowieso passen, de RC is wel racy en je zit vrij diep.
Less is bore
-
- Forum-lid
Maat M met jouw lengte!
Ik heb een Scott Foil mt S, ben dan ook 1.70m, bblengte 79cm, zadelhoogte 68,5cm...
Ik heb een Scott Foil mt S, ben dan ook 1.70m, bblengte 79cm, zadelhoogte 68,5cm...
-
- Forum-lid HC
Gezien je binnenbeenlengte zou ik naar een M neigen. Bij langere benen zou ik een L zeggen.
Een S slaat nergens op met jouw lengte, die kan je iig wegstrepen.
Ik ben maar 185 en heb een XL, goed korte nek dus ik ben eigenlijk 188
Een S slaat nergens op met jouw lengte, die kan je iig wegstrepen.
Ik ben maar 185 en heb een XL, goed korte nek dus ik ben eigenlijk 188

Als je een L (of 56 SL7) nodig hebt vanwege de hoogte en aangeeft niet al te flexibelte zijn, shop je eigenlijk in de verkeerde categorie fietsen. Dan liever een M met een wat hoger balhoofd.
Dan pak je al winst op het gewicht vanwege de kleinere maat en het stuurt gewoon prettiger dan een te groot frame. Zo kan een wat minder sportief model toch sportiever aanvoelen dan de hardcore racer uit het gamma.
Dan pak je al winst op het gewicht vanwege de kleinere maat en het stuurt gewoon prettiger dan een te groot frame. Zo kan een wat minder sportief model toch sportiever aanvoelen dan de hardcore racer uit het gamma.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
-
- Forum-lid
Gevoelsmatig ben ik het helemaal met je eens. Ik ken de theorie. Maar ik werd bij mijn bikefit gewezen op de mogelijkheid tussen de 54 en de 56 en de bikefitter had een sterke voorkeur voor de 56 icm een korter stuur.Ernie C. schreef: ↑16 jan 2025 09:09 Als je een L (of 56 SL7) nodig hebt vanwege de hoogte en aangeeft niet al te flexibelte zijn, shop je eigenlijk in de verkeerde categorie fietsen. Dan liever een M met een wat hoger balhoofd.
Ik heb de RC vooral in gedachten omdat ik al tijden een keer een echt superlichte racefiets wil kopen. Ben me ervan bewust dat als ik er eenmaal op zit (proefrijden) dat ik dan snel genezen ben. Maar juist omdat de dealer mij een S aanraadde, dacht ik dat mijn kennis achterhaald is. Want die S heeft een wel erg lage balhoofdbuis
-
- Forum-lid HC
Met jouw wat kortere benen kan het beide in jouw geval zou ik dan de M nemen omdat je toch niet zo diep zit.
Een L zou je zelf nog kunnen passen, zadel staat een beetje laag maargoed je bent niet de enige die zo rijd.
Besef je wel dat een addict RC licht is maar bv een SL8 net zo licht. Het extreem lichte model zit in de lage wielen en aerothan banden.
En reken er een halve kilo bij voor een rijbare fiets met bidonhouders, houdertjes en pedalen.
Hij blijft licht, maar je hebt hem niet zomaar even onder de 6.8. Minimale vereiste is al een van de topgroepen.
Een L zou je zelf nog kunnen passen, zadel staat een beetje laag maargoed je bent niet de enige die zo rijd.
Besef je wel dat een addict RC licht is maar bv een SL8 net zo licht. Het extreem lichte model zit in de lage wielen en aerothan banden.
En reken er een halve kilo bij voor een rijbare fiets met bidonhouders, houdertjes en pedalen.
Hij blijft licht, maar je hebt hem niet zomaar even onder de 6.8. Minimale vereiste is al een van de topgroepen.