Alles over vakanties op én met de fiets

Terugreis Dolomieten.

esteban
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 nov 2008 01:50

esteban 05 jun 2023 14:50

Begin juli verblijf ik samen met de familie in de Dolomieten (kant Karerpass / passo Lavazè)

Het bergmassief met de 2 passen die ik net omschreef schijnen best mooi te zijn, maar nog tips voor de streek zijn zeker welkom. We verblijven in Precazzo.
Vanuit Precazzo zijn er best wat mogelijkheden om mits een autorit door de vallei tot aan het parcours van de Sella Ronda te geraken dus de cols daar liggen ook binnen bereik. Rijd ik de route van de Sella en de andere cols daar in de buurt best op weekdag/weekenddag om autoverkeer wat te kunnen mijden? Beter vroeg in de ochtend?

Voor de terugreis door Oostenrijk en Duitsland richting België hebben we ruim 7 dagen uitgetrokken. Welke standplaats zou aan te raden zijn in Oostenrijk die niet al te ver van onze weg terug naar huis ligt? Zelfde vraag voor (het zuiden) van Duitsland.
Het is een familiereis dus kindvriendelijkheid, rust en mooie natuur is wat we zoeken.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 jun 2023 14:55

Sella Ronda zeker in de ochtend doen! En even goed opletten dat je niet op de dag van de Maratona dles Dolomites aankomt, want dan zijn alle wegen dicht (2 juli). Door de week of in het weekend maakt in die periode dan weer niet zoveel uit.

esteban
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 nov 2008 01:50

esteban 05 jun 2023 15:06

Kortste weg terug richting België is via Bolsano, Brennerpass, Innsbruck en dan in Duitsland langs Garmisch en autosnelweg ten westen van München.

metor
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 15 sep 2005 01:07

metor 05 jun 2023 15:34

Oostenrijk, omgeving Solden.
Zuid Duitsland, zwarte woud

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 jun 2023 18:48

esteban schreef: 05 jun 2023 15:06 Kortste weg terug richting België is via Bolsano, Brennerpass, Innsbruck en dan in Duitsland langs Garmisch en autosnelweg ten westen van München.
Volgens mij is via de Fernpas toch echt korter, maar ik kan het mis hebben.

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 05 jun 2023 19:27

Korter ja, maar de Fernpas is de meeste verschrikkelijke weg tussen Duitsland en Oostenrijk imho :)
Vrachtwagens, Campers, auto's met caravan, stinkende remmen en koppeling... brrr... Het rijdt daar nooit door, altijd file, of een of andere idioot die voor het eerst in de bergen rijdt, en in de afdaling boven begint met remmen, en die pas loslaat als ze koken of als hij/zij beneden is. Remmen op de motor hebben ze blijkbaar nog nooit van gehoord. Als ik richting de brenner moet rij ik altijd over Kufstein of binnendoor via Tegernsee / Aachensee. Ja is het (in het slechtste geval ong 20-30 min langzamer, maar als er file staat op de Fernpas (en dat is bijna altijd overdag) is dat al minder. En het geeft mij een hele hoop meer rust 😉
Afbeelding

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 05 jun 2023 20:14

derxx schreef: 05 jun 2023 19:27 Korter ja, maar de Fernpas is de meeste verschrikkelijke weg tussen Duitsland en Oostenrijk imho :)
Vrachtwagens, Campers, auto's met caravan, stinkende remmen en koppeling... brrr... Het rijdt daar nooit door, altijd file, of een of andere idioot die voor het eerst in de bergen rijdt, en in de afdaling boven begint met remmen, en die pas loslaat als ze koken of als hij/zij beneden is. Remmen op de motor hebben ze blijkbaar nog nooit van gehoord. Als ik richting de brenner moet rij ik altijd over Kufstein of binnendoor via Tegernsee / Aachensee. Ja is het (in het slechtste geval ong 20-30 min langzamer, maar als er file staat op de Fernpas (en dat is bijna altijd overdag) is dat al minder. En het geeft mij een hele hoop meer rust 😉
Oostenrijk is de meest vreselijke weg tussen Duitsland en Italië
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 571
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 05 jun 2023 20:36

Kufstein - München is ook dikke drama. De fernpass rijdt in wel een stuk mooier, maar inderdaad als er een boomer met camper of caravan voor je rijdt dan is dat ook geen pretje.
Zwitserland is ook niet veel beter om te rijden dus het is wat mij betreft geen makkelijke keuze. Persoonlijk vind ik Fernpass plus Brenner het mooiste om te rijden.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 05 jun 2023 23:16

Helemaal mee eens

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2018
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 05 jun 2023 23:22

Afgelopen jaar daar ergens anderhalf uur vastgestaan met de auto.
De alternatieve route die waze me gaf was geblokkeerd door de politie.
Complete puinhoop daar als het druk is.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1334
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 06 jun 2023 09:07

pino schreef: 05 jun 2023 20:14
derxx schreef: 05 jun 2023 19:27 Korter ja, maar de Fernpas is de meeste verschrikkelijke weg tussen Duitsland en Oostenrijk imho :)
Vrachtwagens, Campers, auto's met caravan, stinkende remmen en koppeling... brrr... Het rijdt daar nooit door, altijd file, of een of andere idioot die voor het eerst in de bergen rijdt, en in de afdaling boven begint met remmen, en die pas loslaat als ze koken of als hij/zij beneden is. Remmen op de motor hebben ze blijkbaar nog nooit van gehoord. Als ik richting de brenner moet rij ik altijd over Kufstein of binnendoor via Tegernsee / Aachensee. Ja is het (in het slechtste geval ong 20-30 min langzamer, maar als er file staat op de Fernpas (en dat is bijna altijd overdag) is dat al minder. En het geeft mij een hele hoop meer rust 😉
Oostenrijk is de meest vreselijke weg tussen Duitsland en Italië
In Zwitserland is het nog erger. Daar stop ik alleen om de hond te laten p*ss*n.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 06 jun 2023 09:52

pino schreef: 05 jun 2023 20:14
derxx schreef: 05 jun 2023 19:27 Korter ja, maar de Fernpas is de meeste verschrikkelijke weg tussen Duitsland en Oostenrijk imho :)
Vrachtwagens, Campers, auto's met caravan, stinkende remmen en koppeling... brrr... Het rijdt daar nooit door, altijd file, of een of andere idioot die voor het eerst in de bergen rijdt, en in de afdaling boven begint met remmen, en die pas loslaat als ze koken of als hij/zij beneden is. Remmen op de motor hebben ze blijkbaar nog nooit van gehoord. Als ik richting de brenner moet rij ik altijd over Kufstein of binnendoor via Tegernsee / Aachensee. Ja is het (in het slechtste geval ong 20-30 min langzamer, maar als er file staat op de Fernpas (en dat is bijna altijd overdag) is dat al minder. En het geeft mij een hele hoop meer rust 😉
Oostenrijk is de meest vreselijke weg tussen Duitsland en Italië
Rij eens een keer via Memmigen-Lindau-Bregenz-Bludenz-Landeck.Of Stuttgart-Vilingen-Schwenningen-Friedrichshafen iets langer maar veel rustiger en vooral mooier.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie