Racer naar gravel
Mijn vrouw heeft een nieuwe fiets, en sinds die tijd wordt de oude gebruikt als gravel. Kunnen max 35mm bandjes in, maar werkt voldoende.
Echter doordat het al een oudje is, en nu ook meermaals per week wordt afgespoten ivm alle modder etc. Begint ie kuren te krijgen met schakelen.
Er zit nu nog 105 mechanisch disc op. Wat is wijsheid qua vervang?
Gewoon weer 105 shifters en derrie pakken? Of heeft het echt toegevoegde waarde om over te stappen naar grx shifters en derrie? (Qua afdichting tegen water/vuil)
(En kan ik ook bijv een xt8000 derailleur gebruiken? Dan heb je wel een clutch tegen het klapperen ipv een 105 derailleur)
Echter doordat het al een oudje is, en nu ook meermaals per week wordt afgespoten ivm alle modder etc. Begint ie kuren te krijgen met schakelen.
Er zit nu nog 105 mechanisch disc op. Wat is wijsheid qua vervang?
Gewoon weer 105 shifters en derrie pakken? Of heeft het echt toegevoegde waarde om over te stappen naar grx shifters en derrie? (Qua afdichting tegen water/vuil)
(En kan ik ook bijv een xt8000 derailleur gebruiken? Dan heb je wel een clutch tegen het klapperen ipv een 105 derailleur)
Ik denk ook dat een beurtje en nieuwe kabels ervoor gaat zorgen dat alles weer pikobello gaat schakelen. Een 105 mechanisch met disc is de perfecte groep voor een no nonsense gravel racer die breed inzetbaar is. Ik zou niks vervangen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling 

Onderhoud doe ik zelf en is op orde. De shifters zitten gewoon (je kunt vanuit onderkant het schakel werk inkijken natuurlijk) onder de stof, zand, vet etc. Is vast schoon te maken als je hele shifter uit elkaar haalt maar zover gaat mijn kennis niet.
Als er nu een tandje zwaarder wordt geschakeld dan doet ie de eerste "interne klik" wel maar binnenwerk klikt dan niet terug naar de "rust stand". Dus hij schakelt 1 tandje, kleine hendel zakt ook terug maar intern dus niet. Dus een tweede schakel-actie levert alleen op dat je de kleine hendel kunt bewegen, maar intern er geen klik volgt voor de kabel stand... 3 of 4 of 5 keer "schakelen" en ineens springt het mechanisme weer terug en kan er geschakeld worden.
Ligt dus niet aan de kabels, de ketting of de cassette.
Heeft grx echt een meerwaarde of is het zonde van het extra geld?
Als er nu een tandje zwaarder wordt geschakeld dan doet ie de eerste "interne klik" wel maar binnenwerk klikt dan niet terug naar de "rust stand". Dus hij schakelt 1 tandje, kleine hendel zakt ook terug maar intern dus niet. Dus een tweede schakel-actie levert alleen op dat je de kleine hendel kunt bewegen, maar intern er geen klik volgt voor de kabel stand... 3 of 4 of 5 keer "schakelen" en ineens springt het mechanisme weer terug en kan er geschakeld worden.
Ligt dus niet aan de kabels, de ketting of de cassette.
Heeft grx echt een meerwaarde of is het zonde van het extra geld?
Hoe wild zijn de gravelpaden waar je overheen gaat? Als dat meevalt, heb je geen andere achterderailleur met clutch nodig.
(hebben die wel dezelfde cable pull?)
Ik zou zeggen, nieuwe binnen- en buitenkabels en gaan met de geit!
Aanvulling: een keer met de compressor blazen kan ook wel eens helpen.
(hebben die wel dezelfde cable pull?)
Ik zou zeggen, nieuwe binnen- en buitenkabels en gaan met de geit!
Aanvulling: een keer met de compressor blazen kan ook wel eens helpen.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
Als je een poging wilt wagen om -zonder al te veel kosten- de shifters schoon te maken: Haal de hoods eraf en spuit het machanisme van de shifters eens goed in met WD40. Dat lost het vuil ed op. Met een tandenborstel schoonvegen, evt nog een keer inspuiten met WD40. Daarna met perslucht schoonblazen+ een beetje dunne olie of Teflon spray aanbrengen. Dikke kans dat alles dan weer prima schakelt.
Ik denk dat een GRX groep niet zo heel veel toevoegt. Nieuw is natuurlijk wel fijn, en als je het budget hebt . . .
Ik denk dat een GRX groep niet zo heel veel toevoegt. Nieuw is natuurlijk wel fijn, en als je het budget hebt . . .
Ik pak ze wel weer in de afdaling 

Niet zijken maar reiden !
Afspuiten met water....waarom doe je dat dan ook?
borstel(s), doekjes evt met ontvetter.