Lopende terugroep / recall acties
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5237
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Kapotte crank naar een service center brengen. Niet beginnen over degene die je nu al hebt vervangen.
Als t goed is krijg je een crank die lijkt op de 12sp varianten maar met 11sp aangepast bladen.
Cranks die nog goed zijn ( je huidige ) worden niet vervangen en er is ook geen actie voor.
Als t goed is krijg je een crank die lijkt op de 12sp varianten maar met 11sp aangepast bladen.
Cranks die nog goed zijn ( je huidige ) worden niet vervangen en er is ook geen actie voor.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45
Mijn 6800 crankset is ondertussen goedgekeurd. Heb met mijn fietsspecialist meegekeken en meegeluisterd. Rechtercrank en voorbladen zijn gedemonteerd en uitgebreid onderzocht op zichtbare scheurtjes. Ze krijgen per keer financiële compensatie van Shimano, netjes vind ik. Wat me geruststelde is dat je het vantevoren zou moeten merken (gekraak en speling), dat zij sinds 2012 2x een foute crankset hebben vervangen en dat de afwijking zo goed als gebruikgerelateerd was.
Scott Addict 20 disc (2017) | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540
-
- Forum-lid
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 14 okt 2010 18:10
Ik heb ook een crankset die onder de genoemde nummers vallen. Kan ik die bij elk willekeurig shimano center brengen? Of moet die per se naar waar de fiets gekocht is?
Heb ook een crank van Shimano met typenr dat onder de terugroepactie valt. Echter toen ik bij Mantel aanklopte om te laten controleren werd ik verwezen naar hun blog om eerst te kijken of ik zelf zichtbare sporen kan vinden en op basis daarvan alsnog een afspraak maken.
Net even gecontroleerd en optisch niets zichtbaar en ook geen last van kraken. Is dat alles hoe de dealers het ook controleren? In de eerste berichten had ik het idee dat er een soort rontgen apparaat of zo zou komen waarmee ze echt in de structuur konden kijken. Maar denk dat als t zo duidelijk zichtbaar is als zij t doen voorkomen, er toch al veel meer mensen t hadden gezien bij poetsen van de fiets????? Of doet Mantel het een beetje makkelijk af?
Net even gecontroleerd en optisch niets zichtbaar en ook geen last van kraken. Is dat alles hoe de dealers het ook controleren? In de eerste berichten had ik het idee dat er een soort rontgen apparaat of zo zou komen waarmee ze echt in de structuur konden kijken. Maar denk dat als t zo duidelijk zichtbaar is als zij t doen voorkomen, er toch al veel meer mensen t hadden gezien bij poetsen van de fiets????? Of doet Mantel het een beetje makkelijk af?

- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5237
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Mantel heeft er duidelijk geen zin in. In principe is er geen speciale methode. Alleen wel een uitgebreide instructie waar te kijken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Moderator
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
En nu is SRAM aan de beurt.....
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
onderstaand bericht gedeeld op mail en socialmedia door fm waar ik 2 fietsen gekocht heb.
foto's staan ook op hun fb pagina. https://www.facebook.com/woestsport
𝐓𝐞𝐫𝐮𝐠𝐫𝐨𝐞𝐩𝐚𝐜𝐭𝐢𝐞 𝐒𝐡𝐢𝐦𝐚𝐧𝐨 𝐔𝐥𝐭𝐞𝐠𝐫𝐚 & 𝐃𝐮𝐫𝐚-𝐀𝐜𝐞 𝟏𝟏-𝐬𝐩𝐞𝐞𝐝 𝐜𝐫𝐚𝐧𝐤𝐬𝐭𝐞𝐥𝐥𝐞𝐧: 𝐥𝐚𝐚𝐭 𝐣𝐞 𝐜𝐫𝐚𝐧𝐤𝐬𝐭𝐞𝐥 𝐢𝐧𝐬𝐩𝐞𝐜𝐭𝐞𝐫𝐞𝐧 𝐛𝐢𝐣 𝗪𝐨𝐞𝐬𝐭 𝐒𝐩𝐨𝐫𝐭.
Shimano heeft bekend gemaakt dat voor bepaalde crankstellen een terugroepactie geldt. Ultegra en Dura-Ace 11-speed crankstellen die geproduceerd zijn tussen 1 juni 2012 en 30 juni 2019 vallen binnen deze categorie, omdat bekend is geworden dat er problemen bestaan met het breken en/of loskomen van sommige crankarmen.
𝐕𝐚𝐥𝐭 𝐦𝐢𝐣𝐧 𝐜𝐫𝐚𝐧𝐤𝐬𝐭𝐞𝐥 𝐛𝐢𝐧𝐧𝐞𝐧 𝐝𝐞𝐳𝐞 𝐜𝐚𝐭𝐞𝐠𝐨𝐫𝐢𝐞?
Het gaat om de volgende cranksets, geproduceerd tussen juni 2012 en 30 juni 2019:
Ultegra FC-6800
Dura-Ace FC-9000
Ultegra FC-R8000
Dura-Ace FC-R9100
FC-R9100-P 11-speed bonded Hollowtech II race-cranksets in Europa
Om erachter te komen of jouw crankset geïnspecteerd moet worden kan je het typenummer en productienummer controleren. Deze is te vinden aan de binnenzijde van de crankarm.
De getroffen modellen zijn vóór juli 2019 geproduceerd en hebben de volgende tweeletterige productiecode: KF, KG, KH, KI, KJ, KK, KL, LA, LB, LC, LD, LE, LF, LG, LH, LI, LJ, LK, LL, MA, MB, MC, MD, ME, MF, MG, MH, MI, MJ, MK, ML, NA, NB, NC, ND, NE, NF, NG, NH, NI, NJ, NK, NL, OA, OB, OC, OD, OE, OF, OG, OH, OI, OJ, OK, OL, PA, PB, PC, PD, PE, PF, PG, PH, PI, PJ, PK, PL, QA, QB, QC, QD, QE, QF, QG, QH, QI, QJ, QK, QL, RA, RB, RC, RD, RE, en RF.
Op de 2e foto (swipe
) zie je in het gele vakje het typenummer (in dit geval FC-6800) en in het blauwe vakje de productiecode (in dit geval LG).
Wanneer typenummer én productienummer overeenkomen met bovengenoemde nummers is het belangrijk dat je je crankset laat inspecteren.
𝐇𝐨𝐞 𝐥𝐚𝐚𝐭 𝐢𝐤 𝐦𝐢𝐣𝐧 𝐜𝐫𝐚𝐧𝐤𝐬𝐞𝐭 𝐢𝐧𝐬𝐩𝐞𝐜𝐭𝐞𝐫𝐞𝐧 𝐛𝐢𝐣 𝗪𝐨𝐞𝐬𝐭?
Om te controleren of jouw crankstel onderdeel is van de terugroepactie, is het van belang je volledige crankstel te laten inspecteren bij een erkende Shimano-dealer (zoals Woest Sport). Deze inspectie is bedoeld om vast te stellen of de crankarmen een mogelijk probleem vertonen met loslaten van de verbinding.
Onze monteurs inspecteren kosteloos & zonder afspraak!
foto's staan ook op hun fb pagina. https://www.facebook.com/woestsport
𝐓𝐞𝐫𝐮𝐠𝐫𝐨𝐞𝐩𝐚𝐜𝐭𝐢𝐞 𝐒𝐡𝐢𝐦𝐚𝐧𝐨 𝐔𝐥𝐭𝐞𝐠𝐫𝐚 & 𝐃𝐮𝐫𝐚-𝐀𝐜𝐞 𝟏𝟏-𝐬𝐩𝐞𝐞𝐝 𝐜𝐫𝐚𝐧𝐤𝐬𝐭𝐞𝐥𝐥𝐞𝐧: 𝐥𝐚𝐚𝐭 𝐣𝐞 𝐜𝐫𝐚𝐧𝐤𝐬𝐭𝐞𝐥 𝐢𝐧𝐬𝐩𝐞𝐜𝐭𝐞𝐫𝐞𝐧 𝐛𝐢𝐣 𝗪𝐨𝐞𝐬𝐭 𝐒𝐩𝐨𝐫𝐭.
Shimano heeft bekend gemaakt dat voor bepaalde crankstellen een terugroepactie geldt. Ultegra en Dura-Ace 11-speed crankstellen die geproduceerd zijn tussen 1 juni 2012 en 30 juni 2019 vallen binnen deze categorie, omdat bekend is geworden dat er problemen bestaan met het breken en/of loskomen van sommige crankarmen.
𝐕𝐚𝐥𝐭 𝐦𝐢𝐣𝐧 𝐜𝐫𝐚𝐧𝐤𝐬𝐭𝐞𝐥 𝐛𝐢𝐧𝐧𝐞𝐧 𝐝𝐞𝐳𝐞 𝐜𝐚𝐭𝐞𝐠𝐨𝐫𝐢𝐞?
Het gaat om de volgende cranksets, geproduceerd tussen juni 2012 en 30 juni 2019:
Ultegra FC-6800
Dura-Ace FC-9000
Ultegra FC-R8000
Dura-Ace FC-R9100
FC-R9100-P 11-speed bonded Hollowtech II race-cranksets in Europa
Om erachter te komen of jouw crankset geïnspecteerd moet worden kan je het typenummer en productienummer controleren. Deze is te vinden aan de binnenzijde van de crankarm.
De getroffen modellen zijn vóór juli 2019 geproduceerd en hebben de volgende tweeletterige productiecode: KF, KG, KH, KI, KJ, KK, KL, LA, LB, LC, LD, LE, LF, LG, LH, LI, LJ, LK, LL, MA, MB, MC, MD, ME, MF, MG, MH, MI, MJ, MK, ML, NA, NB, NC, ND, NE, NF, NG, NH, NI, NJ, NK, NL, OA, OB, OC, OD, OE, OF, OG, OH, OI, OJ, OK, OL, PA, PB, PC, PD, PE, PF, PG, PH, PI, PJ, PK, PL, QA, QB, QC, QD, QE, QF, QG, QH, QI, QJ, QK, QL, RA, RB, RC, RD, RE, en RF.
Op de 2e foto (swipe
Wanneer typenummer én productienummer overeenkomen met bovengenoemde nummers is het belangrijk dat je je crankset laat inspecteren.
𝐇𝐨𝐞 𝐥𝐚𝐚𝐭 𝐢𝐤 𝐦𝐢𝐣𝐧 𝐜𝐫𝐚𝐧𝐤𝐬𝐞𝐭 𝐢𝐧𝐬𝐩𝐞𝐜𝐭𝐞𝐫𝐞𝐧 𝐛𝐢𝐣 𝗪𝐨𝐞𝐬𝐭?
Om te controleren of jouw crankstel onderdeel is van de terugroepactie, is het van belang je volledige crankstel te laten inspecteren bij een erkende Shimano-dealer (zoals Woest Sport). Deze inspectie is bedoeld om vast te stellen of de crankarmen een mogelijk probleem vertonen met loslaten van de verbinding.
Onze monteurs inspecteren kosteloos & zonder afspraak!