Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Eten en drinken voor recreant: Wat is normaal

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3528
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 21 mei 2023 14:55

ja
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 21 mei 2023 21:21

1094 schreef: 21 mei 2023 13:17 Net op smaak wat zout bij mn limonade gegooid. Is tafelzout hier goed voor?

Incidenteel, ja. Stelselmatig, nee. Ligt ook een beetje aan het merk

2 mogelijke problemen:
Als je meerdere ritten per week doet, met een paar gram standaard in je bidons, check dan dat je zout geen jodium bevat. Een beetje jodium hebben we nodig, maar zit vaak onvoldoende in ons normale dieet. Dus wordt het aan zout toegevoegd (ook in de industrie, dus je krijgt het ook binnen via ontbijtgranen of brood bijv). Je kunt het ook overdoseren, dus is geiodiseerd zout niet geschikt als sport supplement.

Daarnaast, met sporten verlies je ook andere elektrolyten dan natrium. Tafelzout is alleen NaCl/NaI.
Daarom.is voor stelselmatige zoutaanvulling een product als dit beter:
https://www.bulk.com/nl/elektrolytenpoeder.html

Hoeveel je nodig hebt is een beetje een lastige, want het zoutgehalte in zweet kan variëren van 0.3g per liter tot 2g per liter. Maar als je 1g per liter suppleert kom je de dag wel door. Ik mix het door m'n carbmix.

Dus:
Koop een zak maltodextrine, dextrose, fructose, isomaltulose, in een verhouding die voor jou werkt (maltodextrine is minder zoet, vind ik wel prettig. Isomaltulose is een iets langzamere suiker, omdat je soms wel eens vergeet om iedere 10 minuten te drinken)

Dan net voldoende zout om 1g/l te krijgen erbij mixen en voila, je hebt rocketfuel.
Goedkoper dan Maurten, en precies hetzelfde. Je moet wel even die ingrediënten vinden online.

En als je het helemaal af wil maken, koop je bij de bak afdeling nog wat smaakstoffen. Druppeltje of 3 is genoeg en je kunt kiezen uit een regenboog van smaken. Wat is er beter dan chocolade-pindakaas sportdrank?!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 mei 2023 12:51

Bovenstaande is de reden dat ik gewoon powerbarpoeder heb (ander merken zullen dat ook hebben)
Dan hoef je nergens meer over na te denken het smaakt heerlijk en echt veel duurder is het ook niet, dwz ik ga er echt niet meer dan 150 per jaar op besparen om het anders te doen.

Prima als je het wel doet natuurlijk, maar daar heb ik dan net weer geen zin in :-)
En zout tekort moet je bij een westers dieet wel heel erg je best voor doen. Misschien als het 35 graden is en je gaat 6 uur fietsen.

1094
Forum-lid
Berichten: 1658
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 22 mei 2023 13:32

Dat gebruik ik normaal ook maar het was even op

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 mei 2023 18:57

Ik gebruik ook isotone poeder voor de smaak, fructose en zouten. Dat vul ik aan met maltodextrine. De verhoudingen zullen niet optimaal zijn, maar zolang ik niet richting de 100 of 120 gram per uur ga zal het wel loslopen. Meestal zit ik bij dikke zware ritten op 60-70 gram per uur uit de bidon en vul dat aan repen en gels. Nooit maagklachten etc.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 22 mei 2023 21:28

richard84 schreef: 21 mei 2023 21:21Dus:
Koop een zak maltodextrine, dextrose, fructose, isomaltulose, in een verhouding die voor jou werkt (maltodextrine is minder zoet, vind ik wel prettig. Isomaltulose is een iets langzamere suiker, omdat je soms wel eens vergeet om iedere 10 minuten te drinken)

Dan net voldoende zout om 1g/l te krijgen erbij mixen en voila, je hebt rocketfuel.
Goedkoper dan Maurten, en precies hetzelfde. Je moet wel even die ingrediënten vinden online.
Ik maakte vroeger een mix maltodextrine + dextrose. Maar fructose is een wat langzamere suiker, lijkt me een betere mix?

Maar waar vind je ergens fructose? Of is er een alternatief dat je gewoon in de supermarkt vind? Tot op heden koop ik bij bodyandfit. €4,5 voor 1kg maltodextrine.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 mei 2023 21:50

NoChain schreef: 22 mei 2023 21:28
richard84 schreef: 21 mei 2023 21:21Dus:
Koop een zak maltodextrine, dextrose, fructose, isomaltulose, in een verhouding die voor jou werkt (maltodextrine is minder zoet, vind ik wel prettig. Isomaltulose is een iets langzamere suiker, omdat je soms wel eens vergeet om iedere 10 minuten te drinken)

Dan net voldoende zout om 1g/l te krijgen erbij mixen en voila, je hebt rocketfuel.
Goedkoper dan Maurten, en precies hetzelfde. Je moet wel even die ingrediënten vinden online.
Ik maakte vroeger een mix maltodextrine + dextrose. Maar fructose is een wat langzamere suiker, lijkt me een betere mix?

Maar waar vind je ergens fructose? Of is er een alternatief dat je gewoon in de supermarkt vind? Tot op heden koop ik bij bodyandfit. €4,5 voor 1kg maltodextrine.
De betere reform winkels verkopen het wel, maar ook online wel te bestellen. Zit nu in Spanje, dus krijg alleen spaanse hits, maar even googlen geeft je wel wat webshops.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8546
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 23 mei 2023 10:22

NuitKor schreef: 22 mei 2023 21:50
NoChain schreef: 22 mei 2023 21:28
richard84 schreef: 21 mei 2023 21:21Dus:
Koop een zak maltodextrine, dextrose, fructose, isomaltulose, in een verhouding die voor jou werkt (maltodextrine is minder zoet, vind ik wel prettig. Isomaltulose is een iets langzamere suiker, omdat je soms wel eens vergeet om iedere 10 minuten te drinken)

Dan net voldoende zout om 1g/l te krijgen erbij mixen en voila, je hebt rocketfuel.
Goedkoper dan Maurten, en precies hetzelfde. Je moet wel even die ingrediënten vinden online.
Ik maakte vroeger een mix maltodextrine + dextrose. Maar fructose is een wat langzamere suiker, lijkt me een betere mix?

Maar waar vind je ergens fructose? Of is er een alternatief dat je gewoon in de supermarkt vind? Tot op heden koop ik bij bodyandfit. €4,5 voor 1kg maltodextrine.
De betere reform winkels verkopen het wel, maar ook online wel te bestellen. Zit nu in Spanje, dus krijg alleen spaanse hits, maar even googlen geeft je wel wat webshops.
Ik breek effe in,Als je deze https://www.bol.com/nl/nl/p/isostar-ene ... 005249575/ tabletten bij je maltodextrine in de bidons doet dan ben je er toch ook?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 23 mei 2023 13:43

NoChain schreef: 22 mei 2023 21:28
richard84 schreef: 21 mei 2023 21:21Dus:
Koop een zak maltodextrine, dextrose, fructose, isomaltulose, in een verhouding die voor jou werkt (maltodextrine is minder zoet, vind ik wel prettig. Isomaltulose is een iets langzamere suiker, omdat je soms wel eens vergeet om iedere 10 minuten te drinken)

Dan net voldoende zout om 1g/l te krijgen erbij mixen en voila, je hebt rocketfuel.
Goedkoper dan Maurten, en precies hetzelfde. Je moet wel even die ingrediënten vinden online.
Ik maakte vroeger een mix maltodextrine + dextrose. Maar fructose is een wat langzamere suiker, lijkt me een betere mix?

Maar waar vind je ergens fructose? Of is er een alternatief dat je gewoon in de supermarkt vind? Tot op heden koop ik bij bodyandfit. €4,5 voor 1kg maltodextrine.
De grote ontdekking was dat fructose via een aparte pathway wordt opgenomen. Daardoor kun je veel sneller carbs opnemen dan voorheen gedacht werd. De ideale verhouding ligt ergens bij 40gr fructose/60gr glucose (al de rest dus). Is trouwens alleen relevant als je dus ruim meer dan 50gr koolhydraten per uur gaat eten/drinken.

Fructose:
Duursport.nl
Viata.nl
Kilootje voor 6-8euro. Qua carbs gelijk aan 40 repen/gels, of 12 zakjes bidon poeder.
Maltodextrine al de helft goedkoper, dextrose nog veel goedkoper. Dus al met al <15 euro voor 40 Maurten bidons (gelijk aan zo'n 130 gels)

Maurten kost 3 euro per zakje, sis beta fuel zelfs voor 3.50 gezien.
De kostprijs op kleine schaal is dus nog geen 35 cent. Ze kopen ook nog bulk in.

Die gasten worden schatrijk van de hype 😂


Alleen die isomaltulose/palatinose is duurder, en verbetert de formule wel. Maar die zit in Maurten en Betafuel ook niet.

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 23 mei 2023 13:55

nijkie schreef: 23 mei 2023 10:22
NuitKor schreef: 22 mei 2023 21:50
NoChain schreef: 22 mei 2023 21:28
Ik maakte vroeger een mix maltodextrine + dextrose. Maar fructose is een wat langzamere suiker, lijkt me een betere mix?

Maar waar vind je ergens fructose? Of is er een alternatief dat je gewoon in de supermarkt vind? Tot op heden koop ik bij bodyandfit. €4,5 voor 1kg maltodextrine.
De betere reform winkels verkopen het wel, maar ook online wel te bestellen. Zit nu in Spanje, dus krijg alleen spaanse hits, maar even googlen geeft je wel wat webshops.
Ik breek effe in,Als je deze https://www.bol.com/nl/nl/p/isostar-ene ... 005249575/ tabletten bij je maltodextrine in de bidons doet dan ben je er toch ook?
Denk het niet. Want dan stop je een heel duur suikerklontje met bijna alleen maar glucose, in een bidon met glucose.
Van dit product gaat de prijs zelfs 10x (edit: 56x ivm Albert heijn suiker 😂) over de kop tov gewoon suiker. Waarschijnlijk omdat ze er ook nog vitamientjes bij doen.
Die helemaal geen toegevoegde waarde hebben overigens.

wdfl
Forum-lid
Berichten: 723
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 30 mei 2023 18:31

wow effe dees door geworsteld.
dus een kilo maltodextrine en een kilo Fructose 60/40 verhouding mengen bij gebruik.
og zelfs 50-50 en dan een geut appelsap of grenadine (naar keuze) erbij voor de smaak en kom je ook ergens aan 60-40
lijkt me wel een stuk voordeliger dan al die kant en klare potten.
en rekenen naar 70-80 gr per uur en zo de bidon in?
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 30 mei 2023 21:54

Ondertussen 5kg maltodextrine en wat elektrolyten besteld (bij bulk), en dan nog 4kg fructose bij een online apotheek.
Het zou deze week allemaal geleverd moeten worden, kunnen we het komend weekend eens uittesten :)

Plaats reactie