Vraag hier naar het door jou gezochte onderdeel of bike.

Identificatie: welk zeer oude wiel is dit? Linker wiel 20" op de foto's zoek ik

HuubvG
Forum-lid

HuubvG 25 sep 2023 12:55

De titel zegt al veel, de uitleg: ik heb een heel oude fietskar, met heel oude wielen. Het wiel rechts, daarvan had de kar er eerst twee. Één ervan ging stuk, door te zware belasting met 20 trottoirtegels a 8 kg per stuk. Spoorwegovergang met hobbels zorgde ervoor dat eerst de band klapte, daarna de velg ongeveer dubbel klapte. Vervolgens heb ik op MP het linkerwiel gevonden, ook alweer jaren geleden.

Afbeelding
Boven een bak schoonmaakazijn om de vliegroest te verwijderen

Afbeelding
Vanuit een andere hoek genomen

Diameter beide wielen: 20"
Beide zijn voorwielen
Beide hebben 28 spaken

Links: bredere velg, dikker materiaal, dikkere naaf, spaken a 3 mm ø
Rechts: smallere velg, dunner materiaal, dunnere naaf, spaken a 2 mm ø

Het rijdt wel, ik zou het zo kunnen laten, maar ik moet oppassen met zware vrachten. Ook staat de kar iets scheef omdat ik op beide velgen dezelfde bandenmaat heb, 20" × 1,75.

Ik heb inmiddels internetstad en -land afgezocht, maar niemand kan mij zeggen van welk voertuig het gezochte linkerwiel komt, al helemaal niet waar het nog te bemachtigen zou zijn.

Verder is het ook wel de sport om juist dit wiel erbij te willen hebben, een uitdaging.

roos1
Forum-lid

roos1 25 sep 2023 13:17

Is dat wiel niet van een oude crossfiets?

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... el-20-inch
Gr Roos

abdr
Forum-lid

abdr 25 sep 2023 14:51

Er is geen reden om aan te nemen dat het linkerwiel sterker is dan het rechterwiel omdat de beperkende factor die oude stalen enkelwandige velgen zijn. Ik durf ervoor wedden dat als je die spaken op een "moderne" spaakspanning van 120kg zet, dat dan die velgen kromtrekken, of dat je de nippels door de velg begint te trekken.

3mm spaken zijn dus overkill, 2mm is meer dan genoeg. En dat stalen naafhuis (rechts) vergeleken het aluminium naafhuis (links) zal ook wel sterk genoeg zijn.

Dus een ander wiel heeft wat mij betreft geen zin. Om je wielen te sparen, zorg voor voldoende bandenspanning en, vooral, gelijkmatige spaakspanning. Dat kan je op gehoor controleren.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 25 sep 2023 15:49

Om preciezer te zijn: 20inch is geen maat, maar een aanduiding met een getal. Je moet de maat meten op de schouder van de velg: omtrek meten en delen door 3,14. Er zijn wel 4 maten, die alle met 20 inch worden aangeduid: 451, 438, 419 en 406 mm. 406 mm is momenteel het meeste courant. Dan kun je gerichter zoeken.

HuubvG
Forum-lid

HuubvG 25 sep 2023 18:25

Hoe kan het dan dat het rechterwiel ook al verbogen, uitgerekte spaken krijgt, een slag erin krijgt, het tweede wiel dus met deze kwalen, terwijl het linker wiel goed blijft?

En waarom heeft een bromfiets dikkere velgen en dikkere spaken, en een motorfiets nog dikkere?

Daarom heb ik zolang wielen erop gezet die ik gisteren gratis kon ophalen, ook wee van een crossfiets. Dan kan ik weer vooruit.

Voorlopig wacht ik toch stiekem af of ik zo'n wiel met dikkere spaken te pakken krijg.

abdr
Forum-lid

abdr 25 sep 2023 19:32

Er is niets dat zegt dat het rechterwiel correct gespaakt is, en dat geldt ook voor het linkerwiel.

In plaats van je blind te staren op spaakdikte zou je beter een spaaksleutel ter hand nemen en het wiel bijspannen nu het nog niet helemaal kapot is. Je kan spaakspanning controleren aan de hand van toonhoogte, het is niet 100% nauwkeurig maar het vertelt je genoeg.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 25 sep 2023 20:21

HuubvG schreef: 25 sep 2023 18:25 En waarom heeft een bromfiets dikkere velgen en dikkere spaken, en een motorfiets nog dikkere?
Koppel?!...

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 26 sep 2023 08:53

Krachtoverbrenging, hogere snelheid, constructie eisen, veiligheid, stijfheid, zwaardere aandrijflijn, gewicht etc.
Do or don’t, there is no try

HuubvG
Forum-lid

HuubvG 26 sep 2023 15:11

Ja!

Wat dacht je van de zijdelingse krachten die op een kar werken? Het wiebelen naar links en rechts heb je niet bij een fiets. Daar zijn de wielen (zoals rechts) niet voor gemaakt. Ook in de bochten zijn de zijdelingse krachten veel groter. Vandaar dat het rechter steeds stuk gaat. Het linker wiel kan dit wel hebben.

Dus ga ik toch voor een wiel met dikke velgen, dikke spaken. Desnoods een (nieuwe) set met zwaardere velgen en spaken.

Bedankt allen.

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 26 sep 2023 15:24

Mijn opmerking ging meer over de vraag waarom brommers en motoren…. Enz.
Ik weet niet wat je in de fietskar gaat vervoeren maar qua gewicht zal het nooit excessief zijn denk ik.
Wat volgens mij juist wel van belang is,is de banddikte die op kunt leggen zodat je kar niet te veel gaat stuiteren.

HuubvG
Forum-lid

HuubvG 26 sep 2023 16:08

Eerder had ik verteld dat de wielen nogal wat hebben te verduren. Ik vervoer er weleens trottoirtegels in, had er eens 20 in gelegd. Dat is 20 × 8 kg = 160 kg. Plus het gewicht van de kar zelf, er komt 25 kg bij, is 185 kg.

Dat is per wiel 92,25 kg... en dat kostte me toen een spontane klapband, én een ingeklapt wiel. Op marktplaats heb ik toen een wiel gevonden met de dikkere velgen en spaken, zoals links op de foto.

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 26 sep 2023 17:07

Ah zo! Ik ben jaloers op je beenspieren 😅

Plaats reactie