TPU binnenbanden: Welke, hoe en waarom?
-
- Forum-lid
Waarschijnlijk een maandagochtendbandje, ik rijd nu sinds een jaar met de Ridenow binnenbanden en heb er eentje bijgehad die gelijk leeg liep.
Die was op de naad lek bij het ventiel, gelijk eraf gegooid en een nieuwe gebruikt.
Verder geen problemen met oppompen ed.
Heb 2 racers met die binnenbanden, probeer ze ook niet te plakken bij lekrijden, gaan meteen de plasticbak in.
Die was op de naad lek bij het ventiel, gelijk eraf gegooid en een nieuwe gebruikt.
Verder geen problemen met oppompen ed.
Heb 2 racers met die binnenbanden, probeer ze ook niet te plakken bij lekrijden, gaan meteen de plasticbak in.
Ik weet niet echt of deze vraag in dit topic thuishoort, maar let’s try.
Ik wil wel eens TPU gaan proberen (latex in zowel vaste als vloeibare vorm sla ik over), vooral vanwege de voordelen van de soepelheid, dus voor het comfort. En dat zou weer 1:1 gekoppeld zijn aan de rolweerstand. Nu viel me op dat in (YT-)tests/vergelijkingen vaak wordt uitgegaan van een standaard butyl biba (120 gram+) i.p.v. een (extra) “light” (±80 gram). In die vergelijkingen komt TPU er duidelijk beter uit. Maar ik rij al jaren met die lights. En tussen een standaard butyl en een light voel ik wel degelijk verschil.
Ik kwam net dit tegen op the5krunner.com en dan zie je dat die light butyls eigenlijk niet onder doen voor de TPU’s:

Heeft iemand het verschil ervaren tussen TPU en light butyl?
Ik wil wel eens TPU gaan proberen (latex in zowel vaste als vloeibare vorm sla ik over), vooral vanwege de voordelen van de soepelheid, dus voor het comfort. En dat zou weer 1:1 gekoppeld zijn aan de rolweerstand. Nu viel me op dat in (YT-)tests/vergelijkingen vaak wordt uitgegaan van een standaard butyl biba (120 gram+) i.p.v. een (extra) “light” (±80 gram). In die vergelijkingen komt TPU er duidelijk beter uit. Maar ik rij al jaren met die lights. En tussen een standaard butyl en een light voel ik wel degelijk verschil.
Ik kwam net dit tegen op the5krunner.com en dan zie je dat die light butyls eigenlijk niet onder doen voor de TPU’s:

Heeft iemand het verschil ervaren tussen TPU en light butyl?
Ja ik merk het verschil. Voornamelijk een reserve in het shirt meenemen maakt het verschil. 60 gram tov 30 gram en volume : 2:1 is het.
Nu is het gewicht niet zo’n drama, maar op een lange rit is 2 reserve bandjes mee wel fijn. Ondanks dat ik zelden lek rij.
Nu is het gewicht niet zo’n drama, maar op een lange rit is 2 reserve bandjes mee wel fijn. Ondanks dat ik zelden lek rij.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 

- daniel1975
- Forum-lid HC
Vroeger was latex bandjes nog een no-go voor in de bergen ivm de warmteontwikkeling bij velgremmen. Neem aan dat dat anno nu met schijven totaal geen issue meer is?
Less is bore
Rij al jaren met vittoria latex en nog nooit issue gehad in de bergen.
Recent TPU bestelt en gebruikt tijdens een zeldzame lekke band. Volgende dag stond hij leeg omdat het ventiel een beetje lekte bij de aanhechting...
Ik geef ze nog een kans maar anders gebruik ik ze alleen als thuiskomer.
Recent TPU bestelt en gebruikt tijdens een zeldzame lekke band. Volgende dag stond hij leeg omdat het ventiel een beetje lekte bij de aanhechting...
Ik geef ze nog een kans maar anders gebruik ik ze alleen als thuiskomer.
Afgelopen jaar de Marmotte gereden met 2 vittoria latex binnenbanden totaal geen problemen gehad (met schijfremmen uiteraard). In mijn polderwielen zitten nu de roze ridenow tpu bandjes, 1x lek door een steentje, voor de rest ook geen problemen mee. daar ook al koersen mee gereden, kasseien gedaan en de benelux heuvels mee beklommen en afgedaald zonder problemen. Qua comfort merk ik eigenlijk geen verschil, rijd met vittoria corsa pro's en control's 28mm.
Ik ben super tevreden van de Ridenow TPU's. Ik heb ze in de MTB, gravel en racefiets. Rij er zeker niet meer lek mee dan met butyls. Ook al in alle gebruiksomstandigheden probleemloos. Onlangs wel gemerkt dat bij geplakte exemplaren het klevertje soms lost na enkele koude ritten. In de zomer nog nooit voor gehad dat een plakkertje los laat. Misschien toeval...