Op mijn fiets zit een crank Ultegra 10-speed 6750 compact 50-34. Soms rij ik liever met een 39 en heb daarvoor TA Specialites Zephyr bladen liggen in 50-39. Omdat het wisselen te lang duurt, en omdat die bladen er op de Ultegra-crank niet heel mooi uitzien, gebruik die eigenlijk minder dan ik zou willen (op het vlak vind ik een 39 veel fijner dan een 34 en zo vaak ga ik niet naar de bergen).
Zou ik de FC-RS500 crank 11-speed kunnen gebruiken om de Zephyr-bladen op te monteren en afwisselend kunnen gebruiken met de originele 10-speed Ultegra crank? Past dat?
Crank: Shimano FC-RS500 11-speed ter vervanging Ultegra 6750 10-speed?
Daar zijn ook andere berichten over!
Dit is eerder in een ander topic behandeld. Het KAN werken. Risico bij een verkeerde shift is dat je ketting tussen de twee kettingbladen valt en dan trap je je hele crankstel naar de Filistijnen. Dit heeft te maken met de geleiding van de ketting achterlangs de grote kettingblad. Deze is zo gemaakt dat de ketting perfect OP het kleine blad valt (wat bij de grote kettingblad hoort volgens de Shimano specs). Als de kleine blad groter is en de vertanding dus hoger staat dan waar de geleiding van de grote kettingblad uitkomt, valt de ketting niet goed OP de kleine kettingblad maar er net half op. Bij een te schuine ketting (groot voor, klein achter en dan in een keer naar de kleine kettingblad willen) en druk op de pedalen, kan de ketting tussen de kettingbladen getrokken worden.
Het schakelt prima en functioneert ok maar er is altijd een kleine (?) risico dat het dus mis gaat. Bij heel veel mensen gaat het jarenlang goed maar er zijn ook genoeg gevallen die zo een nieuwe crankstel nodig hadden.
Het schakelt prima en functioneert ok maar er is altijd een kleine (?) risico dat het dus mis gaat. Bij heel veel mensen gaat het jarenlang goed maar er zijn ook genoeg gevallen die zo een nieuwe crankstel nodig hadden.
Dank allen voor jullie input. Het ging me niet zozeer over of 50-39 zou werken, dat doe ik op dit moment ook al op de Ultegra-crank en is tot nu toe altijd goed gegaan. Nou ja, 1x vloog de ketting bij opschakelen over het buitenblad maar daarvoor heb ik de voorderailleur daarna strakker afgesteld.
Ging me dus met name of ik deze crank zo hup in m'n binnenbracket kan schuiven en of het nog uitmaakt dat het een 11-speed crank is ipv een 10-speed.
Ging me dus met name of ik deze crank zo hup in m'n binnenbracket kan schuiven en of het nog uitmaakt dat het een 11-speed crank is ipv een 10-speed.
Als het alleen hier om gaat; ja dat kan, en nee, dat maakt niet uit.
Het antwoord is al gegeven: het kan (50 + 39 kettingbladen op de FC-RS500 crank).
34 verwisselen voor de 39 kan ook, maar daar zijn wisselende verhalen over. Sommige ervaren dat de ketting dan eraf valt tijdens schakelen. Zelf heb ik een Sram Force 22 groep waarbij ik op het vlakke een 38T monteer (gecombineerd met 50T buitenblad) en voor de heuvels / bergen monteer ik de orginele 34T. Tot op heden heb ik geen problemen ervaren met schakelen.
34 verwisselen voor de 39 kan ook, maar daar zijn wisselende verhalen over. Sommige ervaren dat de ketting dan eraf valt tijdens schakelen. Zelf heb ik een Sram Force 22 groep waarbij ik op het vlakke een 38T monteer (gecombineerd met 50T buitenblad) en voor de heuvels / bergen monteer ik de orginele 34T. Tot op heden heb ik geen problemen ervaren met schakelen.