Lease fiets voor en nadelen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Na drie jaar zijn de meesten wel toe aan iets nieuws.
Van 4700 incl accessoires naar 2800 in 3 jaar tijd is echt een veel te lage afschrijving. Geen mens die dat voor een 3 jaar oude fiets gaat betalen.
Van 4700 incl accessoires naar 2800 in 3 jaar tijd is echt een veel te lage afschrijving. Geen mens die dat voor een 3 jaar oude fiets gaat betalen.
Less is bore
Als ik de fiets na drie jaar overneem, heeft met dat met lease + overname 2800 gekost. Niet dat ik nog 2800 euro moet betalen.
En daar zit jaarlijks ook 175 euro onderhoud bij.
Ik betaal ieder jaar een 700 euro (wordt van m'n eindejaarspremie afgehouden) en de overnameprijs na drie jaar is ook een goeie 700 euro.
En als je dan je fiets verkoopt (wat ik niet van plan ben) voor laat ons zeggen een 1500-2000 euro, heeft het eigenlijk 1.300-800 euro gekost om drie jaar de fiets te gebruiken.
En daar zit jaarlijks ook 175 euro onderhoud bij.
Ik betaal ieder jaar een 700 euro (wordt van m'n eindejaarspremie afgehouden) en de overnameprijs na drie jaar is ook een goeie 700 euro.
En als je dan je fiets verkoopt (wat ik niet van plan ben) voor laat ons zeggen een 1500-2000 euro, heeft het eigenlijk 1.300-800 euro gekost om drie jaar de fiets te gebruiken.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ah, ik begreep het verkeerd. Zo uitgelegd is het idd stuk interessanter.
Less is bore
Je slaat de spijker op zijn kop! Voor de Nederlandse leaser maakt het meestal niet zo heel veel uit en heeft het toch echt wel wat nadelen.Neil schreef: ↑25 dec 2024 15:25 Dus een voordeel van € 465,-- of te wel 14%.
Zou mijn werkgever niets bijdragen, dan kom ik op € 3106,-- totaal uit. Een voordeel van € 194,-- of te wel 6%.....
Lease A Bike geeft een voordeel van 30% omdat zij de kosten van verzekering en onderhoud er bij optellen. Daar zit hun verdienmodel.
Kortom: eigenlijk alleen interessant als je de kosten per maand lekker wil spreiden en dit bedrag niet in één keer wilt uitgeven.
Het is een afweging die je moet maken als je de cijfers en nadelen op papier hebt gezet.
Ik heb het niet over de Belgische situatie. Die ken ik niet.
Klopt. Veel leasefietsen.
M'n Orbea was ook een ex-leasefiets. En dikwijls hebben die nog niet té veel km's op de teller staan.
Misschien te ver off-topic aan het gaan nu.
lease fiets is via onze werkgever ook super geregeld.
vanaf 2500€ betaald de werkgever 50€
Daarnaast gaat het van het bruto loon af, das ook mooi meegenomen.
En een minimun van 20 dagen per jaar naar't werk fietsen...
vanaf 2500€ betaald de werkgever 50€
Daarnaast gaat het van het bruto loon af, das ook mooi meegenomen.
En een minimun van 20 dagen per jaar naar't werk fietsen...
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)
Ik kan vanaf volgend jaar leasen op het werk.
Zelfs als het verschil uiteindelijk maar een 300 euro is is dit nog steeds een goeie deal.
Ipv 7000 euro in 1 stuk te betalen maar gespreid over 3 jaar kan je het geld dat je anders in 1 keer uitgeeft nu gaan beleggen (spreiden! Om je risico te beperken)... Nog maar te zwijgen over eventuele inflatie.
Zolang je zeker bent dat je nog meerdere jaren bij je werkgever blijft is het volgens mij absurd om het niet te doen.
Zelfs als het verschil uiteindelijk maar een 300 euro is is dit nog steeds een goeie deal.
Ipv 7000 euro in 1 stuk te betalen maar gespreid over 3 jaar kan je het geld dat je anders in 1 keer uitgeeft nu gaan beleggen (spreiden! Om je risico te beperken)... Nog maar te zwijgen over eventuele inflatie.
Zolang je zeker bent dat je nog meerdere jaren bij je werkgever blijft is het volgens mij absurd om het niet te doen.
-
- Forum-lid HC
Dat is ook zo, ook al scheelt het maar een paar honderd euro. Op de bank krijg je het niet.
Sommige werkgevers leggen ook extra bij voor stimulans.
Daarnaast zie je ook steeds meer werkgevers met een persoonlijk/mobiliteits budget gaan werken.
Die zijn vaak best wel redelijk hoog van 10% tot 20% kom ik regelmatig tegen.
Volgens mij kan je dan wel een bruto/netto voordeel gaan halen. Of iig de BTW.
Maar dat hangt ook weer van je werkgever af.
Kwam pas een regeling tegen dat als je op de fiets komt de werkgever 40ct netto per kilomter geeft.
Dat kost hem meer. Maar stel dat je dan 150km per week ww hebt loopt dat wel serieus op.
Sommige werkgevers leggen ook extra bij voor stimulans.
Daarnaast zie je ook steeds meer werkgevers met een persoonlijk/mobiliteits budget gaan werken.
Die zijn vaak best wel redelijk hoog van 10% tot 20% kom ik regelmatig tegen.
Volgens mij kan je dan wel een bruto/netto voordeel gaan halen. Of iig de BTW.
Maar dat hangt ook weer van je werkgever af.
Kwam pas een regeling tegen dat als je op de fiets komt de werkgever 40ct netto per kilomter geeft.
Dat kost hem meer. Maar stel dat je dan 150km per week ww hebt loopt dat wel serieus op.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Bij het leasen van een fiets ben je, als ik juist denk, dikwijls verplicht om verzekeringen en onderhoudsbeurten mee te leasen.
Als je dan ook nog eens de hoofdprijs voor een fiets op het contract ziet staan dan zijn er alternatieven.
Dikwijls staan er, ook de nieuwste, fietsen te koop met kortingen van 25 tot zelfs 50%.
Ook maakt leasen dat heel wat consumenten hun budget stretchen en fiets leasen die ze nooit of te nimmer zouden kopen.
Dan wordt zo'n "te" dure fiets wel snel duurder dan de fiets die ze anders zouden aanschaffen.
Ik ben van de oude stempel en heb het niet zo voor lenen /leasen/huren en koop liever zodat iets echt van mij is, als er dan iets mis gaat hang je niet vast aan lange en soms dure contracten.
Want de leen, lease, verhuurfirma's werken echt niet gratis.
Ik koop pas als ik het volledig wil/kan betalen.
Uitzondering was ons eerste huis.
Als je dan ook nog eens de hoofdprijs voor een fiets op het contract ziet staan dan zijn er alternatieven.
Dikwijls staan er, ook de nieuwste, fietsen te koop met kortingen van 25 tot zelfs 50%.
Ook maakt leasen dat heel wat consumenten hun budget stretchen en fiets leasen die ze nooit of te nimmer zouden kopen.
Dan wordt zo'n "te" dure fiets wel snel duurder dan de fiets die ze anders zouden aanschaffen.
Ik ben van de oude stempel en heb het niet zo voor lenen /leasen/huren en koop liever zodat iets echt van mij is, als er dan iets mis gaat hang je niet vast aan lange en soms dure contracten.
Want de leen, lease, verhuurfirma's werken echt niet gratis.
Ik koop pas als ik het volledig wil/kan betalen.
Uitzondering was ons eerste huis.

I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid HC
Ik ook hoor, al is het met sommige auto,s echter goedkoper te leasen en hele beperkte risico,s.
Maar ik ben ook nog van het ouderwetse kopen.
Maar ik ben ook nog van het ouderwetse kopen.
Als er nou gepraat wordt over bezuinigingen in Den Haag zou gesubsidieerde racefietsen voor mensen met een voldoende gevulde portemonnee wel bovenaan mijn lijstje staan, wat een waanzin om mensen geld toe te geven op een luxeproduct van 4/5/6/7 duizend euro! (jaja, woonwerk verkeer, 20 keer in het jaar hou toch op)