Als je al die « derdes » optelt kom je uit op een extra bijlage over het NK veldrijdenThierry le Brun schreef: ↑13 jan 2025 12:48 De gedrukte versie AD sport vandaag:
Pagina 12 volledig schaatsen
Pagina 13 nog voor 2/3 schaatsen
Overige derde deel: 1/3 skieen ,2/3 NK veldrijden
Van dat deel veldrijden 4 regels (vier) over nk mannen
Het grote veldrijden-topic
-
- Forum-lid
Adversity is the Catalyst of Change
De beslissende actie was niet in beeld omdat dat buiten het bereik van de camera was. Toch vind ik dat Omroep Brabant het een beetje heeft laten liggen. Het is echt niet zo dat regionale omroepen alleen uitzenden als de NOS ter plekke is. De Ronde van de Achterhoek wordt gewoonlijk bij Omroep Gelderland uitgezonden. Dat haalt Studio Sport al helemaal niet.
L1 zendt inderdaad ook af en toe wielrennen uit op eigen initiatief (Volta classic). Daar ben ik erg blij mee.
Maar omroep Brabant is een organisatie die los staat van de organisatie van het NK. Als ze vinden dat de kosten niet opwegen tegen de baten, wordt het niet uitgezonden.
Blijkbaar trekt het NK ook niet voldoende sponsors die een duit in het zakje willen doen om een uitzending of stream te realiseren.
Ook dat is het gevolg van kosten/baten analyses.
Maar omroep Brabant is een organisatie die los staat van de organisatie van het NK. Als ze vinden dat de kosten niet opwegen tegen de baten, wordt het niet uitgezonden.
Blijkbaar trekt het NK ook niet voldoende sponsors die een duit in het zakje willen doen om een uitzending of stream te realiseren.
Ook dat is het gevolg van kosten/baten analyses.
Campagnolo Ultra Dork
Haha, je weet het goed te verkopen man, kudo`s!MarkVeenstra schreef: ↑13 jan 2025 15:25Toch mooi man.., gaat iemand versnellen of kakt ie in. Verschil van indelen van je effort.el_loco schreef: ↑13 jan 2025 13:03 Ik vind schaatsen by far de saaiste kijksport op tv. Geen idee wat daar nou leuk aan is. Nascar vibes zegmaar. Maar wat nog erger is dan de sport zijn de commentatoren: oh een rondje 32.1 (dat stond in beeld ja, heb ik gezien) [opgewonden stem] Dat is 3 tienden sneller dan het schema van Falko Zandstra toen ie hier in 1992 een baanrecord schaatste (ook dat had ik gezien, stond gewoon in beeld he ouwe) Herhaal dit 2-25 keer al naar gelang de gewenste afstand) Wat een race, geweldig, kijk die volle tribunes, ongeëvenaard! (zucht)
Anyway, het wielercommentaar bij de NOS is van vergelijkbaar niveau, maar mijn god wat een armoede.
En als het schemawerk niet je ding is, dan zijn de 500, 1000 en 1500m toch nog zo kort dat je aandacht erbij kunt houden - en de snelheden van die rijders en rijdsters toch duizelingwekkend. Letterlijk op het scherpst van de snede.
Tip van flip - probeer eens een keer langs de baan te staan. Kan bij een trainingswedstrijdje in Thials zijn waar wat (sub) toppers van start gaan. Maar ook een marathon werkt al goed. Dan ervaar je 10x beter hoe hard die gasten de bochten door zeilen. En hoeveel vermogen de sprinters bij een start op het ijs leggen. De topsprinters bij het schaatsen trappen >2400 watt op de fietstesten!
2e tip.. shorttrack is meer spektakel om te kijken. Snel, dicht op elkaar, gebeurd veel. Nadeel zijn soms de jurybesluiten na een race. Maar tegenwoordig brengen ze direct in beeld als er gekeken moet worden en soms al tijdens de race een besluit. De besluiten zijn ook wat consistenter geworden over het algemeen.
Maargoed, ik ben een beetje bevooroordeeld.

Ik blijf het bizar vinden, ik kan ook niet geloven dat het een kwestie van budget is, maar van voorkeur.
Gelukkig kon ik na het BK van beloften en het BK van de elite, ook naar het BK biljart-driebanden kijken. Keurig.
Geen fan van het instituut vrt, maar op Sporza doet toch echt zijn best om iedereen te plezieren.
Als ik het goed gehoord heb heeft Sporza de dagen voorafgaand aan het BK, Nys jr gevolgd. Dat kan leuke tv-beelden opleveren. Gelukkig camera's genoeg bij de vrt.
Ik denk dat men zich verkijkt op hoeveel mensen je in moet zetten om een cross leuk in beeld te krijgen. Ook de NOS heeft dan afwegingen te maken met waar ze zich op richten. En dan zijn er een heleboel sporten relevanter dan het NK veldrijden. Helaas voor mij, want het is altijd leuker dan een heel weekend schaatsen te kijken. Ik prijs me gelukkig dat Hersman en Dijkstra geen wielercommentaar (meer) geven 

Ik moet de eerste Vlaming die schaatsen kijkt op tv nog tegenkomen, buiten die ene familie waarvan de zoon schaatst. Ik denk niet dat er in Vlaanderen een tv-publiek is voor schaatsen. Misschien zo'n beetje als in Nederland voor veldrijden......?
Maar zelfs dan nog, er was een liveblog met videofragmenten, voorbereidingen, interviews, wedstrijdverslagen over het schaatsen op sporza.
Kwa diversiteit doet sporza het best goed, natuurlijk overheersen voetbal en wielrennen, maar daarnaast zie ik regelmatig live (of opgenomen) wedstrijden van volleybal, basket, paardensport, zwemmen, veldlopen, etc.... en soms zelfs biljarten dus.
Maar zelfs dan nog, er was een liveblog met videofragmenten, voorbereidingen, interviews, wedstrijdverslagen over het schaatsen op sporza.
Kwa diversiteit doet sporza het best goed, natuurlijk overheersen voetbal en wielrennen, maar daarnaast zie ik regelmatig live (of opgenomen) wedstrijden van volleybal, basket, paardensport, zwemmen, veldlopen, etc.... en soms zelfs biljarten dus.
- daniel1975
- Forum-lid HC
NOS maakt keuzes binnen het budget en dan zijn voor NL voetbal, wegwielrennen, baanwielrennen, schaatsen, atletiek, een aantal van de grote steden marathons, hockey en de veldrij-wereldbekers belangrijker.
En dat Sporza het gewoon goed doet zullen weinig mensen iets tegen in te brengen hebben denk ik.
En dat Sporza het gewoon goed doet zullen weinig mensen iets tegen in te brengen hebben denk ik.
Less is bore
Wel in Vlaanderen heeft men aangetoond dat ook met weinig camera's crossen in beeld kunnen gebracht worden. Kleine crossen als Maldegem, Dottenijs etc als voorbeeld.fatmodul schreef: ↑15 jan 2025 07:46 Ik denk dat men zich verkijkt op hoeveel mensen je in moet zetten om een cross leuk in beeld te krijgen. Ook de NOS heeft dan afwegingen te maken met waar ze zich op richten. En dan zijn er een heleboel sporten relevanter dan het NK veldrijden. Helaas voor mij, want het is altijd leuker dan een heel weekend schaatsen te kijken. Ik prijs me gelukkig dat Hersman en Dijkstra geen wielercommentaar (meer) geven![]()
De kunst ligt 'm niet in veel en dure camera's, maar een regisseur die zijn vak kent.
En zelfs als het er niet uitziet als bij een A-cross, alles is beter dan niets. Niemand vraagt om tv-tijd, maar je kan zoveel mensen bereiken met een stream.
Opvallend toch dat wanneer er zo'n kleine initiatieven zijn via nationale stream of zelfs via streams te bekijken op sites van regionale zenders, deze massaal bekeken worden. Ik meen dat in Nederland dit soms ook gebeurde, als ik me goed herinner keek ik vroeger wel eens een cross (stream) op de site TV Drenthe.