Opzetstuur + electronische shifters: Di2 of Rival etap?
Goedemorgen,
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe racefiets.
Schijfremmen + electronisch schakelen vind ik een must.
Maar... ik wil ook kunnen schakelen op mijn opzetstuur.
Wat is dan makkelijker/goedkoper/beter aan te passen?
Een fiets met Di2 of met etap?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
(en mocht het uitmaken per groep 105, Ultegra, Rival, Red of wat dan ook, dan ben ik ook wel benieuwd)
Alvast bedankt,
Groeten,
Cor
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe racefiets.
Schijfremmen + electronisch schakelen vind ik een must.
Maar... ik wil ook kunnen schakelen op mijn opzetstuur.
Wat is dan makkelijker/goedkoper/beter aan te passen?
Een fiets met Di2 of met etap?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
(en mocht het uitmaken per groep 105, Ultegra, Rival, Red of wat dan ook, dan ben ik ook wel benieuwd)
Alvast bedankt,
Groeten,
Cor
Beide is mogelijk.
Ik heb een opzetstuur op de gravelfiets, GRX met Di2 en SW-R9160 tt shifters. Deze hebben een enkele toets en ik schakel er alleen achter mee, links op, rechts af. Dat werkt prima met een 14-28 cassette omdat je daar geen voorblad hoeft te schakelen voor het naastliggende verzet totdat het serieus omhoog gaat. Maar er is ook een 2-toets shifter die ik persoonlijk wat lomp vond. Geen ervaring met SRAM.
Sram heeft zowel bekabelde als draadloze blippers. De draadloze zijn helaas wel wegwerp schakelaars. Batterij op? Weg er mee. Ze gaan heel lang mee schijnt maar zonde is het wel.
Rival en Apex werken alleen met draadloze blippers daar deze geen poort hebben in de shifters. Red en de vorige generatie Force AXS hebben een poort voor de bekabelde satellite shifters. De nieuwe generatie Force weet ik niet zeker.
Rival en Apex werken alleen met draadloze blippers daar deze geen poort hebben in de shifters. Red en de vorige generatie Force AXS hebben een poort voor de bekabelde satellite shifters. De nieuwe generatie Force weet ik niet zeker.
- thestudent
- Forum-lid HC
Met 105 is minder handig. Want daar kan je alleen nog iets aansluiten op de derde batterijpoort. Valt dus af voor deze optie.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
De TT onderdelen zijn allemaal nog 11 speed gebaseerd, dat betekent dus dat je met een extra junction B kunt werken om extra shifters aan te sluiten. Uit ervaring weet ik dat die junction B prima in een extension past. Om die 11 speed delen aan te sluiten heeft Shimano de EW-AD305 gemaakt.
- thestudent
- Forum-lid HC
Even voor de duidelijkheid, wordt het een racefiets met opzetstuur of een volledige TT setup met basebar.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Dit inderdaad, met nog wel de toevoeging dat je wel Ultegra/DA shifters kunt gebruiken op een 105 groep, en daar dan wel SW-RS801 in kunt steken.thestudent schreef: ↑27 sep 2023 08:05 Met 105 is minder handig. Want daar kan je alleen nog iets aansluiten op de derde batterijpoort. Valt dus af voor deze optie.
Als het gaat om een opzetstuur zoals in de eerste post staat dan zou ik (mits Di2) lekker gaan voor Ultegra shifters en SW-RS801-E (die moeten nu/binnenkort te koop zijn).
Het gaat om een racefiets met opzetstuur en dus niet een volledige TT setup.thestudent schreef: ↑27 sep 2023 08:28 Even voor de duidelijkheid, wordt het een racefiets met opzetstuur of een volledige TT setup met basebar.
Dank voor alle reacties tot nu toe.
Het kan dus beide en bij Di2 moet je 'even opletten' dat je de juiste spullen koopt en bij Rival zit je met 'wegwerpbare' blips.
Draadloze blips lijken me overigens wel de goedkoopste en gemakkelijkste oplossing.
Bij bedrade systemen (zowel Di2 en Etap zit je met montage + evt aanpassing van blipbox) en die zijn ook niet echt gratisj...
Eens? Of zie ik nog wat over het hoofd?
Die B junction die je noemt kost minder dan 20 euro ten opzichte van de SRAM Blip box die meer dan 300 euro kost. De 12 speed 105 di2 shifter heeft gewoon een SD300 poort. Dit betekent dat je een EW-JC304 junction kunt gebruiken om die met elkaar te verbinden en die door kunt lussen naar 11 speed junction box. Of het ook mogelijk is de shifters (ST-R7170) draadloos aan te sluiten en het TT deel bedraad durf ik niet te zeggen. Dat zou wel een paar kabels schelen. Overigens hoeft er uiteindelijk maar 1 kabel richting de batterij te gaan, of afhankelijk van of het mogelijk is ze draadloos aan te sluiten of niet. De rest kun je netjes weg werken door de junction boxes in de extensions te schuiven.
-
- Forum-lid HC
Bij de AXS hoef je toch geen blip box te monteren? Alleen de losse blips.
Overigens zijn deze wegwerp, maar ze gaan wel erg lang mee schijnt het.
Overigens zijn deze wegwerp, maar ze gaan wel erg lang mee schijnt het.
Nogmaals dank voor reacties...
Dat van die SRAM blip box van 300 euro had ik ook gezien en dat is eigenlijk de reden dat ik dit topic gestart ben.
Want:
1) Wat heb ik exact nodig als ik een fiets koop met 105DI2 of
2) Wat heb ik exact nodig als ik een fiets koop met Rival Etap?
(of kun je dat niet zo zwart-wit stellen)
Beetje zonde als ik voor 105Di2 ga om dat het een paar honderd euro goedkoper is terwijl ik vervolgens honderden euro's mag verspijkeren aan aanschaf/montagekosten voor het electronisch schakelen op opzetstuur terwijl je met Rival Etap mogelijk alleen wat blips moet kopen en klaar....
Da's eigenlijk de bottomline.
(en ja; als het allemaal niets uitmaakt dan ga ik voor Rival Etap, ivm geen kwetsbare draadjes)
Dat van die SRAM blip box van 300 euro had ik ook gezien en dat is eigenlijk de reden dat ik dit topic gestart ben.
Want:
1) Wat heb ik exact nodig als ik een fiets koop met 105DI2 of
2) Wat heb ik exact nodig als ik een fiets koop met Rival Etap?
(of kun je dat niet zo zwart-wit stellen)
Beetje zonde als ik voor 105Di2 ga om dat het een paar honderd euro goedkoper is terwijl ik vervolgens honderden euro's mag verspijkeren aan aanschaf/montagekosten voor het electronisch schakelen op opzetstuur terwijl je met Rival Etap mogelijk alleen wat blips moet kopen en klaar....
Da's eigenlijk de bottomline.
(en ja; als het allemaal niets uitmaakt dan ga ik voor Rival Etap, ivm geen kwetsbare draadjes)