Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tweedehands achterwiel koopadvies

RobinSch
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jun 2023 11:41

RobinSch 04 jun 2023 11:50

Dag allen,

Voor mijn racefiets wil ik graag een tweedehands achterwiel kopen aangezien de huidige zijn beste tijd gehad heeft. Gezien de leeftijd van mijn fiets (>20 jaar) zoek ik een betaalbaar tweedehandsje op Marktplaats. Ik heb een Campagnolo Veloce 9 speed casette en wielmaat 622*13. Ik ben echter totaal niet bekend met de compatibiliteit van casettes en wielen.

Uit eerdere posts begreep ik dat wielen waar een 8-10 speed casette op past in principe geschikt zouden moeten zijn, klopt dit? Of moet ik specifiek een 9 speed/Campagnolo wiel zien te vinden? En zijn er nog andere zaken waar ik specifiek op moet letten?

Mochten jullie mijn vragen kunnen beantwoorden of andere adviezen hebben dan hoor ik het graag. Alvast bedankt!

Groeten,

Robin

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 04 jun 2023 12:13

Nee, 8 en 9 speed Campagnolo zijn incompatibel(*).

Jij moet een body vanaf 9-12 hebben.

Mocht je inderdaad tegen een oud 9 speed Campagnolo wiel aanlopen kijk dan of het een 26 of 27 mm sluitmoer nodig heeft. 26mm sluitmoeren zijn zeldzaam en prijzig. Vanaf het 10 speed tijdperk zijn de moeren 27mm.

(*) 8 speed cassettes passen wel op 9 speed bodies maar omgekeerd niet, bovendien zullen de losse kransjes van een 8 speed cassette het zachte aluminium van de 9 speed body geen goed doen.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 04 jun 2023 19:47

Mocht je regio Friesland wonen dan heb ik nog wel een wiel staan/liggen en zetten we de cassette ter plekke even over.

Plaats reactie