Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Moderne band goed om de velg krijgen zonder hobbelen

opper
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jun 2019 19:08

opper 09 jun 2023 19:07

Hoi,

Ik kon bijna niet geloven na bijna 40 jaar fietsen en alles zelf onderhouden. Ik kreeg mijn nieuwe band (Schwalbe Hurricane 42-622) niet goed om mijn velg. Hij ging wel makkelijk op, maar de fiets hobbelde enorm. Aan de reflex strook was ook te zien dat de band niet mooi rond lag. Nog nooit meegemaakt in al die jaren. Een tweede exemplaar geprobeerd, zelfde probleem. Ik dacht wellicht is mijn oude wiel aan vervanging toe na een stevig lekke band met klemgereden band. Maar op het nieuwe wiel hetzelfde probleem.

Na informeren bij de fietsenmaker begrijp ik dat het tegenwoordig een vaak voorkomend probleem is. Laatste keer bandenwisselen bij mij was 7 jaar geleden, alhoewel ik deze ook nog 2 Schwalbe Big Apples op mijn MTB heb geplaatst zonder problemen.

Is er ergens een uitleg of filmpje over hoe te handelen als de band niet mooi rond wil liggen? Het internet staat vol met "gewoon wat vaseline of smeermiddel op de rand smeren, dan plopt hij vanzelf goed bij het oppompen". Maar dat werkt nu, voor mij althans, niet goed. De fietsenmakers is toch ook al gauw een kwartiertje aan het worstelen geweest om de band "rond" te krijgen.

Ik heb het zelf geprobeerd met mijn voorwiel, maar krijg het niet voor elkaar. Nou heb ik niet superveel kracht in mijn handen, maar heb vooral ook geen idee hoe ik het aan moet pakken. Zit nu beetje hier en daar te duwen en trekken, maar wellicht is er een bepaalde aanpak die goed werkt?

Opper

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8547
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 09 jun 2023 20:27

opper schreef: 09 jun 2023 19:07 Hoi,

Ik kon bijna niet geloven na bijna 40 jaar fietsen en alles zelf onderhouden. Ik kreeg mijn nieuwe band (Schwalbe Hurricane 42-622) niet goed om mijn velg. Hij ging wel makkelijk op, maar de fiets hobbelde enorm. Aan de reflex strook was ook te zien dat de band niet mooi rond lag. Nog nooit meegemaakt in al die jaren. Een tweede exemplaar geprobeerd, zelfde probleem. Ik dacht wellicht is mijn oude wiel aan vervanging toe na een stevig lekke band met klemgereden band. Maar op het nieuwe wiel hetzelfde probleem.

Na informeren bij de fietsenmaker begrijp ik dat het tegenwoordig een vaak voorkomend probleem is. Laatste keer bandenwisselen bij mij was 7 jaar geleden, alhoewel ik deze ook nog 2 Schwalbe Big Apples op mijn MTB heb geplaatst zonder problemen.

Is er ergens een uitleg of filmpje over hoe te handelen als de band niet mooi rond wil liggen? Het internet staat vol met "gewoon wat vaseline of smeermiddel op de rand smeren, dan plopt hij vanzelf goed bij het oppompen". Maar dat werkt nu, voor mij althans, niet goed. De fietsenmakers is toch ook al gauw een kwartiertje aan het worstelen geweest om de band "rond" te krijgen.

Ik heb het zelf geprobeerd met mijn voorwiel, maar krijg het niet voor elkaar. Nou heb ik niet superveel kracht in mijn handen, maar heb vooral ook geen idee hoe ik het aan moet pakken. Zit nu beetje hier en daar te duwen en trekken, maar wellicht is er een bepaalde aanpak die goed werkt?

Opper
Bandenvet-Afwasmiddel,en met de Compressor lucht er in.Of even langs de kwik-fit en vragen of ze voor 50 cent lucht hebben.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

opper
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jun 2019 19:08

opper 09 jun 2023 21:19

Zoals gezegd werkt dat niet.

hayes

hayes 09 jun 2023 21:59

Soms moet ik ook een keer of vier band afhalen en opnieuw opleggen.
Proberen om de band zeker bij het ventiel goed aan te drukken (bij Tubeless rijden alleszins).
Band 5 of 10 cm schuiven en opnieuw proberen.
Wat ik ook soms doe is om op echt lage druk wat gaan rijden in de hoop dat de band zich dan goed zet. Daarna op juiste druk zetten.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 10 jun 2023 07:23

Je moet juist tegenover het ventiel beginnen zodat je de band dieper in het velgbed kunt leggen. Dan strak er omheen duwen zodat je ruimte creëert bij het ventiel.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 10 jun 2023 08:04

Met zeer weinig druk <1 in de band met de hand het wiel schuin tegen de grond duwen en stukje draaien en helemaal rond masseren. Zo kan je met je hele lichaamsgewicht op het wiel hangen recht boven op de bobbel plek. Met je handen is vaak erg vermoeiend. Daarna even iets te veel druk erin, meestal wil hij dan wel. Zo niet weer lucht eruit en herhalen. Wrijving verminderen met smering helpt wel iets. Sommige band en velgcombinaties willen gewoon moeilijk, misschien is de hieldraad wat aan de dikke kant voor je velghaak.

Klein dingetje om te controleren is of het velglint nergens hobbels creeert.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

meuk
Forum-lid
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 10 jun 2023 09:03

Bij mij hielp het om met wat sop de band er goed op te krijgen en de hobbel kreeg ik weg door paar keer op te pompen (snel veel lucht met compressor erin) en leeg te laten totdat het goed was.

opper
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jun 2019 19:08

opper 10 jun 2023 10:15

Ik las nat bij een webshop meerdere reviews van mensen met hetzelfde probleem met deze band. Hopelijk gaan mijn toekomstige banden makkelijker 🙂

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1423
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 11 jun 2023 15:22

Na 40 jaar wielrennen ben ik inmiddels bij 60 aangeland. De kracht in m’n handen wordt minder.
Laatst heeft iemand een bandenknecht aangeraden. Da’s een stukje gereedschap om je te helpen een band goed om te leggen.
hun fietsen.

1094
Forum-lid
Berichten: 1662
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 11 jun 2023 21:13

NuitKor schreef: 10 jun 2023 07:23 Je moet juist tegenover het ventiel beginnen zodat je de band dieper in het velgbed kunt leggen. Dan strak er omheen duwen zodat je ruimte creëert bij het ventiel.
Ik heb altijd geleerd om bij het ventiel te beginnen en dan naar de positie tegenover het ventiel te werken

Plaats reactie