Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

dario
Forum-lid
Berichten: 3822
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 08 jun 2023 16:04

Sulla schreef: 08 jun 2023 15:31 lol, de overheid is het toch hardstikke eens met die demonstranten......getuige de budgetten en specifieke bewindslieden voor klimaat, stikstof en energie(transitie)
Vergeet de subsidies voor Shell en de luchtvaartsector niet!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 jun 2023 18:20

SiO2 schreef: 08 jun 2023 15:22

Maar nu maak je onderscheid tussen verschillende demonstraties obv je eigen mening. Jij vindt dat boeren er alleen voor zichzelf staan en dat klimaatdrammers de wereld van de ondergang proberen te redden. Ik denk dat niet iedereen daar zo naar kijkt. Juist daarom moet de overheid aan beide de ruimte bieden om te protesteren, waarbij het uitgangspunt is dat openbare orde verstoringen niet de bedoeling zijn. Dat laatste is overigens bij de boeren wel wekenlang gedoogd, dus daar werd ook door de overheid met twee maten gemeten.
Dit lijkt mij toch wel een redelijk objectief verschil tussen demonstreren voor het grotere goed en het eigen goed.

Ik vind een goed georganiseerd protest, direct op een grote bron van het probleem niet per definitie verstoring van de openbare orde.
Een keer met de tractoren naar Den Haag is dat imho ook niet trouwens, want ook voor je eigenzaak mag je demonstreren. Dat hele idee dat je altijd maar recht moet hebben om overal maar met de auto door te kunnen rijden is bizar. De wilde acties waarbij afval op de snelweg werd gegooid en brand werd gesticht, waren er wat mij betreft over.
Campagnolo Ultra Dork

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 08 jun 2023 18:37

Ernie C. schreef: 08 jun 2023 18:20
SiO2 schreef: 08 jun 2023 15:22

Maar nu maak je onderscheid tussen verschillende demonstraties obv je eigen mening. Jij vindt dat boeren er alleen voor zichzelf staan en dat klimaatdrammers de wereld van de ondergang proberen te redden. Ik denk dat niet iedereen daar zo naar kijkt. Juist daarom moet de overheid aan beide de ruimte bieden om te protesteren, waarbij het uitgangspunt is dat openbare orde verstoringen niet de bedoeling zijn. Dat laatste is overigens bij de boeren wel wekenlang gedoogd, dus daar werd ook door de overheid met twee maten gemeten.
Dit lijkt mij toch wel een redelijk objectief verschil tussen demonstreren voor het grotere goed en het eigen goed.

Ik vind een goed georganiseerd protest, direct op een grote bron van het probleem niet per definitie verstoring van de openbare orde.
Een keer met de tractoren naar Den Haag is dat imho ook niet trouwens, want ook voor je eigenzaak mag je demonstreren. Dat hele idee dat je altijd maar recht moet hebben om overal maar met de auto door te kunnen rijden is bizar. De wilde acties waarbij afval op de snelweg werd gegooid en brand werd gesticht, waren er wat mij betreft over.
Maar het gaat er toch niet om wat jij en ik vinden? De demonstratie was verboden op die plek. Dat is waar het om gaat.

Over die trekkers: Dat was niet "een keertje naar Den Haag" hè, dat was hier in het noorden en oosten wekenlange trekkerterreur met geblokkeerde wegen en ernstige bedreigingen. Daar had van mij snoeihard tegen opgetreden mogen worden. Anarchisme maakt in Nederland de dienst uit, iedereen vindt dat hij of zij zelf moet kunnen bepalen wat wel en niet kan.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 jun 2023 18:56

Dat een demonstratie verboden is, vind ik geen argument. De mensen die in WO2, tijdens de slavernij en voor de rechten van vrouwen hebben gedemonstreerd of b.v. gestaakt, zien we nu als helden.

Ik hoop dat we dat van deze milieuhippies ook nog ooit gaan denken dat het helden zijn. Dat zou namelijk betekenen dat we een gigantisch probleem hebben weten op te lossen.

En in het wilde weg met groepjes opgeschoten boeren jeugd de snelwegen onveilig maken, hoort wat mij betreft inderdaad ook niet bij een nette manier van demonstreren.
Campagnolo Ultra Dork

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 08 jun 2023 20:56

Ernie C. schreef: 07 jun 2023 23:04

Jezelf het middelpunt van de wereld wanen, is iets anders dan het gemiddelde van de maatschappij. Als echt een ruime meerderheid zou denken dat Amerikaanse toestanden met overvolle gevangenissen en de doodstraf met eindeloze processen se criminaliteit zouden verminderen, dan was dat al lang gerealiseerd.
Daar is gemakkelijk achter te komen, alleen zijn onze 'westerse-waarden' -democraten nogal bang om het resultaat zwart op wit te zien.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 jun 2023 22:09

Je kunt er een referendum over houden en dan komt 60% van wat niet met criminaliteit bezig niet opdagen. Dan krijg je de rechtse vs de criminelen en dan zou het waarschijnlijk zijn dat rechts wint. Of dat dan een weloverwogen beslissing van het volk is, waag ik te betwijfelen.

Ik merk in ieder geval een mijn omgeving dat als je hier een beetje een discussie over voert, dat de meningen toch best genuanceerd liggen. Dat blijkt ook wel weer hier op het forum.

Ook ik ben niet per definitie tegen zwaarder straffen, maar het moet wel nut hebben. Ik zou b.v. van die IS figuren als krijgsgevangenen vastzetten totdat de oorlog die zij aan het westen verklaard hebben voorbij is. Desnoods gebruik je ze een keer voor een gevangenenruil.

Ook de georganiseerde misdaad moet keihard bestreden worden. Maar wel door aan de ene kant te straffen maar ook door aan de andere kant uitzicht te bieden op een andere vorm van succes dan drugshandel, muziek of sport.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7966
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 08 jun 2023 22:31

SIO2 schreef: Anarchisme maakt in Nederland de dienst uit, iedereen vindt dat hij of zij zelf moet kunnen bepalen wat wel en niet kan.
Dat is wat mij betreft ook het grote probleem!!
Niet alleen bij grote demonstraties maar in de hele Nederlandse samenleving
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 jun 2023 23:01

Ernie C. schreef: 08 jun 2023 22:09 Je kunt er een referendum over houden en dan komt 60% van wat niet met criminaliteit bezig niet opdagen. Dan krijg je de rechtse vs de criminelen en dan zou het waarschijnlijk zijn dat rechts wint. Of dat dan een weloverwogen beslissing van het volk is, waag ik te betwijfelen.
Referenda zijn imho niet geschikt om beleid te maken.
Daar zijn (zouden….) kundige politici voor aangesteld. Helaas laat dat nogal te wensen over de laatste jaren.

Overigens zijn we gruwelij off topic hier. Wel kudo’s aan iedereen dat het behoorlijk netjes blijft.
Less is bore

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7966
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 08 jun 2023 23:14

Referenda zijn imho niet geschikt om beleid te maken.
Daar zijn (zouden….) kundige politici voor aangesteld. Helaas laat dat nogal te wensen over de laatste jaren.
Referenda zijn inderdaad niet bedoeld voor belangrijke beslissingen wat mij betreft, eerder als volksraadpleging om lastige beslissing een bepaalde kant op te stuwen (en dan nog ben ik van mening dat het geen heel goed instrument is maar misschien wel een realtime democratie)

Vwb die “aangestelde” politici. Die zijn natuurlijk niet echt aangesteld maar democratisch gekozen. Het probleem zit hem misschien dus niet in de politiek maar meer in het volk wat stemmen uitbrengt…
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 jun 2023 08:26

Referenda zijn vaak emotie besluiten. Ik vind dat je dat ook niet moet doen. Heel gevaarlijk.
Kijk naar de brexit 2 weken later een referenda en er had geen brexit geweest, voor dat soort besluiten vind ik dat nogal wat.

Ik zou mij inderdaad niet verbazen als we de klimaat hippies straks helden vinden. Het is nu een tijd waar we doorheen moeten.
Met veel nieuwe dingen, dan krijg je ook veel meningen. Het is niet alleen in Nederland het is over de hele wereld.
Je hebt geen one size fits all oplossing. Iedereen zal zich moeten gaan aanpassen. Alleen ziet nog niet iedereen dat, dat is van alle tijden.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 09 jun 2023 09:19

Referenda zijn totaal ongeschikt.
Het merendeel van de mensen snapt niet wat de consequenties zijn van het besluit waarop ze stemmen. Dan krijg je populisten die op de onderbuik inspelen en stemmingen waarbij mensen op totaal andere argumenten hun beslissing maken. Met Brexit als beste recente voorbeeld waarbij met leugens een breuk is geforceerd.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 jun 2023 09:21

Enzzo schreef: 08 jun 2023 23:14 Vwb die “aangestelde” politici. Die zijn natuurlijk niet echt aangesteld maar democratisch gekozen. Het probleem zit hem misschien dus niet in de politiek maar meer in het volk wat stemmen uitbrengt…
Volgens mij kreeg de coalitie gewoon een draai om de oren, idem recent voor de 1e kamer en ze gaan gewoon door.
Volk stemde meer rechts dan wat we nu hebben gekregen. Ik voorzie ook een enorme chaos bij de volgende verkiezingen.
wasbeer2006 schreef: 09 jun 2023 08:26 Referenda zijn vaak emotie besluiten. Ik vind dat je dat ook niet moet doen. Heel gevaarlijk.
Kijk naar de brexit 2 weken later een referenda en er had geen brexit geweest, voor dat soort besluiten vind ik dat nogal wat.

Ik zou mij inderdaad niet verbazen als we de klimaat hippies straks helden vinden.
Brexit is het ultieme voorbeeld wat een schade een referendum kan aanrichten.

Kans dat ik klimaatdrammers helden ga vinden is vrij klein.
Er MOET iets gebeuren, maar niet door mensen die er niks aan kunnen doen (omwonenden, automobilisten, etc) keer op keer forse overlast te bezorgen. Ze irriteren de verkeerde mensen, dus volgende keer gaan ze maar voor de ingang van Shell staan, of wat dan ook. A12 mag van mij vanaf minuut 1 het waterkanon op standje Frankrijk/Israel.
Less is bore

Plaats reactie