Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Welke Crank verhouding

Giantico
Forum-lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 nov 2020 20:52

Giantico 05 jun 2023 10:15

Wellicht kunnen jullie mij helpen en van advies voorzien. Mijn huidige crank moet worden vervangen rij nu met een 48/35 crank en 10/28 achter. Op zich geen klachten en prima maar waarom zou ik bijvoorbeeld niet gaan voor een 53/37 crank. Wat zou dan het voordeel of nadeel zijn van deze swtitch?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 jun 2023 10:22

Heb je 53-10 nodig? Zo nee, dan lekker bij 48/35 blijven.
Campagnolo Ultra Dork

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 05 jun 2023 13:10

Dat dacht ik ook. Ben je recreant of wedstrijdrijder?
53/10, 11 en 12...
Niet simpel om dit te trappen op het vlakke. Met een 10-28 cassette verzamel je dan vermoedelijk wel heel wat nutteloze kransjes in de cassette.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 jun 2023 13:20

Voordeel 53/37 is dat je meer grote kransen rijd en minder weerstand hebt en minder slijtage.

Al kan het nadeel zijn dat je in de polder weer veel aan de voorkant gaat schakelen.
Met een 48/35 hoef je voor waarschijnlijk zelden tot niet te schakelen en licht genoeg voor de bergen/heuvels.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 05 jun 2023 13:26

wasbeer2006 schreef: 05 jun 2023 13:20-29
Voordeel 53/37 is dat je meer grote kransen rijd en minder weerstand hebt en minder slijtage.

Al kan het nadeel zijn dat je in de polder weer veel aan de voorkant gaat schakelen.
Met een 48/35 hoef je voor waarschijnlijk zelden tot niet te schakelen en licht genoeg voor de bergen/heuvels.
Als je veel op je eentje toert zo rond de 29/30gem zit je met een 48 juist met een veel rechtere kettinglijn dan met een 53. En zowel op het binnenblad als op de 53 heb je dan misschien meer weerstand dan met een 48.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 jun 2023 15:19

Dat vonden ze bij Jumbo niet :-)

Maar eens dat is zeker een afweging als je juist weer niet terug moet naar je kleine blad.
Ik denk dat een 48 voor heel veel de ideale polder 1by is met toch lekker een 35 als je gaat klimmen

rvb
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 apr 2011 16:36

rvb 05 jun 2023 20:21

hoe kleiner de tandwielen, hoe lichter de fiets.

campy super record heeft net de 45/29 uit, zij weten het beste wat het beste is.

ik rijd met de shimano 40/28, ik ben een kleine tandwielen promoter , als sinds ik fiets.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 05 jun 2023 20:26

https://www.ritzelrechner.de/

Daar kun je precies uitrekenen wat de wijziging zou inhouden.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 05 jun 2023 20:32

wasbeer2006 schreef: 05 jun 2023 15:19 Dat vonden ze bij Jumbo niet :-)

Maar eens dat is zeker een afweging als je juist weer niet terug moet naar je kleine blad.
Ik denk dat een 48 voor heel veel de ideale polder 1by is met toch lekker een 35 als je gaat klimmen
Bij jumbo rijden ze dan ook een stuk sneller. In een peloton wil je niet steeds tussen de 11-12 en 13 moeten wisselen. Dan is een groter tandwiel wel efficienter.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

christiaan_01
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 okt 2007 17:02

christiaan_01 05 jun 2023 20:57

Ik ben sinds vorige week over op Ultegra 46-36 met een 11-34 cassette.
Moet nog even wat meer ervaring op doen, maar het eerste gevoel is goed.

Ik rij nu, behalve als het te steil bergop gaat, voortdurend op het buitenblad. Dat is heel erg prettig.
Voorheen moest ik naar het binnenblad rond mijn gemiddelde snelheid. Dan zit je voortdurend te klooien.

Dat betekent natuurlijk wel wat grotere gaten tussen de versnellingen, maar dat heb ik er voor over.
Een topsnelheid rond de 55 km/u is voor mij ook echt wel voldoende en dat haal ik sowieso alleen in afdalingen.

Daarnaast is het verschil van 10 tanden i.p.v. 16 aanzienlijk fijner. Je valt niet meer stil wanneer je naar het binnenblad gaat.
Opschakelen gaat bovendien ook veel sneller.

Ik vind het eigenlijk onbegrijpelijk dat er standaard nog alleen maar 53, 52 of 50T buitenbladen zijn op racefietsen.
Begrijpelijk als je competitie rijd of eventueel snelle ritjes in groep, maar anders toch echt te zwaar.

Giantico
Forum-lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 nov 2020 20:52

Giantico 05 jun 2023 22:30

thestudent schreef: 05 jun 2023 13:26
wasbeer2006 schreef: 05 jun 2023 13:20-29
Voordeel 53/37 is dat je meer grote kransen rijd en minder weerstand hebt en minder slijtage.

Al kan het nadeel zijn dat je in de polder weer veel aan de voorkant gaat schakelen.
Met een 48/35 hoef je voor waarschijnlijk zelden tot niet te schakelen en licht genoeg voor de bergen/heuvels.
Als je veel op je eentje toert zo rond de 29/30gem zit je met een 48 juist met een veel rechtere kettinglijn dan met een 53. En zowel op het binnenblad als op de 53 heb je dan misschien meer weerstand dan met een 48.
toer denk ik mijn meeste ritten solo. korte ritjes rond de 50km zit ik op 36 a 37 en de langere ritten plus honderdkm tussen de 33,5 en 35. Ik doe geen wedstrijden maar rij voor de fun

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 05 jun 2023 22:31

wasbeer2006 schreef: 05 jun 2023 15:19 Dat vonden ze bij Jumbo niet :-)

Maar eens dat is zeker een afweging als je juist weer niet terug moet naar je kleine blad.
Ik denk dat een 48 voor heel veel de ideale polder 1by is met toch lekker een 35 als je gaat klimmen
Ik rij met 48/35 maar ga eigenlijk alleen naar buitenblad >35km/u. Voor de gemiddelde wielertoerist zal 46 beter zijn denk ik

Plaats reactie