Tubeless
Ik moet wel zeggen dat van Schwalbe ik enkel met de One TLE moeite heb. De G-One allround, G-One bite and G-One RS gaan quasi met de hand. Al doe ik het uit gewoonte het laatste stuk voorzichtig met een bandenlichter. Met de RS gewoon met de voetpomp kunnen doen ploppen. Al was het eerder een mini plopje.
Ik heb echt m'n handen bijna tot bloedens toe opengehaald om de One TLE op te leggen. Uiteindelijk naar de FM gegaan uit frustratie.
Ik was 5 minuten weg toen hij belde dat ik het wiel mocht komen ophalen. Al gaf hij toen ook toe dat het best een stugge band is.
Ik heb echt m'n handen bijna tot bloedens toe opengehaald om de One TLE op te leggen. Uiteindelijk naar de FM gegaan uit frustratie.
Ik was 5 minuten weg toen hij belde dat ik het wiel mocht komen ophalen. Al gaf hij toen ook toe dat het best een stugge band is.
Dit werkt goed:
https://www.12gobiking.nl/bbb-btl-78-ea ... gIaDfD_BwE
https://www.12gobiking.nl/bbb-btl-78-ea ... gIaDfD_BwE
- daniel1975
- Forum-lid HC
Denk dat je dit bedoelt: https://youtu.be/AFGPZpUHnqs?si=R-5JpXBvxJVPFO_e
Werkt perfect om een hele strakke rubber ring* ergens omheen te leggen. Wel zorgen dat de ring niet helemaal gedraaid zit trouwens.
*neeee, niet daaaar omheen
Werkt perfect om een hele strakke rubber ring* ergens omheen te leggen. Wel zorgen dat de ring niet helemaal gedraaid zit trouwens.
*neeee, niet daaaar omheen

Less is bore
Dat met dat koord werd/wordt gebruikt om autoruiten in de rubberen sponning te monteren. Een tubeless band daarentegen zie ik je zo niet monteren.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Zo rijd je twee set banden op zonder lek te zijn gereden en nu monteer je een nieuwe set banden en nog geen 120 km later heb je je eerste lek te pakken, sorry . . . . twee lekken, waarschijnlijk door glas gereden.
Zondag vertrokken voor een ritje en nog geen kwartier later goed lek . . . door smerige wegen, smerige wielen/banden was het lek niet te vinden. Dus dan maar een CO2 patroon om de band weer op te pompen om zodoende het lek te vinden. Gevonden, zat naast het loopvlak en meteen een Dynaplug erin om vervolgens verder te rijden. Halverwege de rit toch maar weer wat bijgepompt omdat de band toch wat zacht aanvoelde. Thuis gekomen de fiets goed schoongemaakt en de band toch maar eens goed gecontroleerd, wat bleek . . . . twintig centimeter naast het gerepareerde lek - ook aan de zijkant - zat nog een héél klein lekje wat niet door de latex werd gedicht.
Vandaag maar de band gedemonteerd en de twee lekken van binnen uit gedicht met Bison Max Repair.

Zondag vertrokken voor een ritje en nog geen kwartier later goed lek . . . door smerige wegen, smerige wielen/banden was het lek niet te vinden. Dus dan maar een CO2 patroon om de band weer op te pompen om zodoende het lek te vinden. Gevonden, zat naast het loopvlak en meteen een Dynaplug erin om vervolgens verder te rijden. Halverwege de rit toch maar weer wat bijgepompt omdat de band toch wat zacht aanvoelde. Thuis gekomen de fiets goed schoongemaakt en de band toch maar eens goed gecontroleerd, wat bleek . . . . twintig centimeter naast het gerepareerde lek - ook aan de zijkant - zat nog een héél klein lekje wat niet door de latex werd gedicht.
Vandaag maar de band gedemonteerd en de twee lekken van binnen uit gedicht met Bison Max Repair.

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Wat ik vandaag hoorde over smalle tubeless banden bij de stand Schwalbe op fiets en wandelbeurs. 25 mm banden en tubeless is een slecht idee, het werkt niet goed. Waarom niet volgens de vertegenwoordiger van het Duitse bandenmerk? Het probleem zat hem in het feit dat latex nauwelijks werkt boven de 4 - 4,5 bar. Bij lek en 6 bar zal er eerst heel veel latex de band uit spuiten voordat de druk genoeg is gedaald om z'n werk te kunnen doen. Daarna kan pas het gat gedicht worden. Bij een lek daalt de druk dus al rap naar 3,5 bar. Nogal slapjes, dus bijpompen maar bij de eerste beste gelegenheid. Maar ook dat werkt niet. Er is al teveel latex verloren en met dat restantje dat over is, krijg je het niet luchtdicht op 6 bar. Want wederom latex doet het slecht boven de 4,5 bar. En het eerdere lek manifesteert zich weer als lek. Pas vanaf 30 mm raadde hij aan om tubeless over te gaan. 28 mm was al op het randje. Toch wel een aparte uitspraak van een vertegenwoordiger van een merk dat ook smalle tubeless banden verkoopt.
Live fast; die young. mijn blog
-
- Forum-lid
Ach, dat zeg ik hier op het forum al een hele lange tijd....rob74 schreef: ↑15 feb 2025 21:36 Wat ik vandaag hoorde over smalle tubeless banden bij de stand Schwalbe op fiets en wandelbeurs. 25 mm banden en tubeless is een slecht idee, het werkt niet goed. Waarom niet volgens de vertegenwoordiger van het Duitse bandenmerk? Het probleem zat hem in het feit dat latex nauwelijks werkt boven de 4 - 4,5 bar. Bij lek en 6 bar zal er eerst heel veel latex de band uit spuiten voordat de druk genoeg is gedaald om z'n werk te kunnen doen. Daarna kan pas het gat gedicht worden. Bij een lek daalt de druk dus al rap naar 3,5 bar. Nogal slapjes, dus bijpompen maar bij de eerste beste gelegenheid. Maar ook dat werkt niet. Er is al teveel latex verloren en met dat restantje dat over is, krijg je het niet luchtdicht op 6 bar. Want wederom latex doet het slecht boven de 4,5 bar. En het eerdere lek manifesteert zich weer als lek. Pas vanaf 30 mm raadde hij aan om tubeless over te gaan. 28 mm was al op het randje. Toch wel een aparte uitspraak van een vertegenwoordiger van een merk dat ook smalle tubeless banden verkoopt.
Vreemde uitspraak van die gast. Sowieso 25mm op 6 bar rijden is al geheel achterhaald. Ik vind meer dan 4 bar in mijn 25mm banden echt niet meer comfortabel.
Wij rijden hier, alle wielsets, al jaren tubeless met 25mm en ik heb 1x lek gereden die ik kon repareren met een dynaplug. Mijn vrouw heeft in al die jaren nog nooit lek gereden en rijdt toch zo'n 10.000km per jaar. Volgens die man van Schwalbe kan dat dus helemaal niet
En het mooie is, wij rijden alleen maar Schwalbe One en Pro One...
Wij rijden hier, alle wielsets, al jaren tubeless met 25mm en ik heb 1x lek gereden die ik kon repareren met een dynaplug. Mijn vrouw heeft in al die jaren nog nooit lek gereden en rijdt toch zo'n 10.000km per jaar. Volgens die man van Schwalbe kan dat dus helemaal niet

En het mooie is, wij rijden alleen maar Schwalbe One en Pro One...
-
- Forum-lid
Maar je rijd wel met vrij lage bandendruk, dat neemt de grootste oorzaak van niet dichten met de latex vloeistof al weg.