Ik som uit eigen ervaring even wat voor- en nadelen op en geef mogelijke opties. Lijkt me leuk als jullie inhoudelijk reageren met eigen ervaringen. Situaties waarbij je wel vering had willen hebben, redenen om geen vering te willen, etc. Alleen roepen dat vering niet op een gravelbike thuishoort, terwijl je er zelf nog nooit mee hebt gereden is niet inhoudelijk

Ik kan uit eigen ervaring wel wat omstandigheden opsommen waarin vering/demping een hele welkome optie is. Zo reed ik in het voorjaar de 'Geile Strecke' van Nijmegen naar Maastricht op een Diverge STR. Dik 200 km, met soms flink wat gestuiter. Dat was een lange dagtocht, waarbij ik duidelijk merkte dat het extra comfort dat de dempers opleverden me ook minder vermoeid maakte. Ik reed ooit, ongeveerd, een rondje over o.a. de Assietta. Aanrader voor iedereen overigens! Daar had ik heel graag voorvering gehad in de afdalingen, maar niet op een mtb willen rijden omdat er ook veel asfalt in de route zat.
Voordelen: Comfort, minder vermoeidheid, extra grip, minder kans op stootlekken
Nadelen: Gewicht, prijs, looks, onderhoud
Ik heb tot nu toe ervaring met:
- Future Shock (alleen Specialized): ik ben fan
- RockShox Judy Gravel (voorvering): vind ik eigenlijk te zwaar.
- Elastomeren in de achterkant (diverse merken): net wat extra comfort, nauwelijks gewichtstoename.
- Geveerde stuurpen: sommige goed, sommige minder
- Kingpin (Cannondale scharnierpunt in de achterkant): Net wat extra comfort, vond het niet heel veel toevoegen
- Lauf (voorvork met bladveren): Tof product, lekker licht, maar niets instelbaar qua rebound.
- 50 & 60 mm banden: De goedkoopste optie voor extra comfort, mits ze in je frame passen.
Bij vragen over 1 vd bovenstaande systemen, let me know hieronder. Als je iets mist, zeg 't en ik voeg het toe.