Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Peugeot Prologue to Single Speed

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 25 dec 2009 10:53

Na het zien van vele SS fietsjes op het forum hier kreeg ik ook de zin om eentje op te bouwen. Heb hier massa's onderdelen liggen die er wel geschikt voor zullen zijn...

Ik begin vanaf een oude Peugeot Prologue 200, m'n allereerste koersfiets toendertijd afgemonteerd met een Shimano Sora groep, en handgespaakte wieltjes die zo slap als een vod waren...

Fotootje moet ik nog een zoeken op m'n andere laptop maar die plaats ik hier zeker nog wel!

Ik was enkele jaren geleden(gok een jaar of 3 terug) begonnen met het afschuren van het frame(manueel) met schuurpapier etc. Helaas was het frame gepoedercoated en zo goed als onmogelijk om er vlot door te geraken! Ik zat daar dus met een half afgeschuurd frame, afgepelde stickers,... Klaar voor het stort dacht ik!
Nu heb ik het frame weer opgevist en deze week het helemaal kunnen zandstralen met dit als resultaat: Een prachtig stalen frame dat helemaal clean is. En kaal staal is niet lelijk!
[img=http://img33.imageshack.us/img33/1640/dscn3509x.jpg]

Het frame is mooi kaal, maar wel nog met nokjes, en die ga ik er ook gewoon op laten zitten. Ik vond het teveel werk om dit alles nog te gaan afslijpen en terug vlakken.

Qua paintjob ben ik er nog niet helemaal uit: helemaal zwart is gemakkelijk maar is te zwart denk ik. Wit is dan weer te wit... Ik heb enkele mensen aangesproken om eens te tonen wat zij in petto hebben qua looks voor het frame en als er mij eentje enorm aanstaat wordt het die. Uiteraard moet het realistisch blijven want ik zal het frame zelf gaan spuiten!

Enig nadeel, de fiets is een pak te klein(was m'n eerste racefiets)! Maar toch ga ik me erop proberen krijgen, wordt toch maar voor af en toe eens klein toertje te gaan doen met wat vrienden(+-20/30km). Verstelbare stuurpen is dus eigenlijk nodig, staat wel niet maar ach.

Naast m'n frame moet ik nog een heleboel onderdelen verzamelen: stuur, stuurpen, zadelpen, nieuwe headset, misschien nog een nieuw setje wielen en ga-zo-maar-door!

Lijstje: what to get:
- Zadelpen
- Zadel
- Headset(pressfit)
- Tandwiel/kransjes. Wat is een goed verzet voor een SS?
- Bracket(Shimano vierkante as)
- Ketting
- Zadelpenklem
- Wieltjes(onder voorbehoud)
- Stuurpen(alhoewel ik misschien de verstelbare ga laten zitten)

Gisteren heb ik alvast van een kennis van me een verschrikkelijk coole flatbar gekregen!

[img=http://img684.imageshack.us/img684/5440/foto2iz.jpg]

Enorm lang dus zal wat chopper achtig zitten en lekker bling-bling. Ga het midden stuk wel nog polijsten zodat het echt een spiegel zal lijken. De zijkanten ga ik geen gewone grips monteren maar ga ik wikkelen in zwart stuurlint, of wit. Ben er nog niet helemaal uit...

Crankstel heb ik hier liggen, is een oude Shimano Sora(tripple) die ik ga ombouwen. Een opvulbus en korte bladboutjes zullen hier wel helpen denk'k. Momenteel stuit ik daar op nog maar 1 probleem: 2 bladboutjes zijn volledig dol gedraaid en moet ik dus nog gaan uitboren.
Ook had ik nog een vraagje betreffende het verzet: Met welk verzet rijden jullie zoal? Geen moord-verzetten liefst à la 53*16 etc;-)

Voor de rest van de onderdelen ga ik deels nieuw kijken en deels via 2dehands of het forum.

Ik ga julllie zo goed mogelijk op de hoogte proberen houden via m'n topic. Momenteel begin ik vollop aan m'n examens dus het zal het eerste maandje misschien wat rustiger zijn.

Anyway, thumbs up dat het zal lukken!
Nulla tenaci invia est via!

bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

bianchisl3 25 dec 2009 11:19

Leuk project, ga ik volgen. Ik rijd een heel soepel verzetje: 36*16. Dit omdat ik een cadans boven de 100 wil rijden bij +/- 30 km/u.

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 26 dec 2009 14:40

Vandaag toch een heleboel spullen van m'n lijstje kunnen schrapen, ben op zolder en in m'n kasten eens gaan kijken wat ik nog had liggen. Dit is wat ik allemaal heb gevonden wat ik ga gebruiken:

- Zadelpen: Specialized Fact carbon zadelpen met Zertz inserts
- Zadel: Specialized Alias 130mm
- BBB-zadelpenklem
- Stuurpen: Ik laat de verstelbare zitten en ga kijken hoe dit uitdraait.

De andere onderdelen heb ik dan maar besteld via chainreactioncycles.co.uk en rotterdamfixedgear.com

- Bottom Bracket met vierkante as
- Ritchey Logic pro (Press fit) balhoofdstel
- Kettingbladboutjes voor 1 tandwiel
- Single Speed ketting

Dan heb ik al mijn spullen die ik nodig heb om m'n fiets op te bouwen, vraag is enkel wat ik ga doen met het frame qua lak. Ik ben sterk aan het overwegen om het gewoon blank te laten en er een blanco laklaag over te spuiten.

Daarnaast heb ik mijn vork voorzien van een blanke lak en zal dus blanco staal zijn qua look:

[img=http://img129.yfrog.com/img129/1035/dte.jpg]

I'll keep you informed!
Nulla tenaci invia est via!

daftreks
Forum-lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 sep 2005 17:31

daftreks 26 dec 2009 21:03

Kaal staal is mooi! Zou 'm dus alleen blank aflakken idd.
Stuurtje zou ik wel wat inkorten (+- tot schouderbreedte), rijdt op zo'n fiets veel lekkerder.
En weet je al hoe je de ketting op gaat spannen (patten lijken verticaal)?
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 26 dec 2009 21:45

Zal denk ik kaal staal worden tenzij ik plots een schitterende paintjob zie... Maar momenteel is ie staal en blijft iet zo;-)

Qua stuur leek het me net fijn om chopper-achtig te zitten, lange ritten zal ik er toch niet op gaan doen en het blijft een fietsje enkel voor de "fun".

Patten zijn inderdaad verticaal, ik ga dus een kettingspanner gebruiken. Enkel weet ik nog niet welke ik ga nemen en waar(moeilijk te krijgen in België blijkbaar) en de verzendkosten zijn uit het buitenland soms belachelijk hoog(12 euro vanuit Nederland bijv.!)

Helaas daarnet gemerkt dat ik de verkeerde breedte van bottom bracket heb besteld dus gauw gemaild met de vraag of ze het nog recht kunnen zetten. Had een 70mm besteld ipv 68. Dom van me!

Als er nog tips zijn, altijd welkom!
Nulla tenaci invia est via!

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 26 dec 2009 21:49

Ik vind 12,50 aan verzenkosten wel meevallen!
Voor Nederland-Nederland zendingen betaal je 7,50. OK die 5 euro slaat nergens op, maar dat kost een buitenland-zending dan waarschijnlijk...

Koop gewoon meer spullen op een voordelige webshop, en je die 12 euro merk je niet meer...
mijn Flickr

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 26 dec 2009 22:23

Weer een singlespeeder erbij :) Apart "kleurtje" dat kale staal.
Qua verzet beveel ik altijd 42x17, dat vind ik echt een heeeerlijk verzet. Kan je easy mee klimmen, rustig mee dalen en vooral over lange vlakke stukken kun je met een lekkere cadans rap doorrijden*

Succes!

*hoewel ik al aardig wat singlespeeders befietst heb kan ik geen garantie geven dat jij dit ook een prettig verzet vind, probeer voor de grap eens op je geared racer uit wat je een fijn verzet zou vinden om altijd te gebruiken. Op die manier kun je sowieso al je voorkeur bepalen voor een licht of toch zwaarder verzet.

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 31 dec 2009 11:46

Ik sta weer een beetje verder met m'n Single Speeder... Gisteren heb ik mijn frame terug gekregen en heb het enkel in blanke lak laten zetten: kaal staal dus!

Enkele foto's(iPhone kwaliteit en let niet op m'n studieboeken etc op de achtergrond):

[img=http://img163.imageshack.us/img163/9057/foto6c.jpg]
[img=http://img189.imageshack.us/img189/8427/foto31dx.jpg]
[img=http://img109.imageshack.us/img109/7660/foto4jt.jpg]

Nu is het enkel nog wachten op de andere onderdelen die ik heb besteld en ik kan gaan monteren(wat volgens mij een klusje is van een half uurtje).
Nulla tenaci invia est via!

svensation
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 28 dec 2009 22:30

svensation 31 dec 2009 14:20

Ziet er fraai uit! Cool logo ook :-)

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 09 jan 2010 19:40

Deze week een pakketje van CRC gekregen met daarin:

- Headset
- Ketting
- Bottom Bracket

Headset heb ik zonet gemonteerd: Ritchey Comp Press Fit(semi-integrated dus)

[img=http://img341.imageshack.us/img341/6595/foto7o.jpg]

Loopt perfect, heb enkel nog wat extra vet toegevoegd aan de lagers want ze liepen een beetje te droog naar m'n zin...

Wat staat er vanavond nog op de planning? Eerst nog wat studeren en daarna even de BB onder handen nemen.

To-do list:
- Draad opnieuw tappen
- Bracket erin draaien
- Cranks installeren(zonder tandwielen want ik wacht nog op bladboutjes)
- Achterwiel SS maken(spacers en kransje)
- Zadel monteren
- Stuur+stuurpen monteren
- Headset afstellen

Enig minpuntje, in m'n enthousiasme heb ik al stuurlint gewikkeld over m'n stuur nu heb ik toch besloten om te beginnen met een voorrem op m'n fiets. Question: stuurlint eraf en vuilbak of gewoon effe zonder rem het doen?
Nulla tenaci invia est via!

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 09 jan 2010 20:32

[quote="Evert Dehandsch"]Deze week een pakketje van CRC gekregen met daarin:

- Headset
- Ketting
- Bottom Bracket

Headset heb ik zonet gemonteerd: Ritchey Comp Press Fit(semi-integrated dus)

[img=http://img341.imageshack.us/img341/6595/foto7o.jpg]

Loopt perfect, heb enkel nog wat extra vet toegevoegd aan de lagers want ze liepen een beetje te droog naar m'n zin...

Wat staat er vanavond nog op de planning? Eerst nog wat studeren en daarna even de BB onder handen nemen.

To-do list:
- Draad opnieuw tappen
- Bracket erin draaien
- Cranks installeren(zonder tandwielen want ik wacht nog op bladboutjes)
- Achterwiel SS maken(spacers en kransje)
- Zadel monteren
- Stuur+stuurpen monteren
- Headset afstellen

Enig minpuntje, in m'n enthousiasme heb ik al stuurlint gewikkeld over m'n stuur nu heb ik toch besloten om te beginnen met een voorrem op m'n fiets. Question: stuurlint eraf en vuilbak of gewoon effe zonder rem het doen?[/quote]


Heb ik ook wel ns gehad. Gewoon ff loswikkelen, bewaren & weer terug wikkelen.
Singlespeed zonder remmen werkt gewoon niet ;)

Dit soort foutjes maak ik ook wel eens dus daarom wil ik je hier toch ff voor waarschuwen:

Als je het draad opnieuw gaat tappen hier echt even rustig de tijd voor nemen, als je dat klusje onnauwkeurig doet ben je veel verder van huis.

Verder ziet de planning en de fotosessie tot nu toe er top uit!

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 09 jan 2010 20:46

@ Rubenio

Oplossing al gevonden dus no worry's... Enkel nog een remhendeltje gaan zoeken! Iemand eentje die in de weg ligt?

Wat draad tappen betreft geen probleem, al verschillende keren gedaan op allerlei fietsen hier;-)
Nulla tenaci invia est via!

Plaats reactie