+1derxx schreef: ↑05 jun 2023 12:02Mwoah dat zie ik toch anders. Als ik geen tubeless gereden had, had ik tijdens de rit een biba kunnen vervangen, terwijl ik nu nog gewoon 60km naar huis ben gereden, en er thuis pas achter kwam dat ik eigenlijk lek had gereden. Verder heb ik de vloeibare sealant gewoon uit de band gezogen, en er weer ingedaan nadat ik hem gerepareerd had. Waarom zou ik dat weggooien ?awinkel schreef: ↑05 jun 2023 11:49 Eigenlijk kunnen we dus concluderen dat tubeless en een racefietsband niet werkt...
De lekbestendigheid werkt niet echt, want door de hoge druk krijgt de sealant het niet dicht.
Bij MTB en gravelbanden werkt het door gebruik van lagere druk wel.
Zodra je lek gereden hebt, moet je de band van binnenuit repareren en mag je er weer nieuwe sealant in doen. Duur geintje...
De merken met korrels er in zoals die van Stan's en Squirt met beadblock drogen veel te snel uit.
Mijn ervaring met Squirt en beadblock is dat dit na een week al opgedroogd was, ondanks dat ik 70ml aan sealant in de band had toegevoegd...
Verder kan ik met tubeless met 4-4.5bar rijden ipv 6, wat het comfort zeker ten goede komt. Ik rij geen wedstrijden, en ik krijg ook geen strakke plasser van hoge gemiddeldes op strava. Meestal zit ik ergens tussen de 25 en de 30 in m'n eentje, en dat vind ik prima zo.
Voor sealant gebruik ik de Doc Blue / Schwalbe sealant, en dat werkte tijdens de rit gewoon goed.
Tubeless
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
ik heb de racefiets bandjes altijd op 8.5 bar, dat tubeless bandje deed ik op 6.0, maar dat voelt alsof het biljartlaken gladde asfalt een wasbord is.
nu naar 5.0, waarbij ik thuiskom op 4.5 , lager kan echt niet. heb ik nu meer comfort??
nee 4.5 = 8.0 draadband equivalent.
lekrijden doe ik bijna nooit, altijd super racemateriaal monteren, benieuwd wat er gebeurd met de tubeless als hij wordt doorboord door een indringer.
nu naar 5.0, waarbij ik thuiskom op 4.5 , lager kan echt niet. heb ik nu meer comfort??
nee 4.5 = 8.0 draadband equivalent.
lekrijden doe ik bijna nooit, altijd super racemateriaal monteren, benieuwd wat er gebeurd met de tubeless als hij wordt doorboord door een indringer.
Ik zou ook niet zo blij worden van indringers
Ik denk dat de dynaplugs heel hard afhangen van waar je ze moet steken. Ik vergeet constant dat er eentje in mijn achterband zit, intussen al honderden km's geleden. Ik ga 'm gewoon laten zitten tot de banden eraf gaan (bijna versleten).
Al het één en ander gekocht, om mijn wielen tubeless te maken.
Is het verstandig om te gaan fietsen zonder dynaplugs. Of bij gebrek aan die pluggen, gewoon een binnenbandje mee om eventueel te gebruiken in nood.
Is het verstandig om te gaan fietsen zonder dynaplugs. Of bij gebrek aan die pluggen, gewoon een binnenbandje mee om eventueel te gebruiken in nood.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als er genoeg vloeistof in je band zit, dan zit daar nu zoveel omheen dat de kans heel groot is dat het daar nooit gaat lekken
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
@kiekeboe, biba is geen probleem.
Je moet wel echt heel hard je best doen die banden de eerste 3000km lek te rijden.
Dus je hebt nog even tijd om pluggen te kopen.
Het kan handig zijn, maar het hoeft natuurlijk niet een biba volstaat, maar een plug is wel handig natuurlijk.
Ik heb ook pas sinds een jaartje pluggen bij me.
Je moet wel echt heel hard je best doen die banden de eerste 3000km lek te rijden.
Dus je hebt nog even tijd om pluggen te kopen.
Het kan handig zijn, maar het hoeft natuurlijk niet een biba volstaat, maar een plug is wel handig natuurlijk.
Ik heb ook pas sinds een jaartje pluggen bij me.
@wasbeer, thanks.
Bedoel je specifiek die Pirelli's of tubeless setup in het algemeen, dat je haast niet lek zou kunnen rijden de eerste 3000?
Hoeveel van die Doc Blue zou ik er de eerste keer in moeten doen, een flesje van 60ml per band?
Bedoel je specifiek die Pirelli's of tubeless setup in het algemeen, dat je haast niet lek zou kunnen rijden de eerste 3000?
Hoeveel van die Doc Blue zou ik er de eerste keer in moeten doen, een flesje van 60ml per band?
@kiekeboe, als je dit topic even terugbladert of de zoekfunctie zie je dat meestal 30-45 voor eerste keer wordt aanbevolen.
Ik heb trouwens net ook Pirellis erop gelegd (0km mee gereden) maar wat een verschil met mijn coniti 5000 S TR. De Pirellis plopten heel makkelijk op mijn hookless velgen en blijven zitten zonder sealant. Na een nacht nog volledig op druk (ok, nu wel met sealant). Nou dat was wel anders met de contis die ook nog eens met minder dan 5000km op de teller al beide slijtindicatoren weg had op de achterband. Als ze net zo rijden als de contis ben ik om.
Ik heb trouwens net ook Pirellis erop gelegd (0km mee gereden) maar wat een verschil met mijn coniti 5000 S TR. De Pirellis plopten heel makkelijk op mijn hookless velgen en blijven zitten zonder sealant. Na een nacht nog volledig op druk (ok, nu wel met sealant). Nou dat was wel anders met de contis die ook nog eens met minder dan 5000km op de teller al beide slijtindicatoren weg had op de achterband. Als ze net zo rijden als de contis ben ik om.
Als je geen plug meeneemt maar wel een biba, neem dan ook iets mee om voor het gat te stoppen. Een stukje oude buitenband bijvoorbeeld.
30-45 ml sealant is prima.
30-45 ml sealant is prima.