Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Sram Force eTap AXS groepset maakt lawaai

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12622
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 okt 2020 10:35

phranck schreef: 27 okt 2020 10:09 Zonder het topic te willen kapen. Ik heb sinds kort deze groep ook. Geluid is me (nog) niet opgevallen al ga ik er nu wel op letten.
Ik heb wel een ander dingetje: mijn rechter shifter, is gepaired en schakelt verder goed zoals het zou moeten, echter krijg ik deze niet geconnect naar de SRAM app. De linker shifter is wel vindbaar via bluetooth, de rechter geeft echter niet thuis. Heb AXS knopje op shifter 1x ingedrukt, ingehouden, hele set opnieuw gepaired maar krijg het niet voor elkaar. Herkent iemand dit of zie ik hier iets simpels over het hoofd?
Verder geen ramp maar wel irritant op nieuwe fiets, anders ga ik even terug naar de fm.
Probeer het met een (ander) android apparaat

Het kan namelijk wel een probleem worden als je firmware versie niet gelijk zijn.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 27 okt 2020 11:02

ypuh schreef: 27 okt 2020 09:03
japiecarbon schreef: 26 okt 2020 19:58 Wat is dan eigenlijk het probleem van die nieuwe standaarden? Behalve dan dat ze anders zijn.
Heb je effe? Het probleem is niet zozeer dat het slecht is, het probleem is dat het alleen ook niet verbeterd is. Ze hebben gewoon alles veranderd om het veranderen, zodat je volledig afhankelijk bent van SRAM voor de vervangingsonderdelen (die natuurlijk weer een stapje duurder zijn dan bij 11s).

Een greep uit de veranderingen waar je iets van kunt vinden:
- Nutteloze 10t kransje extra
- Nieuwe DUB BB standaard die nauwelijks voordeel biedt t.o.v GXP/Hollowtech/30mm
- Nieuwe ketting met andere afstand tussen de rollen (SRAM 12s only)
- Nieuw gereedschap nodig zoals chainchecker
- Nieuwe XDR body nodig om 10t te faciliteren
- Kleinere kettingbladen (=meer slijtage/minder mechanisch voordeel) om de 10t uberhaupt te kunnen gebruiken
- Daardoor ook weer een andere BCD (107 ipv 110mm)
- Daardoor ook weer andere spiders/kettingbladen/vermogensmeting (uiteraard weer SRAM proprietary)
- Zwaarder dan 11s
- Kettingbladen van Red zitten aan elkaar én aan de PM. Binnen ring versleten > nieuw binnenblad, buitenblad en vermogensmeter nodig :?
- Andere cassette spacing dan Campa 12s, dus niet uitwisselbaar
- Sowieso geen enkele uitwisselbaarheid meer mogelijk met concurrerende merken

Buiten dat is het best een prima groep, maar het zijn dus vooral strategische keuzes geweest in het voordeel van SRAM, niet in het voordeel van de consument. De marketing afdeling verkoopt het natuurlijk weer als 'one system' dat afgestemt is om met elkaar samen te werken en daarom geen andere merken toestaat, al ging dat bij 11s meer dan prima. Force is wel iets flexibeler, maar echt wel een stap terug qua gewicht, looks en als ik dit topic lees ook geluid wat het produceert.
Dus het is alleen maar omdat het anders is?? Mij maakt het echt niet uit of ik nu een blad koop met een 110 steek of 107, ik heb die dingen niet op voorraad hangen. Ik heb zoieso nog nooit een voorblad vervangen van een racefiets...

Verder is er zoals eerder gezegd zat spul om uit te wisselen en spul om andere cranks en power meters weer passend op de axs te krijgen. Ook casettes zullen er straks zijn die niet op een XDR body hoeven. Dit is op de MTB al lange tijd het geval.

Dub hebben ze niet perse gedaan om te verbeteren, maar om 1 standaard te krijgen in plaats van GXP en BB30. En ook hier maakt het mij niet uit of ik een GXP, of BB30 of DUB bracket koop.

Het enige wat ik wel idioot vind is de RED powermeter, belachelijk dat je die met het tandwiel moet vervangen. Maar at is op te lossen door een losse power meter te monteren.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12622
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 okt 2020 11:11

Speciaal voor daniel, lekker voordelig ook :-)

https://r2-bike.com/Chainrings-for-Spid ... XS-Flattop

Maar het komt er wel aan, dus straks verschijnen er ook normaal geprijsde bladen

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 28 mei 2023 20:50

Even een oud draadje ophalen.
Ik heb een fiets met SRAM Force Axs 12 speed.
Wanneer de ketting op het grootste blad ligt, maakt de ketting een schrapend geluid.
Op het kleinste blad is de ketting stil.
Ik heb het bereik van de voorderailleur bekeken en licht een gepast, maar dat helpt niet.
Andere voorstellen?
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37619
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 mei 2023 08:03

Ik heb dat ook. Krijgt het niet opgelost.
Iets regelmatiger de ketting waxen werkt nog het beste.
Voorderrie loopt vrij.
Less is bore

1094
Forum-lid
Berichten: 1650
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 29 mei 2023 08:11

Volgens mij bestaat de force cassette ook gewoon uit een blok, als je hem er af haalt heb je dat iig.

Herken het geluid wel en stoor me er niet echt aan. Als je ketting goed ingevet is dan hoor ik niks

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 29 mei 2023 08:42

Ik vind het vreemd dat het bij mij aan de cassette zou liggen omdat ik niets hoor als de ketting vooraan op het kleinste blad ligt. Je zou verwachten dat het geluid er altijd zou zijn dan.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37619
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 mei 2023 11:35

Dat snap ik dus ook niet. Kleine blad is nagenoeg geruisloos.
Zowel met Force 10-33 als met Red 10-26.
Less is bore

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 29 mei 2023 14:44

Is dat geluid er over het hele bereik van de cassette?

qRob
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mei 2023 17:15

qRob 29 mei 2023 17:20

Ik heb exact hetzelfde probleem. Fiets is al 3x teruggeweest naar de FM, maar helaas kunnen zij het ook niet blijvend oplossen.

Laatste keer is er een monteur van SRAM bij geweest. Toen is er onder garantie een nieuwe cassette, achter derailleur en ketting geplaatst. Dit heeft enkel de eerste 30km het probleem verholpen.

Bij mij begint het geluid vanaf het eerste blad waarin geen dempingsring tussen de tandwielen zitten. Volgens de FM was een upgrade naar een Red cassette een oplossing aangezien daar tussen elk blad een ring zit, maar de vraag staat wederom uit bij SRAM.

Wordt vervolgd..

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37619
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 mei 2023 20:49

Nope….ik heb een 10-26 red en die is ook niet 100% stil zoals het wel kan.
Less is bore

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5918
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 29 mei 2023 21:57

12 speed Shimano Ultegra cassette al geprobeerd ?? Zo kan je in ieder geval uitsluiten dat het de SRAM cassette is. Ik neem aan dat de index van 12 speed SRAM en Shimano identiek zijn. Ik kreeg bij een 11 speed SRAM Red cassette ook een lawaaierige drivetrain op een Shimano 11 speed groep. DA 9100 cassette gemonteerd en het geluid was weg. Het rare is wel dat op mijn Scott ( 11 speed Sram eTap ) met de 11 speed Sram red cassette de drivetrain wel geruisloos is ?!
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie