Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

CAAD 12 ombouwen naar Di2 12spd

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 04 jun 2023 20:41

Ik speel met het idee om de CAAD om te bouwen naar Di2 12spd. Gisteren kwam er een mooie aanbieding voorbij voor een stel shifters met remklauwen en daar heb ik meteen gebruik van gemaakt. :mrgreen:

De accu zal in de zadelpen worden geplaatst en vanaf daar lopen er twee kabels naar de voor- en achterderailleur. Voor de voorderailleur zit er keurig een opening in de zadelbuis maar om de kabel naar achteren te leggen is nog een dingetje. De as van de crank loopt nl. vrij in de bracketpot. Nu zit alles gezekerd via een insert in de bracketpot.

De kabel zou dus uit de zitbuis komen (ronde gaatje) en deze moet in het gat linksachter. En het is natuurlijk niet de bedoeling dat de kabel na 1 ritje al de geest geeft.

Dus ik zit even mijn hoofd te breken hoe ik die kabel op de juiste manier kan monteren. Dus ik ben benieuwd of jullie hier een idee over hebben dat ik kan gebruiken.

Een andere optie die er wel is is het monteren van trapaslagers met een 'sleeve' waarin de as dan draait. Zover ik kan nagaan kan ik dan alleen niet meer de Cannondale crank monteren en dat is eigenlijk wel gewenst. Ik zie dus wel opties voor 24mm assen van o.a. Shimano. Maar goed, ik moet mij er nog even meer in verdiepen of er ook BB30a lagers met een 'sleeve' bestaan. De huidige lagers zijn prima dus het plaatsen van andere lagers is we de laatste optie.
Bijlagen
Screenshot 2023-06-04 195258.jpg
Screenshot 2023-06-04 195241.jpg
Screenshot 2023-06-04 195218.jpg
Laatst gewijzigd door leon1 op 05 jun 2023 08:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 04 jun 2023 21:51

Loopt daar niet ook een remleiding nu die onbeschermd is? Dan is er genoeg plek. Je moet alleen zorgen dat hij de crank nooit kan raken.

Misschien helpt zoiets.
https://www.shapeways.com/product/HMFFH ... apse-alloy
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 05 jun 2023 07:01

De remleiding en de kabels zitten vast aan het zwarte plaatje en kunnen daarom niet in contact komen met de trapas. Het plaatje wat jij deelt is voor de 'oude' Di2 met junction. Die gaat er vanuit dat er vanuit de onderbuis een kabel naar de derailleur gaat. Dus dat gaat niet werken als ik het zo bekijk. Dank voor het meedenken in ieder geval. Soms moet ik het een keer zien en dan moet het even indalen. :mrgreen:
Ride bikes, not tanks!

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 05 jun 2023 08:09

leon1 schreef: 04 jun 2023 20:41 Maar goed, ik moet mij er nog even meer in verdiepen of er ook BB30a lagers met een 'sleeve' bestaan.
Die kan ik niet vinden. Mede omdat deze lagers rechtstreeks in het frame worden geperst. In sommige modellen van Cannondale zit een PF30 systeem waar het wel kan. De CAAD helaas niet... :cry:
Ride bikes, not tanks!

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 05 jun 2023 08:13

Nu zit het dus zo. En ik wil een kabel door gaatje 'B' voeren. Idealiter zou die via sleuf 'A' mooi de chainstay in kunnen. Zij het dat ik dan alsnog eerst die kabel om de draaiende as moet leiden.

Zit er bijna aan te denken om eens 3M dubbelzijdig plakband te gebruiken. Die Di2 kabel is nl. erg zacht en flexibel. En dat 3M spul plakt echt zo goed dat het amper te verwijderen is. Dat is dan die zwarte tape. Die is iets dikker en voelt een beetje sponzig aan.
Bijlagen
Screenshot 2023-06-05 081211.jpg
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 jun 2023 09:17

En heb je al overwogen om eerst een krimpkous rond de remkabel te doen en de DI2 kabel mee in deze krimpkous te steken?
Zoals je het nu dikwijls ziet tussen het stuur en het frame.
I know myself like no one else
Nothing to defend

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 05 jun 2023 09:42

Mogelijk ook iets om over na te denken ja. Dank!
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 05 jun 2023 10:30

Leuk zo'n "probleem", lekker out of the box denken.
Zoals ik het lees ben je bang dat het kabeltje je trapas raakt omdat deze omhoog geleid moet worden.
Als ik zo naar de foto's en tekening kijk zit er best wel ruimte tussen de binnenkant van je bracket en de de trapas; wat nu als je zelf een 'sleeve' maakt?
Zoek een buis van dun plastic die een grotere diameter heeft dan je bracket.
Maak die zo breed dat deze tussen de lagers past.
Zaag deze langs de breedte door.
Plaats deze 'sleeve' in je bracket nadat je de kabel heb gelegd.
Je zal deze iets in elkaar moeten drukken maar eenmaal in het bracket zal deze weer terug willen naar zijn originele vorm en daardoor de kabels tegen de buitenkant drukken.
En hierdoor ontstaat weer ruimte om de trapas vrij rond te laten draaien.

Dit is iets wat ik zo effe snel bedenk.
Of het werkt zo ik niet weten. ;)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37369
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 jun 2023 11:12

Lcsmet schreef: 05 jun 2023 09:17 En heb je al overwogen om eerst een krimpkous rond de remkabel te doen en de DI2 kabel mee in deze krimpkous te steken?
Zoals je het nu dikwijls ziet tussen het stuur en het frame.
Dit was ook mijn gedachte. De gaatjes in die kunststof geleideplaat onder het bracket kun je zonder problemen een beetje groter maken zodat die dubbele kabel er doorheen past.
Less is bore

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 05 jun 2023 11:28

Die sleeve is denk ik te ingewikkeld. Dan zou ik ook een lager moeten verwijderen voor montage (en ik heb voor tools voor de- en montage). Maar ik zie niet waar die sleeve dan houvast zou moeten hebben. Het idee van de sleeve is wel het beste want dan maakt het allemaal niet meer uit hoe kabels er omheen lopen. Maar ik wil mijn 566gr SI crank niet ruilen voor een 700gr Ultegra crank. En mijn 50gr lagers niet voor een 100+gr lagers met sleeve.

De krimpkous is wel een idee ware het dat de kabel nog steeds van boven om de trapas moet. Dan kan ik deze m.i. beter meteen vanaf het ronde gat de chainstay in trekken (kortste weg). Dus ik laat dit nog niet los voor nu.

Ik heb ook gezien dat de Save zadelpen geschikt is voor Di2 montage (dan zit er een soort insert in dus). Die zadelpen van mij net even gedemonteerd en tja, natuurlijk heeft die zadelpen van mij geen insert. Dus ook nog even kijken naar een insert voor een 25.4 zadelpen. Voor de Look heb er eentje van Pro maar die is alleen geschikt voor een grotere diameter....
Bijlagen
Screenshot 2023-06-05 112704.jpg
Ride bikes, not tanks!

Salteh
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 05 jun 2023 11:32

Ritchey maakt er een die 25.4 zou moeten passen: https://ritcheylogic.com/bike/seatposts ... y-mount-v2

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 05 jun 2023 11:34

:winkthumb: Eens kijken of ik die ergens online kan vinden. Dank!
Ride bikes, not tanks!

Plaats reactie