Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

vervangen trapas

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 21 dec 2009 15:43

Let ook ff op of je Octalink V1 of Octalink V2 hebt.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 21 dec 2009 15:52

volgens han was het oke... cubemeister houdt indd van een gokje maar is niet helemaal stom :P spannend bestandje wezep.. iig ik kan er geen chocola van maken
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 21 dec 2009 22:43

baron062 schreef:Gewoon zelf proberen. Iedereen met een beetje gevoel in de vingers draait de as er recht in. Uitzonderingen daargelaten.


En bedankt he

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 22 dec 2009 21:43

Eerst de losse cup aan de non -driveside met de hand enkele slagen indraaien .
Dan pas de as aan de driveside er in draaien.

gillio
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 20 okt 2006 13:18

gillio 22 dec 2009 21:49

spietpiet schreef:Eerst de losse cup aan de non -driveside met de hand enkele slagen indraaien .
Dan pas de as aan de driveside er in draaien.


Even een aanvulling tegen scheef draaien en je schroefdraad kapot maken: Altijd eerst een paar slagen met de hand, dit doe je altijd als je iets monteert. Als je het er met de hand een paar slagen in kan draaien zit je recht. Met een sleutel voel je dit niet en draai je de boel kapot.

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 23 dec 2009 10:48

gelukkig heb ik niet geheel 2 linkerhanden... en heb ik ook al eens iets gesloopt dus weet wel ongeveer wat ik doe haha :) en ik heb nog een identiek crankstel liggen kwam ik achter dus heb even gekeken en denk dat het met jullie tips wel gaat lukken. misschien nog even een domme vraag... is het beide kanten normaal rechtse draad?
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 23 dec 2009 11:17

CUBEmeister schreef: misschien nog even een domme vraag... is het beide kanten normaal rechtse draad?


Nee dus. Goed kijken naar het schroefdraad op de cups en dan goed schoonmaken, montagekit en met de hand een paar slagen indraaien alvorens de sleutel er op te zetten.

Het schroefdraad is aan een van de twee kanten andersom (weet nooit welke, maar dat kun je dus zien)

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 23 dec 2009 13:17

CUBEmeister schreef:misschien nog even een domme vraag... is het beide kanten normaal rechtse draad?

Bij zogeheten "Engelse" draad (wat het meeste voorkomt), heeft de rechter cup (kettingblad-kant) linkse draad: die moet je dus linksom vastdraaien. De linker cup heeft gewoon rechtse draad, zoals de meeste schroefverbindingen.
(Bij "Italiaanse" draad - komt eigenlijk alleen op italiaanse frames voor - hebben beide cups gewoon rechtse draad).
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
stampertje
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:38
Locatie: Madrid

Gebruikersavatar stampertje 23 dec 2009 13:50

Dit wordt vaak aangeduid als:

BSA = engelse draad
ITA = italiaanse draad

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 23 dec 2009 20:02

jep jep... oke...maar kijkt beetje lastig als de as in mn frame zit ;) is bsa dus de drive-side (cartridge) rechtsom om de demonteren en de non drive-side (losse cup) gewoon linksom losdraaien? even voor de zekerheid he
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 23 dec 2009 20:24

CUBEmeister schreef:jep jep... oke...maar kijkt beetje lastig als de as in mn frame zit ;) is bsa dus de drive-side (cartridge) rechtsom om de demonteren en de non drive-side (losse cup) gewoon linksom losdraaien? even voor de zekerheid he

Helemaal goed!!! Bij de-montage inderdaad de andere kant om draaien dan ik hierboven voor montage beschreven heb;), succes!
60 x Ventoux

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 24 dec 2009 10:13

top :)

en weer bevestigen van de cranks? gewoon met die bout die erin gedraait zit? dan trekken ze ook weer ver genoeg op de as?
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

Plaats reactie