Ik lees daar uiteenlopende zaken over. Gaat om Di2.
Met de de 12 speed groep is de reach van de hoods sowieso toegenomen tov de 11 sp.
Soms lees ik met 4,7mm en dan weer met 10mm.
Uiteraard hangt een en ander dan ook nog eens af van de ergonomie van het stuur en de plaatsing van de shifters daarop.
Heeft iemand een meting van verschil in reach tussen 11sp en 12sp hoods bij een Shimano groep, onder overigens gelijke omstandigheden?
Reach Di2 11 sp hoods vs 12 sp hoods Shimano
-
- Forum-lid
Een 11sp Di2 shifter is wel iets kleiner dan de 12sp. Een 11sp shifter voor mechanisch schakelen en hydraulisch remmen is zelfs iets groter dan de 12sp.
De vormgeving is bij ieder model net iets anders en daarom moeilijk 1 op 1 te vergelijken.
Ik denk niet dat de verschillen van die aard zijn dat je er een kortere stuurpen voor moet monteren om het verschil te compenseren. Ik doe dat alleszins niet en ondervind hier geen problemen mee maar dat is uiteraard persoonlijk.
Bij een nieuwe fiets zijn dat van die dingen die je moet uitproberen, aanpassen, weer iets verschuiven....en vroeg of laat vind je wel de positie waar je mee kan leven.
De vormgeving is bij ieder model net iets anders en daarom moeilijk 1 op 1 te vergelijken.
Ik denk niet dat de verschillen van die aard zijn dat je er een kortere stuurpen voor moet monteren om het verschil te compenseren. Ik doe dat alleszins niet en ondervind hier geen problemen mee maar dat is uiteraard persoonlijk.
Bij een nieuwe fiets zijn dat van die dingen die je moet uitproberen, aanpassen, weer iets verschuiven....en vroeg of laat vind je wel de positie waar je mee kan leven.
Gezien de cijfers die je noemt vermoed ik dat je de vraag op Weightweenies ook hebt gevonden. Als ik zoek dan vind ik ook niet echt bruikbare info. Ik kan je ook niet verder helpen. Ik heb mechanische 11spd en Di2 12spd. Maar met die vergelijking ben je niet mee geholpen dus.
Waarom wil je het verschil weten? Wat heb je nu zelf? Want als je al 11 spd Di2 hebt dan is de vraag om de maat voor 12spd Di2 zo gesteld (en beantwoord).
Waarom wil je het verschil weten? Wat heb je nu zelf? Want als je al 11 spd Di2 hebt dan is de vraag om de maat voor 12spd Di2 zo gesteld (en beantwoord).
Ride bikes, not tanks!
Dat klopt, Leon. Op dat forum zegt de één dat het om 4,7mm gaat volgens opgave van Shimano, en de ander dat het een volle centimeter betreft. Daarnaast hoor ik om mij heen verschillende getallen.
Ik stap over naar een andere fiets en daarmee van 11sp Di2 naar 12sp Di2. Als het verschil inderdaad één centimeter is (op eenzelfde stuur), dan zou het toch mijn keuze voor lengte van de stuurpen kunnen beïnvloeden. Meten is weten, maar ik heb ze niet naast elkaar.
Ik stap over naar een andere fiets en daarmee van 11sp Di2 naar 12sp Di2. Als het verschil inderdaad één centimeter is (op eenzelfde stuur), dan zou het toch mijn keuze voor lengte van de stuurpen kunnen beïnvloeden. Meten is weten, maar ik heb ze niet naast elkaar.
Misschien heb je hier wat aan:
https://handsonbike.blogspot.com/2022/0 ... r8170.html
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Dank! Met veel belangstelling gelezen. Mooie, gedetailleerde vergelijking, maar behandelt niet de toename in reach.wezep schreef: ↑23 okt 2023 21:28 Misschien heb je hier wat aan:
-
- Forum-lid HC
Mocht er echt een groot verschil inzitten en je iets willen met de totale reach zou ik ook naar de reach van je stuur kijken, eerder dan naar een stuurpen.
Je gaat het dan eigenlijk verkeerd om aanpassen. Dan zit je op het rechte deel wel heel dichtbij.
Misschien is het persoonlijk maar ik vind de reach van 90% van de sturen veel te veel. 70 a 75mm vind ik net mooi.
Liever zou ik ook nog wel 60 a 65mm proberen. Maargoed ik heb een bepaald idee met een racestuur wat velen denk ik heel fijn vinden maar amper op de markt is.
Veel backsweep een graad of 10 a 12 en dan gaan werken met een virtual reach.
Ik heb nu een syncros aero stuur, mooi ding fijne dikke vorm van de buis. Maar helemaal recht, en wat krijg je dan een aero stuur maar als je hem beet pakt gaan je ellebogen naar buiten, weg aero voordeel....... en erger het zit gewoon niet fijn. Je handen staan niet recht als je ze op je stuur legt.
Je gaat het dan eigenlijk verkeerd om aanpassen. Dan zit je op het rechte deel wel heel dichtbij.
Misschien is het persoonlijk maar ik vind de reach van 90% van de sturen veel te veel. 70 a 75mm vind ik net mooi.
Liever zou ik ook nog wel 60 a 65mm proberen. Maargoed ik heb een bepaald idee met een racestuur wat velen denk ik heel fijn vinden maar amper op de markt is.
Veel backsweep een graad of 10 a 12 en dan gaan werken met een virtual reach.
Ik heb nu een syncros aero stuur, mooi ding fijne dikke vorm van de buis. Maar helemaal recht, en wat krijg je dan een aero stuur maar als je hem beet pakt gaan je ellebogen naar buiten, weg aero voordeel....... en erger het zit gewoon niet fijn. Je handen staan niet recht als je ze op je stuur legt.