De ideale commuter
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Vreemd, dat kan ik ook niet vinden in de beschrijving, alleen dat ze met een Gates systeem geleverd worden. In het mailtje waarin werd aangekondigd dat die Conti riem vervangen zou worden, werd het precies zo geformuleerd en is het uiteindelijk dus CDX geworden. Gezien hun publiek zou CDN me ook onlogisch lijken, maar dat zegt verder weinig natuurlijk.
Het is onlogisch om om-het-even welke fiets met CDN uit te rusten. Daar trap je namelijk dwars doorheen weet ik nu. De FM geeft bovendien aan dat deze aandrijving zo'n 3000 km mee gaat 
Jammer dat de meeste mensen (inclusief mijzelf) dat aanvankelijk niet weten; het is wel iets om in de gaten te houden bij de aanschaf van een nieuwe commuter. Een (stevige!) riemaandrijving biedt namelijk voor woon-werk gebruik verder vooral veel voordelen.

Jammer dat de meeste mensen (inclusief mijzelf) dat aanvankelijk niet weten; het is wel iets om in de gaten te houden bij de aanschaf van een nieuwe commuter. Een (stevige!) riemaandrijving biedt namelijk voor woon-werk gebruik verder vooral veel voordelen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 29 aug 2018 19:05

Dit is mijn fiets (cube editor 2018), ideaal voor woon-werkverkeer. Dagelijks fiets ik hiermee 70km (retour). Ik heb nog geen racefiets dus het verschil kan ik nog niet beoordelen, maar met deze fiets kan ik behoorlijk doortrappen.
Update na lange tijd.
De focus heeft na 14k km dienst een tweede leven gekregen. Nadat de cdx aandrijving (6000km oud) de geest had gegeven, de naafdynamo zijn werk niet meer deed, de versnellingsnaaf vast stond in standje 6, en de remmen hun werk niet meer deden, heb ik lang op het punt gestaan het ding weg te gooien.
In plaats daarvan heb ik frame, stuur, stuurpen, crankstel en zadelpen gehouden. Zadel ook, maar dat heb ik opnieuw overtrokken met een restlapje leer. Mooi setje wielen laten spaken (hope pro4 met rad15 velgen) en de fiets single speed opgebouwd. Via het mtb forum een setje sram remmen op de kop getikt voor een hele vriendelijke prijs.
Fietst lekkerder dan ooit

Paar dingen waar ik nog over twijfel. Input welkom:
Ik heb nu dus een gewone ketting aandrijving. Het liefst zou ik daar een kettingkast om hebben. Hebie heeft een oplossing die op de ketting ligt (dus zonder frame montage). Dat gaat misschien aanlopen en herrie maken. Iemand ervaring?
Verlichting moet er ook op. Het liefst iets dat permanent vast zit, met verwijderbare oplaadbare accu. Bestaat zoiets, of wordt dat knutselwerk?
Waarschijnlijk komt er toch een, minimalistisch, bagagerek op om mijn laptop en schone kleren niet op mijn rug te hoeven dragen.
De focus heeft na 14k km dienst een tweede leven gekregen. Nadat de cdx aandrijving (6000km oud) de geest had gegeven, de naafdynamo zijn werk niet meer deed, de versnellingsnaaf vast stond in standje 6, en de remmen hun werk niet meer deden, heb ik lang op het punt gestaan het ding weg te gooien.
In plaats daarvan heb ik frame, stuur, stuurpen, crankstel en zadelpen gehouden. Zadel ook, maar dat heb ik opnieuw overtrokken met een restlapje leer. Mooi setje wielen laten spaken (hope pro4 met rad15 velgen) en de fiets single speed opgebouwd. Via het mtb forum een setje sram remmen op de kop getikt voor een hele vriendelijke prijs.
Fietst lekkerder dan ooit

Paar dingen waar ik nog over twijfel. Input welkom:
Ik heb nu dus een gewone ketting aandrijving. Het liefst zou ik daar een kettingkast om hebben. Hebie heeft een oplossing die op de ketting ligt (dus zonder frame montage). Dat gaat misschien aanlopen en herrie maken. Iemand ervaring?
Verlichting moet er ook op. Het liefst iets dat permanent vast zit, met verwijderbare oplaadbare accu. Bestaat zoiets, of wordt dat knutselwerk?
Waarschijnlijk komt er toch een, minimalistisch, bagagerek op om mijn laptop en schone kleren niet op mijn rug te hoeven dragen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik heb ook mijn commuter om laten zetten van belt naar ketting. Bedrijfszekerder (als een ketting versleten is maakt ie herrie maar trap je hem niet kapot zoals met een belt en de tandwielen voor een ketting kosten niks, terwijl die voor belt van goud lijken). Ik het er een chainglider om zitten. Maakt iets geluid maar indien goed gemonteerd echt heel weinig. Deze volgens mij: https://www.bikester.nl/hebie-chainglid ... ets%20past.
Mooi fietsje trouwens zo !
Mooi fietsje trouwens zo !
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5237
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Hebie chainglider werkt prima. Mits je op het moment dat je die gebruikt gewoon een dikke nat smeermiddel gebruikt hoor je m niet echt.
Ik zeg ook altijd over belts, leuk dat onderhoudsvrije totdat ie echt kapot gaat. Dan lopen de kosten weer aardig op.
Singlespeed kettingen kosten nagenoeg niets en als je ze zelf kan vervangen een klusje van niets.
Ik zeg ook altijd over belts, leuk dat onderhoudsvrije totdat ie echt kapot gaat. Dan lopen de kosten weer aardig op.
Singlespeed kettingen kosten nagenoeg niets en als je ze zelf kan vervangen een klusje van niets.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Oplossing voor commuter met ketting:
https://www.decathlon.nl/p/reflectieband-500/_/R-p-515
Deze gebruik ik al jaren. Kost weinig, nooit vieze broekspijpen gehad. En je voelt niet dat er iets om je enkel heen klemt
https://www.decathlon.nl/p/reflectieband-500/_/R-p-515
Deze gebruik ik al jaren. Kost weinig, nooit vieze broekspijpen gehad. En je voelt niet dat er iets om je enkel heen klemt
Live fast; die young. mijn blog
Het gaat mij niet om de bescherming van de broek, maar om bescherming van de aandrijving. Die hebie dingen kosten ook de wereld niet, dus mss maar gewoon proberen.
Dat is dan een nadeeltje van ketting vs belt. Alleen kost een volledige cdx aandrijving letterlijk 10x zoveel als een ketting aandrijving, en gaat ie hoogstens 3x langer mee.
Nog tips voor verlichting?
Dat is dan een nadeeltje van ketting vs belt. Alleen kost een volledige cdx aandrijving letterlijk 10x zoveel als een ketting aandrijving, en gaat ie hoogstens 3x langer mee.
Nog tips voor verlichting?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Permanent vast; dat noemt gewoon verlichting met een naafdynamo. Met juiste voorlicht meer dan voldoende zicht op wegen zonder verlichting. En ineens ook met een goed achterlicht.
Alle oplossingen met batterij vind ik knoeien.... er komt altijd die dag dat de batterij niet opgeladen was, en opnieuw en opnieuw... en opnieuw...
Idd, naafdynamo is imho de beste oplossing. Heb in het verleden ook oplaadbare oplossingen gehad. (ali) Veel licht, verwijderbaar, maar altijd in de gaten houden hoeveel batterij nog en niet vergeten te laden. Ik zeg naafdynamo.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.