Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Giro 2023

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4693
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 28 mei 2023 12:16

el_loco schreef: 28 mei 2023 09:31 Wat was er mis met de klimtijdrit van gisteren? Ja, het was druk met publiek, maar dat heb je overal en ze maken de weg toch smal al is het de Alpe d`Huez. Steile kilometers maken het verschil gisteren, dus dat was ook een goede keuze. Wegdek was niet ideaal, maarja dat is het in LBL ook niet toch? En logistiek zat hem volgens mij allemaal prima in elkaar. Ik snap de ophef niet zo, het was gewoon een prachtige rit!
Dat het geen klimtijdrit in wegwielrennen was maar een andere discipline. Een behoefte om je ronde aantrekkelijk te maken/houden en wat averechts uitpakt bij wielrenners en liefhebbers. Een zwaktebod ingegeven door sensatiezucht en commercie.
Zie bijvoorbeeld de verklaring van VanWilder. (https://www.wielerflits.be/nieuws/ilan- ... n-tijdrit/)

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4693
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 28 mei 2023 12:18

JPAR schreef: 28 mei 2023 09:55

Precies. Maar er was toen enorm veel commentaar op Roglic nadat hij uit de Tour was gestapt en vervolgens niet goed was in de Vuelta. Hij zou overdrijven etc. Zijn val in de Tour was niet erg en Jumbo verzon vanalles....

Je moet al echt van slechte wil zijn om na de val van Roglic in de Tour de gevolgen ervan te willen minimaliseren.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37617
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 mei 2023 12:20

Lcsmet schreef: 28 mei 2023 10:40
Bij Jumbo hadden ze het over marginal gains bij de overstap van Shimano naar Sram.
Ik snap wel dat het allemaal marketing is en mogelijk zitten de mensen van Sram mee aan tafel bij Jumbo om de setup te bepalen.
Die overstap is 100% geld gedreven. Geen profploeg gaat anders van ultra betrouwbaar en goed Shimano naar Sram overstappen.
Ik rij met Sram op mijn Ultimate en na 14dg al spijt van. De Ultegra van Mevr75 remt fijner en handgrepen liggen lekkerder in de hand.
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16196
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 mei 2023 12:23

kxlight schreef: 28 mei 2023 12:08 Schitterend toch 2,5week saaie ronde: Klaag, klaag, klaag. Dan n mooie klimtijdrit over sensationeel parcours… klaag, klaag, klaag.
Het is ook niet snel goed.
Ook alleen sensatie omdat Roglic zijn ketting eraf vliegt en Thomas op zijn dooie gemakje van helm gaat staan te wisselen. Was dat niet gebeurd, dan was bij het tweede tussenpunt al duidelijk geweest dat de tendens de kant van Roglic aan het uitvallen was.
Campagnolo Ultra Dork

el_loco
Forum-lid
Berichten: 968
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 28 mei 2023 12:25

lugosi schreef: 28 mei 2023 12:16
el_loco schreef: 28 mei 2023 09:31 Wat was er mis met de klimtijdrit van gisteren? Ja, het was druk met publiek, maar dat heb je overal en ze maken de weg toch smal al is het de Alpe d`Huez. Steile kilometers maken het verschil gisteren, dus dat was ook een goede keuze. Wegdek was niet ideaal, maarja dat is het in LBL ook niet toch? En logistiek zat hem volgens mij allemaal prima in elkaar. Ik snap de ophef niet zo, het was gewoon een prachtige rit!
Dat het geen klimtijdrit in wegwielrennen was maar een andere discipline. Een behoefte om je ronde aantrekkelijk te maken/houden en wat averechts uitpakt bij wielrenners en liefhebbers. Een zwaktebod ingegeven door sensatiezucht en commercie.
Zie bijvoorbeeld de verklaring van VanWilder. (https://www.wielerflits.be/nieuws/ilan- ... n-tijdrit/)
Van Wilder zegt dat het geen tijdrit was omdat je moet wisselen van fiets, vreemde redenering. Hij mocht gewoon op z`n tijdritfiets klimmen dacht ik. Maar goed, z`n baas is er tegen dus dan kun je weinig ander commentaar verwachten.

Ik vind een klimtijdrit geweldig, altijd gevonden. Beetje extreem was ie wel, maar zeker niet erover. Ik begrijp nog steeds de ophef niet.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4693
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 28 mei 2023 12:32

kxlight schreef: 28 mei 2023 12:08 Schitterend toch 2,5week saaie ronde: Klaag, klaag, klaag. Dan n mooie klimtijdrit over sensationeel parcours… klaag, klaag, klaag.
Het is ook niet snel goed.
Dat krijg je als je je sensatie opzoekt en het zwaartepunt kunstmatig op de laatste dag wil leggen. Wat is er mis met een traditioneel zwaar rittenschema waar het vanaf het begin interessant is. Voor mij is het allemaal doelmatig.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4693
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 28 mei 2023 12:35

el_loco schreef: 28 mei 2023 12:25

Van Wilder zegt dat het geen tijdrit was omdat je moet wisselen van fiets, vreemde redenering. Hij mocht gewoon op z`n tijdritfiets klimmen dacht ik. Maar goed, z`n baas is er tegen dus dan kun je weinig ander commentaar verwachten.
Misschien is het makkelijker kritiek te geven op VanWilder en zijn baas dan de waarheid onder ogen te zien. Volgens Wielerflits was fietswissel wel degelijk verplicht. Ook Thomas bekloeg er zich over.

Ik hou ook van tijdrijden en ook van klimtijdritten, maar ik vraag me af of we op een normale col hetzelfde resultaat gezien zouden hebben.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16196
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 mei 2023 12:50

Een tijdritfiets kon niet in de skilift mee naar beneden o.i.d.

Op zich vind ik niks mis met een fietswissel, maar dan wel op eigen kracht en zonder te duwen (bij pech weet ik niet).
Maar dan moet het niet verplicht zijn omdat de organisatie de logistiek niet op orde krijgt.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37617
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 mei 2023 12:52

Ik heb ook gehoord op Eurosport dat de wissel verplicht was.
Kansloos natuurlijk, puur voor de sensatie. Laat de renners zelf kiezen.
Less is bore

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 770
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 28 mei 2023 12:54

Vroeger was alles beter. En, niets eerlijker dan een tijdrit. Hoewel? In de tijd van Coppi en later Merckx waren de lichtste versnellingen rond de 42X23 (misschien 25?). Ga daar de Tre Cime maar eens mee op fietsen. Da's geen fietsen meer, hè? Tegenwoordig zijn de verzetten op de racefiets nagenoeg gelijk aan de MTB; een 30 voor en een 32 achter, kan allemaal. Dus zo'n tijdrit vandaag de dag over een geitenpaadje met extreme uitschieters tot wel 28% (uhh, echt waar?) kan best.

Trouwens bij die test 1X vs 2X heb ik toch even achter mijn oren gekrabd. De meeste watt-rekenaars (natuurkundigen) gaan namelijk uit van een totaal aan mechanische verliezen van circa 2%, dat ligt zo rond de 5 to 8 watt. Hier zie ik getallen tot wel 16w voor alleen al de ketting. Uhh?

el_loco
Forum-lid
Berichten: 968
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 28 mei 2023 14:09

lugosi schreef: 28 mei 2023 12:35
el_loco schreef: 28 mei 2023 12:25

Van Wilder zegt dat het geen tijdrit was omdat je moet wisselen van fiets, vreemde redenering. Hij mocht gewoon op z`n tijdritfiets klimmen dacht ik. Maar goed, z`n baas is er tegen dus dan kun je weinig ander commentaar verwachten.
Misschien is het makkelijker kritiek te geven op VanWilder en zijn baas dan de waarheid onder ogen te zien. Volgens Wielerflits was fietswissel wel degelijk verplicht. Ook Thomas bekloeg er zich over.

Ik hou ook van tijdrijden en ook van klimtijdritten, maar ik vraag me af of we op een normale col hetzelfde resultaat gezien zouden hebben.
Ok, verplichte wissel had ik ff gemist, dat is wel raar inderdaad en Van Wilder mag uiteraard zijn mening hebben. Maar waar leg jij de grens dan? Wat is een normale col? Niet boven de 15% ofzo, of minimaal een weg van 4 meter breed? Dat het een verharde weg moet zijn bij het wegwielrennen dat vind ik ook, die graveldingen dat hoeft niet. Maar dit was een betonnen weg (dat heb je in Vlaanderen ook genoeg) en gewoon erg steil.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5290
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 28 mei 2023 16:05

lugosi schreef: 28 mei 2023 12:18
JPAR schreef: 28 mei 2023 09:55

Precies. Maar er was toen enorm veel commentaar op Roglic nadat hij uit de Tour was gestapt en vervolgens niet goed was in de Vuelta. Hij zou overdrijven etc. Zijn val in de Tour was niet erg en Jumbo verzon vanalles....

Je moet al echt van slechte wil zijn om na de val van Roglic in de Tour de gevolgen ervan te willen minimaliseren.
Lees maar terug wat er vorig jaar over gezegd werd.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Plaats reactie