Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Hoeveel PSI in fox vork?

evers
Forum-lid
Berichten: 1188
Lid geworden op: 21 mar 2006 20:58
Locatie: Eindhoven

evers 22 dec 2009 11:27

P I M schreef:De druk van je voorvork instellen op basis van gewicht werkt minder goed dan dat je 'm instelt op sag. De ingenieurs van Fox die de ideale druk voor ieder gewicht hebben bepaald weten namelijk niet in welke houding jij op je fiets zit.

Zit je diep en heb je een lange stuurpen, dan verschuift het zwaartepunt van rijder + fiets een stukje naar voren. Dit levert meer gewicht op de vork op, waardoor je meer sag krijgt.

Zit je echter erg rechtop bij hetzelfde gewicht als in het bovenstaande voorbeeld, dan komt er in verhouding meer gewicht op je achterwiel, waardoor je voorvork minder sag heeft. Er staat immers minder gewicht en dus kracht op.

Moraal van het verhaal: Stel je vork in adhv sag, opgegeven druk van Fox is een indicatie! Tel daarbij op het verschil in rijsnelheden en je komt tot de conclusie dat experimenteren met de druk de enige échte goede optie is.

Ohhja, ik rijd mijn 80mm Fox met 5.8-5.9 bar, maar heb wel een behoorlijk diepe zit. Deze druk houdt bij mij zo'n 10 mm sag in.


Helemaal niet over nagedacht maar je verhaal klinkt erg logisch in de oren. Ga dit dus eens proberen!

Thnx voor de uitleg!
Train ze!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 dec 2009 17:33

Klopt ik rijd op redelijk hoge druk. maar ik zit redelijk voorover. Het is echt een race hartail. Als je iets rechterop zit zal je minder druk gebruiken.

En vergeet die volle camelbak niet he! +5kg

Plaats reactie